Stash eller inte?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Stash eller inte?

Inlägg av Stellan »

På förekommen anledning (ej namngiven Berlinboende båtmodellbyggares undanglidningar..) tvingas jag här nu ställa frågan på forumet: när blir en samling modeller en stash, egentligen?

(Inser att denna fråga kan baktända... :shock: )
Stellan Schroeder Englund
AndersN

Re: Stash eller inte?

Inlägg av AndersN »

En samling modeller blir en stash när den är tänkt att byggas. En samling byggs inte sönder, den samlas på. Solklart.
Olle Carlen
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 apr 2012, 16:32

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Olle Carlen »

Enligt Sapol, (svenska akademins plastordlista) :Stash, en anseenlig mängd lådor linjärt med utrymmet de vistas i.
Så tex kan 12 lådor i en redan trång garderob vara en stash. Men samma mängd lådor på tex en stor vind utan övriga artiklar kan omöjligt vara en stash, då är det mer bara en uppstart på en liten hög.
Dessutom blir en stash aldrig färdig. En färdigt stash blir en komplett samling, och enligt mig har veterligen ingen en komplett samling?!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag protesterar mot användningen av ordet stash.
Det heter stack på svenska.
Uffe
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Stellan »

Smoke stack? Inga rökridåer nu, Ulf...
Stellan Schroeder Englund
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Hobby-Importen »

Jag samlar på serier, modeller köper jag för att bygga, eller ibland enbart för att titta på.
Har överfullt, så det är bara att köra på, har redan förlorat slaget... ;-)

Jens
Daedalus Models
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Stash eller inte?

Inlägg av denstore »

Njae, stack låter inte rätt.
Snarare gömma eller något sånt.

Stash är väl allt som inte ligger i "bygghögen"? Sånt som är köpt för att byggas "någon gång".
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Öken-Erik »

OK, så här är det, Riktiga modelbyggare har Stash!
Så är det bara, sedan finns det liksom nivåer.
Tvåsiffriga stashar är lite mer "wannabees/hangarounds", sedan när man når över 100 så blir man liksom "prospect".
När man sedan totalt tappat räkningen och släpar hem grejer som det visar sej att man redan har (och man faktiskt inte hade för avsikt att skaffa en dublett av) samt hittar grejor i hyllorna i ens "Man cave" som man själv blir (positivt) överraskad av då man länge velat skaffa sej just den modellen/boken men glömt att man redan gjort det.
DÅ, och först DÅ är men en Riktig modellbyggare med stash. :-)
Och Stash är fö ett positivt laddat ord, något man kan njuta av i hela sitt liv. Bara vetskapen om att man när som helst kan plocka fram den där lådan och torrbygga, fingra på modellen och drömma om det där bygget som kanske aldrig blir av skänker iaf mej en stor tillfredställelse.
Sedan när det kommer en bättre modell av just DET objektet och den där dyra fina resinmodellen man en gång köpte blir helt utan monetärt värde så gör inte det ngt. För även om den aldrig blev byggd så skänkte den mej massor av glädje under alla år som jag planerade bygget och provbyggde (i fantasin).


Öken-Erik (En modellbyggare som älskar sin Stash)

CU@C4
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Lennart 12 »

Ulf har helt rätt, stack" är ordet! För det är precis som med myrorna. Dels är det många, väldigt många, och bygger och samlar hela livet //Lennart
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stash eller inte?

Inlägg av Stellan »

Öken-Erik, det där har du funderat på länge...mycket väl formulerat!

Stack...njae, är inte riktigt med där. En gåggling gav noun
noun: stash; plural noun: stashes

1.
a secret store of something.
"the man grudgingly handed over a stash of notes"
synonyms: cache, hoard, stock, stockpile, store, supply, accumulation, collection, reserve, fund, pool; rare amassment
"the thieves had never found my small stash of money"
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar