Stash eller inte?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Stefan S »

För mej låter "stash" som en liten hög med modeller, 10-20 st ungefär. Jag har en samling 8-) . Nu har jag faktiskt kommit till det stadiumet att jag faktiskt bygger fler modeller än jag köper in :shock:

Stefan
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Björn Fransson »

Öken-Erik skrev:OK, så här är det, Riktiga modelbyggare har Stash!
Så är det bara, sedan finns det liksom nivåer.
Tvåsiffriga stashar är lite mer "wannabees/hangarounds", sedan när man når över 100 så blir man liksom "prospect".
När man sedan totalt tappat räkningen och släpar hem grejer som det visar sej att man redan har (och man faktiskt inte hade för avsikt att skaffa en dublett av) samt hittar grejor i hyllorna i ens "Man cave" som man själv blir (positivt) överraskad av då man länge velat skaffa sej just den modellen/boken men glömt att man redan gjort det.
DÅ, och först DÅ är men en Riktig modellbyggare med stash. :-)
Och Stash är fö ett positivt laddat ord, något man kan njuta av i hela sitt liv. Bara vetskapen om att man när som helst kan plocka fram den där lådan och torrbygga, fingra på modellen och drömma om det där bygget som kanske aldrig blir av skänker iaf mej en stor tillfredställelse.
Sedan när det kommer en bättre modell av just DET objektet och den där dyra fina resinmodellen man en gång köpte blir helt utan monetärt värde så gör inte det ngt. För även om den aldrig blev byggd så skänkte den mej massor av glädje under alla år som jag planerade bygget och provbyggde (i fantasin).


Öken-Erik (En modellbyggare som älskar sin Stash)

CU@C4
...och därmed torde frågan vara avgjord. Finns inget mer att tillägga.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Henrik R »

Stash för mig är färg,sprutor och tejp. Jag har på senare tid fått panik om jag inte har mer är 4 burkar av samma färg eller 3 rullar tejp av samma millimeter eller ve och fasa...3 sprutor som inte är tipp topp . :-)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Stash eller inte?

Inlägg av SvenYoung »

Björn Fransson skrev:
Öken-Erik skrev:OK, så här är det, Riktiga modelbyggare har Stash!
Så är det bara, sedan finns det liksom nivåer.
Tvåsiffriga stashar är lite mer "wannabees/hangarounds", sedan när man når över 100 så blir man liksom "prospect".
När man sedan totalt tappat räkningen och släpar hem grejer som det visar sej att man redan har (och man faktiskt inte hade för avsikt att skaffa en dublett av) samt hittar grejor i hyllorna i ens "Man cave" som man själv blir (positivt) överraskad av då man länge velat skaffa sej just den modellen/boken men glömt att man redan gjort det.
DÅ, och först DÅ är men en Riktig modellbyggare med stash. :-)
Och Stash är fö ett positivt laddat ord, något man kan njuta av i hela sitt liv. Bara vetskapen om att man när som helst kan plocka fram den där lådan och torrbygga, fingra på modellen och drömma om det där bygget som kanske aldrig blir av skänker iaf mej en stor tillfredställelse.
Sedan när det kommer en bättre modell av just DET objektet och den där dyra fina resinmodellen man en gång köpte blir helt utan monetärt värde så gör inte det ngt. För även om den aldrig blev byggd så skänkte den mej massor av glädje under alla år som jag planerade bygget och provbyggde (i fantasin).


Öken-Erik (En modellbyggare som älskar sin Stash)

CU@C4
...och därmed torde frågan vara avgjord. Finns inget mer att tillägga.
Nej, detta är helt enkelt ett klockrent svar av Erik! Inget mer att tillägga :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Borttaget...

Inlägg av SvenYoung »

Tar bort det här inlägget eftersom det inte tillförde något (tankevurpa samt för dåliga bilder) - det går visst inte att ta bort inlägg så lätt längre, så det får bli det här konstiga istället :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Borttaget...

Inlägg av Stellan »

SvenYoung skrev:Tar bort det här inlägget eftersom det inte tillförde något (tankevurpa samt för dåliga bilder) - det går visst inte att ta bort inlägg så lätt längre, så det får bli det här konstiga istället :-)
Nu blir jag nyfiken. Var det en bild på din stash helt enkelt?
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Ulf Lundberg »

Öken-Erik skrev:OK, så här är det, Riktiga modelbyggare har Stash!
Så är det bara, sedan finns det liksom nivåer.
Tvåsiffriga stashar är lite mer "wannabees/hangarounds", sedan när man når över 100 så blir man liksom "prospect".
När man sedan totalt tappat räkningen och släpar hem grejer som det visar sej att man redan har (och man faktiskt inte hade för avsikt att skaffa en dublett av) samt hittar grejor i hyllorna i ens "Man cave" som man själv blir (positivt) överraskad av då man länge velat skaffa sej just den modellen/boken men glömt att man redan gjort det.
DÅ, och först DÅ är men en Riktig modellbyggare med stash. :-)
Och Stash är fö ett positivt laddat ord, något man kan njuta av i hela sitt liv. Bara vetskapen om att man när som helst kan plocka fram den där lådan och torrbygga, fingra på modellen och drömma om det där bygget som kanske aldrig blir av skänker iaf mej en stor tillfredställelse.
Sedan när det kommer en bättre modell av just DET objektet och den där dyra fina resinmodellen man en gång köpte blir helt utan monetärt värde så gör inte det ngt. För även om den aldrig blev byggd så skänkte den mej massor av glädje under alla år som jag planerade bygget och provbyggde (i fantasin).


Öken-Erik (En modellbyggare som älskar sin Stash)

CU@C4
OK. Så om jag minskar mitt förråd av obyggda modeller till ett ensiffrigt antal, är jag inte längre en riktig modellbyggare.
Jag har 16 obyggda nu, så det är inte ogörligt.
Jag kommer att göra ett ärligt försök att bli en Icke Riktig Modellbyggare.
Uffe
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Stash eller inte?

Inlägg av SvenYoung »

Stellan skrev:
SvenYoung skrev:Tar bort det här inlägget eftersom det inte tillförde något (tankevurpa samt för dåliga bilder) - det går visst inte att ta bort inlägg så lätt längre, så det får bli det här konstiga istället :-)
Nu blir jag nyfiken. Var det en bild på din stash helt enkelt?
Haha, jo du gissade rätt, Stellan, men det blev så taskig fokus och sedan tyckte jag att bilder egentligen inte tillförde något till diskussionen ändå.

Ulf, du gör helt rätt. Kan erkänna att jag anser att jag byggt upp en för stor hög modeller, och ibland faktiskt önskar att jag hade betydligt färre. Inget fel alls med ett antal som är hanterbart. Dessutom så bygger du klart betydligt fler modeller än vad jag gör, med hög komplexitet och kvalité på dina byggen, så riktig modellbyggare är du. :-)
Senast redigerad av SvenYoung den 06 dec 2015, 19:20, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Göran NS »

Stash = pensionsförsäkring. Den enda man behöver :-) De försöker skrämma en med att ens folkpension blir ytterst mager, men vad gör de när man har sin stash. Som man har jobbat med att samla ihop betydligt längre än man har pensionssparat, för den delen....
Göran Nilsson Söderholm
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Robert A »

Jag köper för att någon gång bygga.. det är i alla fall tanken. Men jag är även en sån som säljer av modeller om en tillverkare släpper en bättre/mer korrekt sats, som senast sålde jag av hobbyboss Leopard 2 A4 för jag införskaffade nya meng satsen. Ständigt köp/sälj i min hög.
Skriv svar