Lack / Varnish

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
GeekJoan
Inlägg: 192
Blev medlem: 27 dec 2015, 00:05
Namn: Joan
Ort: Solna
Kontakt:

Lack / Varnish

Inlägg av GeekJoan »

Tänkte jag skulle följa allas råd att klarlacka modellen innan jag sätter dit dekaler och vädrar.
Så jag tog min nya airbrush :
Bild

Slåg i Vallejo Polturetane Varnish och började. Det gick bra i ca 10 sek, sen började det djävlas. Det slutade med att lacken kom ut bakvägen och så hels sprutan och min hand blev lackad. Satt som attan.
Plockade ner den och slängde allt i ultraljuden:
Bild

Det hjälpte väl lite, men det som hade torkat satt där det satt. Ren thinner tog det dock.

Så lätt ger vi inte upp, fram med stora artilleriet:
Bild

Så fick jag en chans att prova den också. Fick lov att dra ner på luften för den spruta så mycket luft att min lackbox inte hann med att ta hand om det så den lackade hela mig om jag kört på fullt blås.
Denna gången så blandade jag i lite Vallejo Thinner. Vet inte om det behövdes i denna sprutan, men så fick det bli. Tycker bara det är konstigt att blanda vattenbaserade färger och lacker med thinner, borde man inte blanda med vatten?

Anyway, det funkade fin fint. Ska låta det torka så ska vi se hur resultatet blev.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lack / Varnish

Inlägg av Stellan »

Det är väl skillnad på svenskans thinner och det engelska uttrycket so väl bara betyder "förtunning". Vatten borde fungera utmärkt till Vallejo om de inte hittat på något nytt...
Stellan Schroeder Englund
GeekJoan
Inlägg: 192
Blev medlem: 27 dec 2015, 00:05
Namn: Joan
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Lack / Varnish

Inlägg av GeekJoan »

Det är Thinner som i Vallejo Airbrush Thinner. Inte Svenska "Tinner". Men om det är "vatten" i deras thinner så kan man ju börja undra varför den är dyrare än en falska Evian.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lack / Varnish

Inlägg av Stellan »

Har bara testat lite grann av det där men kör egentligen bara med kranvatten när jag använder Vallejo. Om du använder kolsyrat vatten kanske du kan strunta i kompressorn....
Stellan Schroeder Englund
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Lack / Varnish

Inlägg av Håkan F »

Polyuretan, brukar inte det vara tvåkomponentslack?
GeekJoan
Inlägg: 192
Blev medlem: 27 dec 2015, 00:05
Namn: Joan
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Lack / Varnish

Inlägg av GeekJoan »

Det hoppas jag verkligen inte. För jag har redan börjat sätta dekaler uppe på det jag lackade i helgen...
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Lack / Varnish

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag blev aldrig kompis med Vallejos klarlacker. Gjorde ungefär samma erfarenhet som du. Sprutade några sekunder och sen var det tvärstopp.
Jag testade med olika grader av förtunning och blandade i varierande mängder retarder, men fick i stort sett alltid samma resultat.
Det var nu några år sedan jag slutade med deras lacker, kanske har de ändrat receptet, men din erfarenhet tyder inte på det.

Sen några år använder jag Ocean-Lack från Panduro.
Uffe
kifobefa
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jul 2014, 09:48
Namn: Berndt Sonelius
Ort: Mariestad

Re: Lack / Varnish

Inlägg av kifobefa »

Hanterar man Oceanlack som Tamiya vid sprutmålning. 50/50 med Tamiya Thinner eller IPA??
Berndt
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Lack / Varnish

Inlägg av Daniel_A »

kifobefa skrev:Hanterar man Oceanlack som Tamiya vid sprutmålning. 50/50 med Tamiya Thinner eller IPA??
Berndt
Nej, gör inte det. Den klibbar ihop och sätter sig i sprutan när den kommer i kontakt med det mesta som är skarpare än vatten. Spraya gärna lite vatten genom sprutan innan också. Om du låter sprutan stå med lack i koppen blir det lätt skinn i kanterna. Använd inte för tunn nål då det lätt sätter sig i små munstycken.
Rent vatten 50/50, eller kanske till och med lite mer vatten. Våga lägg på men akta så det inte rinner. Men testa på annat än modellen först. Matt oceanlack kan man nog läggai tunnare och flera lager, men för den klara tycker jag det är "who dares wins". Det är min erfarenhet i alla fall.

/Daniel
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Lack / Varnish

Inlägg av Robert A »

Mina favoriter är om vi pratar vatten och alkoholbaserade lacker:
För klarlackning tycker jag Alclad Aqua gloss ger bäst resultat, mkt likt future golvpolish. Bara köra direkt i sprutan men brukar spä den kanske 10%.
För helmatta ytor gillar jag skarpt tamiyas XF-86 och Mig AMMO, ska kanske tilläggas att tamiyas inte blir helt matt utan lämnar en perfekt yta för vädring där man inte vill att ytan ska suga åt sig för mkt. MIG AMMO semi gloss är riktigt bra med..

Som många andra säger är 50/50 mix för tamiya bra medan AK,AMMO osv kanske bara kräver 10-20% förtunnare. Spär själv aldrig med vatten utan kör för det mesta X-20A eller Isopropanol mixat med retarder och flowaid från Liquitex.

Blev aldrig ett fan av Vallejos Resin lacker.. men funkar för en del. Ruskigt viktigt med dessa att man mixar noga och helst utanför sprutan men hjälp av en pensel. Brukar alltid finnas små klumpar som sätter igen munstycket annars. Tamiyas är som vanligt mer eller mindre bara att köra :)

//Robert
Skriv svar