Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av 103driver »

Lite frågor om airbrush, färger och tekniker. Jag kan börja med att tala om vilken utrustning jag har köpt, så vi klarar av den biten.
Jag köpte en AS186-kompressor med en HS30 spruta. Kompressorn har en 3 liters tank,regulator, filter m.m. och har fått bra omdömen. Sprutan är väl en av dom billigare for hundralappen. Men den kan man ju byta ut efter ett tag om den nu inte skulle vara så bra.

Jag bor i lägenhet, så det är vattenbaserade färger som gäller, i första hand. Jag har iofs gott om Humbrol-färger, men de kan man använda för penselmålning eller som reserv. Så akrylfärger, typ Tamyia, Gunze, Vallejo. Det finns förmodligen för- och nackdelar med varje fabrikat och det är väl lite det som jag vill reda ut.

Förtunning/rengöring bör ju med fördel vara med destillerat vatten eller isopropylalkohol. Vad jag förstår passar det för alla tre (Tamyia, Gunze o Vallejo)?

Eftersom jag har en hel del Humbrolfärger så kanske jag testar lite även med dessa, dock sparsamt. Men det är ju vanlig thinner man förtunnar med.

Kolfilter, var hittar man det?

Vilka klarlacker passar bra (till vattenbaserade färger) att lägga en coating för att försegla först ev. dekaler och i nästa steg vädring?

Hur mycket förtunnar man färgerna. Är det samma förhållande för alla? Vissa påstår 30-70, 50-50...

Finns det några färger/lacker som absolut inte fungerar tillsammans och som man bör undvika?

Ja, det var de första frågorna som dyker upp.


Lasse
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av Andreas Grewin »

Förtunning/rengöring bör ju med fördel vara med destillerat vatten eller isopropylalkohol. Vad jag förstår passar det för alla tre (Tamyia, Gunze o Vallejo)?
Jag har expirmenterat med de flesta varianter av förtunning och måste faktiskt säga att det är stor skillnad på dem. Har airbrushat en hel del med T-röd och fått varierande resultat då färgen hinner torka innan den når modellen = kornig färg. Därför skulle jag verkligen rekommendera att använda respektive tillverkares förtunning. Tamiya använder jag själv tillsammans med deras förtunning och är den bästa kombinationen jag har hittat.
Vilka klarlacker passar bra (till vattenbaserade färger) att lägga en coating för att försegla först ev. dekaler och i nästa steg vädring?
Själv kör jag med Panduros akryllacker (Oceanlack) och tycker jag får riktigt bra resultat. När det gäller klarlack så är golvpolish "Future" att föredra. Vet inte exakt vad en heter i svenska butiker?
Hur mycket förtunnar man färgerna. Är det samma förhållande för alla? Vissa påstår 30-70, 50-50...
Det beror ju helt klart vilken effekt man vill uppnå, men jag själv brukar förtunna ungefär till samma konsistens som grön mjölk.
Finns det några färger/lacker som absolut inte fungerar tillsammans och som man bör undvika?
Personligen så gillar jag verkligen inte Vallejos färger då de är konstiga och slemmiga i konsistensen. Samt använd inte deras primer heller som är förberedd för airbrush. Har förstört ett antal modeller med den jäkla färgen... :P Lättast att sprutmåla är Tamiya skulle jag säga.

De andra frågorna låter jag andra svara på :)
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av MiniStuff »

Finns det några färger/lacker som absolut inte fungerar tillsammans och som man bör undvika?
Personligen så gillar jag verkligen inte Vallejos färger då de är konstiga och slemmiga i konsistensen. Samt använd inte deras primer heller som är förberedd för airbrush. Har förstört ett antal modeller med den jäkla färgen... :P Lättast att sprutmåla är Tamiya skulle jag säga.

...[/quote]

Ja detta är en subjektiv fråga verkligen skulle jag vilja påstå, då jag inte känner igen mig i Andreas upplevelse ang Vallejo ;) och många andra med mig....


Kan väl tillägga att jag har en mycket positiv upplevelse av Lifecolor, väldigt lätta att spruta.

Har använt DAX 70 till Lifecolor, inte till Vallejo än, men som Andreas säger så föredrar jag tillverkarnas egna thinner. Av någon anledning så har det alltid funkat då när det ibland inte funkat så bra med tex. destillerat vatten
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av Robert A »

Vad gäller klarlack för att försegla vattenbaserade färger slår jag ett slag för Alclad vattenbaserade lacker,
finns i alla möjliga glanser + du kan doppa huvar i dem med precis som med golv polish.

