10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Björn Fransson »

Okej, här kommer äntligen min lista. En kombination av klassiker som man liksom måste känna till och modeller som bör byggas för att de är så bra:

Airfix Spitfire Mk.1A 1/24 - En klassisk legend och sjuttiotalsbyggarens dröm under den tid då 1/72 regerade och denna bjässe var den man hoppades på varje jul och födelsedag.
Monogram B-52 1/72 - Egentligen av samma anledning som ovan. Dessutom måste man ha byggt minst en Monogram.
Airfix Messerschmitt Bf 109G 1/72 - Den gamla i på pappskiva med genomskinlig plastlåda. Bara för att man måste ha byggt en gammal Airfix Serie 1 med denna förpackning.
Matchbox AJ 37 Viggen 1/72 - Man måste ha byggt minst en Matchbox. Man måste ha byggt minst en Viggen. Bra kombo med andra ord.
Heller Tunnan 1/72 - Första gången en större tillverkare gjorde ett svenskt flygplan ur det förgångna. En milstolpe som fortfarande är hyfsat still going strong.
Eduard MiG-21 1/48 - Ingen nostalgi alls. Bara ren byggnjutning.
Tamiya Mosquito 1/48 - Samma som ovan. En av de bästa modellerna jag byggt, därtill av ett klassiskt flygplan.
Airfix Westland Lynx 1/48 - Man måste bygga minst en helikopter. Och varför inte välja en av de bästa?
Revell DC-9-15 1/120 - En airliner ska man i alla fall bygga. Lämpligt då med den snyggaste. Naturligtvis i klassisk SAS-kostym med vikingaskeppet.

Och till sist - självklart:

Hasegawa Draken 1/48 - En förträfflig modell av världens vackraste flygplan. Bättre blir det inte.



.
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Göran NS »

Hallå alla!

Vilken trevlig diskussion vi fick igång om detta, kul!

Roliga listor har vi fått fram också, alltid kul att se vad andra byggare har för preferenser. När jag ser era listor är det inte utan att man tänker att hur kunde jag glömma just den modellen :roll:

När inte tiden eller inspirationen räcker för att sätta sig vid byggbordet och bygga så får man hålla till godo med att bygga i fantasin. Där finns inga begränsningar såsom plats för den färdiga modellen eller tillgången till just den modellen, LS Luger till ex.

Det tredje roligaste efter att bygga modeller, titta på andras modeller, är att diskutera modeller, tycker jag.

Jag ser fram emot fler intressanta listor av vad vi vill bygga, inte minst din Peter Holst, har stora aha förhoppningar på den!
Göran Nilsson Söderholm
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Lurifax »

Göran NS skrev: ...
Jag ser fram emot fler intressanta listor av vad vi vill bygga, inte minst din Peter Holst, har stora aha förhoppningar på den!
Flämt! :shock:
Nu blev jag jättestressad. Kan jag få ett år på mig? ;)

Seriöst så tycker jag också att tråden är intressant. Listorna visar hur många ingångar och perspektiv det finns på denna (och säkert många andra) hobbies. Jag tänker ofta på audiofilerna i den makalösa dokumentären "Guldörat". De är så lika oss trots att de sysslar med ljud.
holst

CU@C4
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Andre B. »

Tio byggsatser jag bör bygga?

Mmm...
Airfix?
Deras Spitfire Mk I i 1/72 måste man nog bygga minst en gång i livet. Helst flera gånger. Jag har tappat räkningen...
Deras senaste P-51D Mustang. Jag vet ingen mer prisvärd modell idag.

Tamiya?
Får nog säga deras 88mm Flak tillhör en av de stora. Har byggt några i 1/72 men Tamiya's i 1/35 är nog ett måste.
Deras Kenny Roberts Yamaha YZR 500 tillhör fortfande en av de bästa modeller jag byggt.
Sedan får jag nog säga att deras Lotus 79 i 1/20 står högt upp på listan. Ronnie Peterson's Lotus 79:a då förstås...

Heller?
Deras Scania 141:a förstås!

Italeri...
Deras Volvo F-12 Globetrotter och Scania T142R!

Hasegava?
Någon av deras F-4 Phantom. Och jo, har några stycken.

Fujimi
Säger F-4 Phantom igen!

Oj, det blev nog tio där och då har jag inte nämnt... *s*

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av denstore »

När jag nu funderat på den här listan ett tag, så inser jag att det inte fungerar för mig. Jag är lite tveksam till att det är modellerna jag vill bygga, när jag egentligen kanske vill bygga modeller av objekten. Vilken modell det är fråga om handlar för mig egentligen om den bästa möjliga med minst möjliga krångel. Om jag ställer mig och tittar i modellförrådet är det väldigt få av modellerna som jag känner att det är modellen i sig som är målet. Egentligen är de enda undantagen från det Hasegawas Akagi i 1/350 och Tamiyas 1/12 Honda RC166, och det finns inte en chans att jag ror i hamn de modellerna innan pensionen...

Men objekt jag hade velat bygga och få färdigt, och kanske baserat på modeller jag byggt en gång i tiden:

Martin Marauder. Jag älskade Matchbox boxart, och har försökt få ihop modellen ett par gånger, med mindre lyckat resultat. Men en ny modell av Maraudern, i 1/48 hade nog kunnat få byggtid tilldelad sig.

Lockheed Lightning. En av mina (och min pappas) absoluta favoriter. Hade den kommit i 1/32 eller 1/24 från någon vettig tillverkare, typ Tamiya, så hade den definitivt köpts in. Jag har sneglat på Trumpeters, men är inte direkt övertygad.

Ford Mustang. Jag har gillat Mustanger sedan jag var en liten pågadrul, och morsan brukade berätta att jag kunde bli helt till mig när vi åkte bil och fick se en "häst". Det hände kanske inte ofta, men inte sällan heller, då de var rätt vanliga på 70-talet. En modell i 1/12 hade definitivt suttit rätt, särskilt en 68, som den i Bullitt.

Någon gång ska jag försöka kitbasha ihop en Honda CB900F -83 i 1/6 från diverse Tamiya-satser.

En riktigt bra (bättre än Trumpeters) Strv 103C skulle vara kul. PBV:n (302:an) vore också skoj, men jag känner inte mig sugen på att brottas med resinmodellerna.

En Cutty Sark i stor skala. Jag har Revells mer eller mindre antika modell, men det tar emot något fruktansvärt att sätta igång. För gammal modell, för gammal byggare, för höga förväntningar och för dålig kunskap. Men någon gång.... :)

Accurate Armours Excavator är också något som jag är väldigt sugen på, men hade den kommit i plast, så hade det varit ännu bättre.

Alla de stora skeppen inblandade i jakten på Bismarck har också varit en dröm jag haft, och snart finns de flesta som modell i 1/350, vilket är min favoritskala för fartyg . Men det är ju ytterligare ett pensionsprojekt.

Så, där är 10 modellprojekt som jag vill bygga. Det är min lista. Bara min, och den kommer säkert att förändras efterhand som att mina drömmar och tillgängliga modeller kommer och går.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av hanfeh »

Min lista blir lite annorlunda då jag inte har modeller utan diorama, i min som jag kallar plan. Absolut inget som jag känner att jag måste göra utan mer som ett "smörgåsbord" att välja från när jag är klar med något. Sen vet jag att det inte bara blir dioramabygge utan jag kommer att sticka emellan med lite andra saker. Framtida museum besök kan skapa förändringar planen. Vid inköp av modeller så har jag i alla fall denna plan som grund.
Men jag kommer bara upp i 9 diorama. Förslag på ett 10:e projekt mottages tacksamt.
1. Grupperat Robot 68 kompani, klart
2. Undpluton 37, klart
3. Grupperat Robot 67 kompani, klart
4. Grupperad Lvakan m/48 pluton från slutet 60-talet, ligger närmast på tur
5. Slipen på F2 en flygdag runt 1950 med FV pontonfpl
6. FRAMOM krigsbas runt 1970 med klargöring 4 st J35
7. Brittisk jaktbas under WWII
8. Brittisk/US bombbas under WWII
9. Dagen-D med pågående landstigning
10. Grupperad PJ21 tropp med närliggande LS (ett tillägg efter FVM besök i maj) Inköp av komponenter har redan påbörjats.

Så, nu har jag min lista på 10 projekt. Vi får se vilka museibesök i framtiden som kommer att kullkasta denna plan.

/Hasse
Senast redigerad av hanfeh den 25 aug 2016, 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Öken-Erik »

OK.

Jag gillar också den här tråden men liksom några andra (Magnus tex) väljer jag att modifiera den lite till just, förebilder.
Det finns en del förebilder som jag har på min "bucket list" sas.
Dom flesta härstammar från byggen o bilder från John Sandars böcker på tidigt sjuttiotal och det handlar nästan uteslutande om Allierade objekt från Nordafrika.

1. Autocanon Dodge: Minns den framförallt från omslaget till ett häfte från sjuttiotalet, tror det hette ngt i stil med "Infantry Weapons of WW II" Idag har jag allt material för att bygga den, både ritningar forton och en Dodge D15 i resin som utgångsmatr.

2. Fordsson AC: Jag har resinmodellen från Tommy Atkins

3. Rolls Royce AC 1940 pattern: Jag har resinmodellen från... har glömt vad dom heter.

4. Morris CS9 AC: Har resinmodellen från Resicast.

5. M11/39: Vill bygga den australiensisk. Finns i resin men jag väntar på en i plast. MÅSTE helt enkellt komma snart!

6. Vickers Medium Mk II: Kommer nu från Hobby Boss, halleluja! :-)

7. Vickers Light Mk IV: Har naturligtvis alla varianterna från Vulcan.

8. Autocanon Ford: Finns som dålig resinmodell men jag tror jag föredrar att bygga en med en Mirrormodell i botten.

9. Dodge D8A: Jag har resinmodellen från Wespe.

10. 2Pdr Portee: Även här får Mirror ställa upp som donator, kanonen finns ju från Vulcan.

Sedan fanns det några till på denna listan men dom har jag redan gjort, även om några nog kommer att göras om, tex Diamond T nu när det finns bra modeller på marknaden.

1. Diamond T Tanktransporter: Byggde SMAs härke, värre modell får man lta efter.

2. Marmon-Herrington Mk II: Har byggt två stycken, en MK I i resin från Commander som fick byggas om kraftigt och en MK II från IBG som fick en 25mm kanon istället för tornet.

3. Morris-Commercial CS8 15cwt 37mm Bofors Portee: Konvertering Lead-Sled/TOM

4. AEC Dorchester ACV: Byggt Cromwell Models i resin men komer nog att bygga (minst) en från AFV-Club också, härlig modell. :-)

5. 18 Pdr med Martin Perry conversion från Nordafrika 1940: Resinmodell från Resicast.

6. Rolls-Royce 1920 Pattern: Roden

7. Ford Woody: Resinmodell från Wespe.

Mycket resin blev det... :-)

Öken-Erik

CU@C4
Senast redigerad av Öken-Erik den 01 feb 2016, 11:23, redigerad totalt 3 gång.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av SvenYoung »

Jag får lägga till min lista också. Samma som Erik och Magnus mfl så blir det här en lista på förebilder som jag gärna vill bygga, även om modellerna inte finns egentligen (ingen speciell prioritetsordning - 1/35 om inget annat anges):

1. Volvo halvbandtraktor (HBT) - tveksamt om denna kommer som modell, så det blir väl att bryta ut den vita plasten. (Och så en kanon till den så klart) :-)
2. Ward LaFrance M1A1 bärgare i svensk Kongo-märkning - pågående
3. Strv 105 - pågående sedan ett antal år tillbaka (just nu vilande). AFV Club, Hobbyfan, scratch osv.
4. Bgbv 120 med interiör - baserat på Perfect Scale Model's Bergepanzer 3.
5. Norsk Bergepanzer 2 med interiör - Perfect Scale Model's byggsats med norska modifieringar.
6. Norsk Leopard 1A5NO2 - Mengs Leopard 1A5 med Legends konverteringssats.
7. Tamiya's gamla Lancaster/Dambuster 1/48 - av nostalgiska skäl, byggde den när jag var liten pojk, vill gärna göra det igen.
8. M1070 HET stridsvagnstransport i både brittisk och amerikansk utformning - pågående/vilande.
9. M32A1B3 bärgare, Koreakriget - pågående/vilande. Kitbash av diverse Tascamodeller, scratch och resininteriör.
10. Finsk Maz 537 stridsvagnstransport - Trumpeter med modifieringar.
11. (Ok, jag fuskar, men denna MÅSTE få vara med) - minst en Chieftain! (Takom)

Listan skulle kunnas göras minst dubbelt så lång, men dagens topp 10 (ok, topp 11) ser ut så här i allafall :-)
Senast redigerad av SvenYoung den 01 feb 2016, 11:50, redigerad totalt 3 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Lennart 12 »

Du får denna att trösta dig med så länge Sven, men den saknar kanonen " tyvärr :D //Lennart
Bild
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av SvenYoung »

Haha, skön pryl Lennart! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar