Hur blev splintermålningen till?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Hur blev splintermålningen till?

Inlägg av Pelle F »

Jag håller på med lite splintermålning, på viggen, sk61, hkp 4 m.m. Det slår mig medan jag målar, hur fanken de kom fram till just detta camouflage. Vet någon historien bakom? Varför gjordes just det större till viggen, och en mindre variant till sk61? Hur kan processen ha sett ut för att hamna i slutresultatet? Det är intressant att man var så noga med att mönstren skulle vara lika på varje individ, i ett mönster som annars kunde tänkas målas på många olika vis ute i hangarerna.

Hur gjordes målningen? Hade man mallar som tejpades upp, gjordes grovmålning, eller mätte man med tumstock? Finns bilder på work in progress, så att säga?

Jag funtar förstås också på det camo som används på gripenmockupen, och i en del 3d grafik över kommande modell. En varia t på digital thunder som det kommit att kallas. Vet någon hur det blivit till? Lite ångest över att försöka ge mig på det i 1/72 framöver...

/Pelle
AndersN

Re: Hur blev splintermålningen till?

Inlägg av AndersN »

Även jag nyfiken. Har för mig läst nånstans att det var noga med vilken färg först osv.
Tänkte måla en 2,2m SK 61 i vår...har en gammal kontakt med schemat och ett par bilder från google, men om det finns nåt tydligare tas detta tacksamt emot.

Även Voodoo passar som lövhög :o
Bild
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: Hur blev splintermålningen till?

Inlägg av Ingenjör AP »

Minnen från tidigt 80-tal: Vi fick ut bilar, nya ur förråd, som var målade helt i mörkgrönt. Fick ut mönstermallar och lade på de tre andra färgerna på fri hand med grov pensel. Instruktionen har varit länkad här på forumet förut. Mönstret är framtaget för att fungera på marken, och är ju bra i skog med lite nät och (papper över fönsterrutor).

Edit: här finns mönsterhäftet, M90 cammo (sic) i vänsterkanten http://www.soldr.se/
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur blev splintermålningen till?

Inlägg av magnusf »

Det finns ett gammalt reportage i ett IPMS-nyhetsblad från 80-talet om hur målningen på Viggen gick till. Om jag inte minns fel så användes mallarna för att märka ut mönstret med krita, sedan så maskade man och målade i olika omgångar. Kanske någon som läser detta har artikeln tillgänglig! Målaren hette Brandt för övrigt, kallade naturligtvis Rembrandt på flottiljen :) !

Säger dock inget om hur mönstret skapades från början...

Hälsningar

Magnus
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Hur blev splintermålningen till?

Inlägg av Öken-Erik »

Har en liten anekdot här också. En god vän till mej gjorde lumpen och fick besked om att deras Terängbil 11or skulle målas om från grönt till cammo. Givetvis delades mallar ut och arbetet inspekterades efteråt.
Alla bilarna gick mej veterligen igenom okulärbesiktningen men vad man inte upptäckte var att en av dom hade en stor stiliserad svart dödskalle på taket... :-)

Öken-Erik
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hur blev splintermålningen till?

Inlägg av Björn Fransson »

Öken-Erik skrev:Har en liten anekdot här också. En god vän till mej gjorde lumpen och fick besked om att deras Terängbil 11or skulle målas om från grönt till cammo. Givetvis delades mallar ut och arbetet inspekterades efteråt.
Alla bilarna gick mej veterligen igenom okulärbesiktningen men vad man inte upptäckte var att en av dom hade en stor stiliserad svart dödskalle på taket... :-)

Öken-Erik
På samma tema var jag med om att måla om en gammal Scanialastbil i lumpen. Vi målobsar hade inte mycket att göra just då, så vi blev skickade till KA4 där en grönmålad bil skulle förvandlas till splinter. Mallar delades ut, vi maskade och målade och allt gick igenom besiktningen även här. Trots att ett av de bruna fälten på framskärmen var misstänkt likt, ja, inte en dödskalle, utan något betydligt mer pubertalt... :)

(Ska väl två mina händer och säga att jag själv inte var inblandad i just detta fält. Lydig som jag var hade jag fullt upp med fascinationen att få måla ett sådant här kamouflage i verkligheten efter att ha avverkat ett halvdussin dito i betydligt mindre skala.)
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Hur blev splintermålningen till?

Inlägg av jonaszett »

Eftersom en av mina andra intressen är att besöka skrotar kan jag berätta följande.
Jag hittade på skroten i Gävle bakdelen av en viggen ~1,75m här observerade jag att kamouflaget verkade handmålat ”mönstret” va uppmärkt på så sätt att ”brytvinklarna” mellan de olika färgerna va uppritade med vad som såg ut som vanlig blyertspenna/timmermanspenna.
om detta var det vanliga förfarandet eller om ”min” bakdel hade målats efter skrotning vet inte jag.
Övriga fynd på skrotar är Lavetten till en 40mm Bofors och fälltankar till em vampire.
Jag tog kort på Viggenrumpan men de är nog borta nu.
Z
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Hur blev splintermålningen till?

Inlägg av Erik_G »

Apropå roliga sagor om maskeringsmålning så läste jag en berättelse på ett annat modellbyggarforum om hur några kreativa amerikanska soldater som fått i uppdrag att måla sin vagn i MERDC-mönster. Alla som vet hur Merdc-mönster ser ut vet ju att mönstret har svarta "kråksparkar" inflätat bland de andra färgerna. Dessa hade soldaterna tydligen målat som silhuetter på kvinnor i olika poser. Tydligen var detta inte uppskattat hos de högre befälen.
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Hur blev splintermålningen till?

Inlägg av kai »

I Kronmärkt av Hellström & Fredin berättas att kamouflaget togs fram av FOA genom noggranna och metodiska tester. Tanken var bl a att man skulle få flygplanen att flyta ihop med bakgrunden genom att måla motsvarande mönster på marken. Vid bokens tryckning 2000 var dock de exakta detaljerna i testerna fortfarande hemligstämplade.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Hur blev splintermålningen till?

Inlägg av Daniel_A »

kai skrev:I Kronmärkt av Hellström & Fredin berättas att kamouflaget togs fram av FOA genom noggranna och metodiska tester. Tanken var bl a att man skulle få flygplanen att flyta ihop med bakgrunden genom att måla motsvarande mönster på marken. Vid bokens tryckning 2000 var dock de exakta detaljerna i testerna fortfarande hemligstämplade.
Snacka om intressant dioramamotiv...

I boken Svenska Flygbaser lär det tydligen finnas en fin bild på just detta. Men jag har den inte så jag vet inte exakt.

/Daniel
Skriv svar