Rapport från Mosom. Del 1.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Re: Rapport från Mosom. Del 1.

Inlägg av Halvar »

Det där såg ju riktigt kul ut. Riktigt sugen att hänga på nästa år om det är möjligt.
Riktigt bra rapport Uffe. Och grattis till vinsterna allihop!

Peter Halvar
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Rapport från Mosom. Del 1.

Inlägg av Robin Nilsson »

Tre små kommentarer om arrangemanget så som det beskrivs/visas ovan:
1. Snyggt och förtroendeskapande med avspärrningsband runt borden, det visar att åskådarna kanske inte ska komma alldeles intill bordet med kroppen/benen. Minskar risken för haverier.

2. Personal innanför den U-formade bordsuppställningen. Domare eller säkerhetsvakter? Utställarna uppskattar nog att det finns någon som vakar över klåfingriga besökare.

3. Arbetsmiljön för domarna. Jag tror att det är lättare att döma om man kan sitta ner vid ett bord och slippa sitta på huk/böja ryggen för att döma. Att modeller kan/får lyftas/flyttas vid bedömning gillar jag också, det som är ömtåligt bör då vara förankrat på en platta av utställaren.

Att bara bedöma de tre bästa och mängden av kriterier kan ju diskuteras, i princip tror jag nog att de allra flesta av dessa punkter beaktas vid t.ex. 08-Open fast det redovisas inte separat. Att alla ska få en bedömning anser jag mycket viktigt, den som får reda på vad som kunde varit bättre har en chans att bättra sig till nästa gång ...

/ Robin
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Rapport från Mosom. Del 1.

Inlägg av Öken-Erik »

Läs igen Robin.

TRE domare bedömmer dom bästa modellerna, inte dom TRE bästa modellerna. Det bedömdes följdaktligen betydligt fler modeller.
Att sitta ner kan lösas på andra sätt, själv sitter jag alltid ner när jag dömmer i Malmö, Gbg o Stockholm. Jag släpar helt enkellt fram en stol o sätter mej på vid bordet, fungerar utmärkt! Dessutom slipper man då flytta på modellerna vilket jag tycker är en styggelse, man kan om man måste "kasa" modellernas bottenplattor på bordet dock.
Man kunde fö endast få EN premiering per byggare i varje klass, ens bästa modell fick alltså pris. Detta betyder alltså att tex S-Å Grufstedt, Andreas Grewin och Sven Young kan ha haft flera modeller som egentligen "placerade sej" men inte fick någon premie.
Jag misstänker att detta är en variant för att undvika sk "cleen sweep".

Öken-Erik
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Rapport från Mosom. Del 1.

Inlägg av Anders_Isaksson »

Trevlig rapport, Uffe!
Första gången jag besökte detta event och det gav mersmak - mycket trevligt evenemang på alla sätt.
Blir definitivt fler resor till Moson framöver!
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Rapport från Mosom. Del 1.

Inlägg av Öken-Erik »

Jo, Moson är en kanonshow! Andra året för mej och definitivt inte det sista!
Hög kvalite på modellerna, fantastisk shopping samt god o billig öl o mat.
Kombinera sedan detta med en massa trevliga modellbyggare samt vårväder efter vintern så kan det knappt bli bättre.
Vad som inte framgår av Uffes trevliga reportage är som sagt den fantastiska shoppingen, massor av udda modeller, säljare o tillverkare i huvudsak från Tjeckien, Polen o Ungern. Priserna är det heller inte något fel på.
Det såldes bla en samling (dödsbo sades det) med massor av modeller till MYCKET låga priser. Tänk er en pansarbyggare som köpt ALLT tyskt WW II i resin, vitmetall, fotoets, dekaler mm ända sedan detta började komma ut på marknaden på tidigt åttiotal men inte byggt något. Vi pratar säkert 10 000tals grejor... Julrean på NK var ingenting jämfört med detta....

Öken-Erik
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Rapport från Mosom. Del 1.

Inlägg av MiniStuff »

Usch! Billiga grejer i legio... låter inte alls kul :roll:

hrmf.. inte blev man mindre sugen på att göra en resa :D
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Rapport från Mosom. Del 1.

Inlägg av Ulf Lundberg »

103driver skrev:Grattis allihopa till vintserna! Det vore kul att få se dom vinnande modellerna. Eller är det dom som är med på bild i tråden?

Lasse
Andreas vann med sin Char.
Bild

Jag vann med Scharnhorst
Bild

Sven Young vann med sin Olga Belle
Bild

Jag hoppas de andra som reste med kan komplettera.

Uffe
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Rapport från Mosom. Del 1.

Inlägg av mirkobayerl »

Hej
Oj vad jag blir sugen att åka till Ungern :) Grattis alla ni som vann priser och kul att ni gillar showen. Tyvärr krockar Mosonshowen alltid med något för mig de två senaste åren. Har varit där ett flertal tillfällen och även varit domare samtliga gånger och tycker det är så fantastiskt kul att träffa byggare/historiker från centraleuropa.Och kvaliteten är delvis också väldigt hög.
För övrigt tycker jag det var kul att se seriösa porträtt bilder på vinnarna och inte en massa "fyllebultar" med paver av öl i händerna och glansiga ögon....inte charmigt om ni frågar mig. Verkar ha varit ett trevligt gäng och ännu en gång : grattis !!!! Kanske vi syns nästa år. ?

Åker själv till Ungern i Oktober och skall då dokumentera en tysk enhet..men jag ser också fram emot...paprika csirk med nockerln...värmen..husen..charmen...och slagfälten :)

Tack för trevligt,moget och balanserat reportage !!

Mvh

Mirko
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Rapport från Mosom. Del 1.

Inlägg av Janne Nilsson »

Ja, det verkar ju ha varit "fett nice" som ungdomarna säger idag. Hade gärna varit där själv om det inte vore för de vanliga bristerna, tid och pengar.

Stort grattis till alla som tog priser och profilierade svenskt modellbygge.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Rapport från Mosom. Del 1.

Inlägg av Sten Ekedahl »

Tack för ett trevligt och bra reportage, och grattis till alla pristagare. Som vanligt är jag inte det minsta överraskad.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar