Någon som kan allt om Evolution färgsprutor?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Någon som kan allt om Evolution färgsprutor?

Inlägg av Stellan »

Har en Evo Silverline FPC men funderar på en ny då denna hängt med ett tag nu. Vad är den egentliga skillnaden mellan Evolution, Evo Silverline och Evo Infinity? Det kan sitta lite smärre funktioner på dem som skiljer men är det något i uppbyggnad, vikt, kvalité eller så som är skäl nog för den ena eller den andra sprutan?

Skulle någon ha idé om någon liknande spruta för återkommande finlir så är förslag välkomna.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Någon som kan allt om Evolution färgsprutor?

Inlägg av magnusf »

Jag har en Infinity med minsta (0.15) munstycket för frihandsjobb. Man blir dock väldigt beroende av färgen, jag kör uteslutande Gunze för sådan målning. Hur det funkar med din favorit Vallejo vet jag inte.

Vad gäller Infinity som sådan så är det samma bitar i den som i en vanlig Evolution så om du skaffar munstycke och nål så kommer det att passa i din nuvarande spruta. Infinityn är däremot väldigt snygg! De extra features den erbjuder är inget jag varken nyttjar eller tycker är speciellt bra (fpc - svårhanterlig justerventil för trycket, mycket bättre att skaffa en slang med integrerad sådan samt quick-fix - spärrfunktion med knappp modell kulspetspenna för nålen som jag inte heller varken använder eller gillar).

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Någon som kan allt om Evolution färgsprutor?

Inlägg av Stellan »

Infinityn må vara snygg men inte betalar jag de hundralapparna extra för det. Tittat runt lite och funderar på en Evo Solo om jag kan hitta en till ett bra pris. Hör ni det handlarna? Dra av ett par hundra och ni har en såld eller släng med extra nål och tip.

Tack till Magnus för svaret.
Stellan Schroeder Englund
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Någon som kan allt om Evolution färgsprutor?

Inlägg av Robert A »

Har kört inifinityn sedan den släpptes och har fungerat ypperligt. Den avänder samma nålar som evolution, en spruta som jag själv aldrig gillade av olika anledningar.
Infinityns lock mekanism för att låsa nålens läge är en riktigt användbar funktion speciellt om man vill ha samma stråle varje gång. En annan förbättring är skyddet för nålen vid munstycket,
mindre risk att färg samlas och splattas ut efter ett tag, om man nu inte väljer att köra utan skydd :)

Har även en Iwata custom micron och tycker infinityn är minst lika bra samt att den är billigare. Men allt är tycke och smak.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Någon som kan allt om Evolution färgsprutor?

Inlägg av Björn Eriksson »

Använder Inifinity sedan ett år tillbaka och är mycket nöjd med denna som jag tycker prisvärda airbrush, jag håller i alla delar med föregående talare gällande dess goda funktioner.

Mvh
Björn
IPMS Uppsala
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Någon som kan allt om Evolution färgsprutor?

Inlägg av denstore »

Här kommer min lätt surmulna åsikt om H&S.
Jag hade en Infinity ett tag, och gillade den inte alls. Trodde att det kanske var ett måndagsex. Köpte senare en Evolution Silverline, som hade precis samma negativa sidor, i mitt tycke. Sladdrigt avtryck, mjuka nålar, svårt att göra backflush m.m.
Positivt är iofs att de är lätta att plocka isär, utbytbara färgkoppar och billiga reservdelar. Men jag är fortfarande inte övertygad. Dessutom verkar de slitas snabbare än många andra märken.
Skulle jag valt en av dem, så hade det nog blivit billigaste basvarianten av Evolution, och sedan köpt quickfixen till den. Då är det som är kvar i skillnad mot Infinityn nålkåpan och fjäderförspänningen till avtrycket. Inte värt pengarna i min mening.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Någon som kan allt om Evolution färgsprutor?

Inlägg av Stellan »

Tack för svaren! Precis som i Magnus svar så funderar jag just på en av de enklare varianterna av Evolution.
Stellan Schroeder Englund
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Någon som kan allt om Evolution färgsprutor?

Inlägg av Plasticbattle »

Thats my airbrush .... evolution and quick-fix. Have it maybe 6 or 7 years. Bought it on the recommendations from many users here, and to be honest, never had a problem with it, and never felt the need to buy anything else. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar