10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Plasticbattle »

Vad du är inne på Frank är en lista på de bästa modellerna.
In some ways, but I was also "inne på" that I have zero sentimental interest in old kits. Im looking for inspiration and a challenge when I look at a kit
Basically the chance that I would consider a kit on your list, is again zero.

But .... I am well aware ... we are all different .. and thats what makes modelling and the often very long discussions we have, interesting.
We all have our own perspective and interests and this can only add flavour to our hobby ..... oh and the occassional conflict. :lol:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Janne Nilsson »

Med tanke på produktionen de senaste åren blir jag glad om jag får tio klar totalt av det jag har i min stash.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Lurifax »

Plasticbattle skrev:
Vad du är inne på Frank är en lista på de bästa modellerna.
In some ways, but I was also "inne på" that I have zero sentimental interest in old kits. Im looking for inspiration and a challenge when I look at a kit
Basically the chance that I would consider a kit on your list, is again zero.

But .... I am well aware ... we are all different .. and thats what makes modelling and the often very long discussions we have, interesting.
We all have our own perspective and interests and this can only add flavour to our hobby ..... oh and the occassional conflict. :lol:
Jag håller med dig angående "nostalgibygge". Det funkar sällan, eller rättare sagt aldrig. Jag bygger (när jag väl bygger!) helt annorlunda nu än för 45 år sedan. Det går inte att återfinna den svunna tiden, även om Marcel Proust hävdar motsatsen. :)

Det jag främst söker inom modellbygget är blandningen mellan detaljrik precision och stort brinnande engagemang. Och då finns det bara ett val! :lol:

Bild
holst

CU@C4
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av antesyd »

Problemet är att en bok från 1400-talet kan vara lika bra som en ny. och en film från 1977 fortfarande är bäst (gissa vilken...), Men en modell från 1970 sällan är ens i närheten av en ny.

Men visst finns favoriter hos mig också. Men jag bygger hellre en ny Airfix Harrier gr.3 i 1/72 än den gamla.
Fast visst är det en skönare känsla när man lyckas får i hop en gammal Airfix-goding att se bra ut än en perfekt ny Japans/Kinesisk modell.

//Antesyd
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Andre B. »

Den där svåra frågan. Vad tänker ni för öde för modellerna när kistlocket stängts?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Lurifax »

Andre B. skrev:Den där svåra frågan. Vad tänker ni för öde för modellerna när kistlocket stängts?
Min förhoppning är att jag inte tänker något alls när locket spikas igen! :shock:

Men om jag skulle tänka något så är det "container" som gäller. Det finns ingen anledning att vara sentimental. Jag hoppas modellerna kan värma upp en eller annan kåk så de inneboende slipper frysa. :)
holst

CU@C4
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag tycker man bör testa att scratchbygga en modell innan man dör. Jag har inte genomfört något helt scratchbygge än, men väl ett halvscratch.
Det gav mersmak....
Uffe
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Hobby-Importen »

För mig vore deprimerande att ha 10 "måsten" att göra innan bokslutet ska göras,
modellbyggande är en hobby, och ska inte ha en massa "måste", då dör hobbytanken.

Jag kan få ihop 5, 10 eller 20 jag känner att jag måste bygga, men om jag om ett år
har kvar samma 5, 10 eller 20, så måste jag ju tänka: "Varför i Varm plats gör jag inte
det för?" Det är för att jag och hobbyn lever och bägge förändras.

För min del är sådana saker som ett bestämd målsättning i min rekreation, blir bara
ytterligare ett arbete och en stagnation. :-)

Jens
Daedalus Models
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Stefan S »

Håller med Jens, det bör inte finnas några "måsten" när det gäller en hobby. Jag har ett par påbörjade flygplan som jag borde bygga färdigt that´s it. I övrigt så bygger jag helt enkelt det jag för tillfället känner för, det finns tillräckligt många måsten i det verkliga livet 8-)

Stefan
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 10 byggsatser du bör bygga innan du stänger lådlocket för gott

Inlägg av Lennart 12 »

Ulf Lundberg skrev:Jag tycker man bör testa att scratchbygga en modell innan man dör. Jag har inte genomfört något helt scratchbygge än, men väl ett halvscratch.
Det gav mersmak....
Uffe
Instämmer //Lennart
Skriv svar