Annars tycker jag att Xtracrylics lacker funkar super som hannants säljer.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3654
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av magnusf »

Jag måste dessvärre hålla med Andreas om Vallejo, både färgerna och primern:

Vallejo torkar till ett segt "skinn" på modellen. Försöker man slipa på denna färgen så släpper den i flagor och man får alltid en kant runt området man slipat. Det här kan KANSKE vara OK vad gäller de vanliga färgerna men det är INTE OK vad gäller primern, åtminstone inte vad mig anbelangar eftersom själva poängen med primer är att den måste gå att slipa.

Däremot så tycker jag Vallejo är sagolika att penselmåla, jag gör all detaljmålning med Vallejo.

Vad gäller sprutan så föredrar jag Gunze med Tamiya som god tvåa. Gunze spär jag med isopropanol, Tamiya med deras egen thinner.

Hälsningar

Magnus
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av 103driver »

Tack för era inputs. Värdefullt! Då blir det förmodligen Gunze och Tamyia. Jag får testa mig fram med destillerat vatten som förtunning. Vill helst få bort så mycket lukt som möjligt.

Lasse
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3654
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av magnusf »

Vatten funkar jättedåligt i Tamiya och halvdåligt i Gunze.

Jag upplever inte att det luktar speciellt mycket, det är så små mängder lösningsmedel man använder (det handlar om några droppar i en färgkopp) däremot så tycker jag man ska använda någon typ av andningsskydd för att inte dra i sig färgpartiklarna.

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av Stellan »

Då tar vi det här en gång till:

Vallejo är precis som alla andra märken helt utmärkt att pensel- och sprutmåla för den som kan hantera färgerna.Vill påstå att alla färger är olika och kräver sitt handlag, vissa hittar handlaget direkt andra kräver mer tid. En del har svårt för Gunze/Tamiya/Humbrol/Xtracolor/Testor/Lifecolor och andra med Vallejo, så är det bara. Svär man och tycker att allt är bara skit är det klart att det inte fungerar. Man hittar sin hatfärg och spyr galla över den och förstör för dem som ännu inte testat. J-la skitbil/-dryck/-land/-kamera/-färg. Lägg av med det.

Vallejo Model Air går att sprutmåla direkt från flaskan och ger en lätt sidenmatt yta som är tunn och fin, kalasfint för speciellt tyskbyggaren.

Vallejo Model Color går att sprutmåla alldeles utmärkt men ska tunnas till en normaltunn konsistens för sprutmålning, precis som vilken annan färg som helst. Har med stor framgång primat med Tamiya/GW, omedebart efter primning sprutmålat med Vallejo och slipad DIREKT efter utan att kanter uppstår eller annat hittepå.

Vallejo KAN vara krävande om man inte hittar rätt recept för hur man använder den men personligen har jag inte hittat fler problem än med andra färger. Ja, du bör prima för att det ska fästa ordentligt men det gör många ändå för att jämna ut och harmonisera underlaget osv. Jag primar alltid och skulle göra det oavsett om jag behövde för fästets skull eller inte.

Hur Vallejos primer är vet jag inte då jag ännu inte testat den.

Det handlar bara om att hitta rätt balans mellan olika faktorer, allt annat är SBS.
Stellan Schroeder Englund
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av 103driver »

Du lyckades övertyga mig Stellan, att köpa in lite av varje, inkl. Vallejo Model /Air och helt enkelt testa dom och se vilken som passar mig bäst. Egentligen bara dumt att satsa på en färg, köpa 20 burkar och sedan komma på att det inte var så bra...

Så nu beställer jag både Gunze, Tamyia och Vallejo, så får vi se vem som vinner..

Lasse
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3654
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airbrushfrågor - färger, förtunning m.m..

Inlägg av magnusf »

Jag har inga som helst problem att spruta Vallejo, det går alldeles utmärkt. Däremot så tycker jag det funkar ännu bättre med Gunze och Tamiya.

Vad gäller att slipa så kanske jag har haft otur men i mitt fall så har färgen släppt från underlaget. Primern är betydligt värre än den vanliga färgen i denna aspekten och därmed värdelös för det jag vill ha den till.

Att det uppstod en kant när jag slipade är inget hittepå, det är ett faktum. Stellan - jag respekterar att du lyckas slipa ner din Vallejo-färg, vänligen respektera att jag misslyckas med samma sak.

Eftersom jag vet att du har vägarna förbi (under :-) ) mitt hus då och då så kom förbi så får du min primerflaska Stellan!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar