Zumwalt sjösatt i USA

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Zumwalt sjösatt i USA

Inlägg av Stellan »

En ny jagarklass är sjösatt i USA. Det ser ut som ett flytande miljonprojekt eller något från Star Wars men ska ta de sju haven med storm...http://www.dn.se/ekonomi/usas-prestigeb ... t-sjosatt/
Stellan Schroeder Englund
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Zumwalt sjösatt i USA

Inlägg av Erik_G »

Fast det var ju två år sedan som den sjösattes. Däremot så började provturerna igår, under befäl av kapten James Kirk. Antar att DDG-1000 får duga tills dess att NCC-1701 blir tillgänglig.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Zumwalt sjösatt i USA

Inlägg av Lennart 12 »

Blir intressant att se hur många av det drygt 30 planerade som kommer ut på havet. Men jag tycker inte hon är vacker, lika ful som gamle" Monitor. Men säkert ändamålsenlig //Lennart
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Zumwalt sjösatt i USA

Inlägg av Urban Gardini »

Är det ens möjligt att bygga något som är fulare? Angående namnen, när är det dags för ett USN skepp med namnet Baldomero López? Speciellt med tanke på vad de två efterföljande konstigheterna ska döpas till. Ett kontainerfartyg räknas inte...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Zumwalt sjösatt i USA

Inlägg av Lennart 12 »

Urban Gardini skrev:Är det ens möjligt att bygga något som är fulare? Angående namnen, när är det dags för ett USN skepp med namnet Baldomero López? Speciellt med tanke på vad de två efterföljande konstigheterna ska döpas till. Ett kontainerfartyg räknas inte...
Jo den här är fulare :) //Lennart
Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Zumwalt sjösatt i USA

Inlägg av Urban Gardini »

Och hur tänkte man där?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Zumwalt sjösatt i USA

Inlägg av Johan i Hok »

Urban Gardini skrev:Och hur tänkte man där?
Funktion är vackert, fast kanske inte för ögat! Jag tycker ju att det här med seismic är otroligt häftigt!Tanken bakom Ramform-skrovet är att kunna dra så många streamers som möjligt bakom sig på en och samma gång. Hon är utrustad med 24 kabeltrummor, men normalt antal är tydligen 16 st 10km långa kablar.

Johan i Hok
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Zumwalt sjösatt i USA

Inlägg av Joakim Hultman »

Mer än gamle Monitor eller något futuristiskt tycker jag Zumwalt har drag som liknar CSS Virginia.

Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Zumwalt sjösatt i USA

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jämfört med de flesta andra moderna fartyg tycker jag hon är ganska snygg.
Däremot fattar jag inte varför man kallar henne för en jagare. Hon är stor som en tung kryssare från VK2.
Uffe
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Zumwalt sjösatt i USA

Inlägg av Björn B »

Allt blir större. Småbilarna är inte så små längre. T.ex VW Golf var 3,70 lång och vägde 790 kg när den kom på 70-talet. Nu har den vuxit med en halvmeter och väger 1760 kg.
Maänniskorna blir längre och tyngre, båtar likaså.
Skriv svar