En fläktfråga...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andreas Hedström
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 apr 2012, 12:23

En fläktfråga...

Inlägg av Andreas Hedström »

Suttit nu och skissat på en spray-box (kan inte den korrekta termen) så jag slipper gå hemma och hosta i 14 dagar efter att målat... ;)
Skulle behöva hjälp med tips om en lämplig fläkt, gärna en allround som det är bra drag i eftersom jag inte i ksrivande stund räknat ut volymen på boxen.
Tänkte om det finns bra fläktar hos Classe, biltema, Jula eller liknande som någon kan tipsa om.
STORT tack på förhand
//Andreas H
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: En fläktfråga...

Inlägg av Robin Nilsson »

Tja, det här har det varit mycket diskussioner om.
Brand/Explosions-fara om lättantändliga ångor kommer i kontakt med gnistor från elmotorn i en alltför okapslad fläkt. Någon rapporterade att hans granne sett en stor låga slå ut från röret när fläkten hade "tänt på".
Jag vet inte vilken IP-klassning som behövs men du ska leta efter en fläkt som är godkänd för brandfarliga/explosiva ämnen.
Japanska flottan förlorade ett hangarfartyg under andra världskriget när en fläktmotor antände ångor av flygbränsle som spridit sig ....
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: En fläktfråga...

Inlägg av Robert A »

Jag byggde nyligen en sprutbox i mdf och ett botten av rostfri plåt. Själva fläktenheten kommer dock ifrån GraphicAir A300S-D

Bild

Valde en brandklassad enhet då jag använder mycket cellulosa baserade färger som lätt antänder. Men så länge du har en fläkt där ingen el eller gnistor ifrån fläkten
ligger i luftströmmen bör du klara dig. En sk squirrel fan sitter i min enhet.

http://www.graphicair.co.uk/products/Gr ... 30%29.html
Skriv svar