Målwinch MBV-2S och målen?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Målwinch MBV-2S och målen?

Inlägg av Stellan »

Hur hängdes målwinch MBV-2S och hur monterades målet man drog med winchen? Har hittat väldigt få bilder på upphängningen. Satt målet upphängt på en annan balk eller släpades det efter vid start eller var det till och med inpulat baktill i winchkapsel...? Målning av kapselns delar efterfrågas ävenså. Det ser ut som noskonen samt främre delen är av vit plast, i övrigt metallren plåt?

Tänkte mig ett målplan men man kan ju inte göra saker halvgjort. Eller räcker det att smacka på en kapsel och så är det klart?

Hmm, hittade detta http://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/J32D_Notis_2.htm innan jag postade inlägget och här omnämns vingmål som jag antar släpades vid start. Men hur var pilmål eller eventuell korv anbringade?
Stellan Schroeder Englund
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Målwinch MBV-2S och målen?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Målvinchning med Lansen beskrivs rätt bra i Lansenboken av Sven Stridsberg. Det verkar som det skiljer sig lite mellan målbogsering i flygvapnet och målbogsering med "civila" Lansen kärror. MBV-2S verkar vara något som flygvapnet använde och de civila verkar ha haft utrustning från Del Mar. Det är säkert så att man kunde använda MBV vinchen på de civila Lansarna med men jag har inte set någon bild på det.

Vingmålen och pilmålen anänds i FV och startades från marken med ca. 90 m wire ut och målet liggandes på banan bakom planet. Fullgas och när planet lyfte så lyfter målet efter ha släpats på banan en kort sträcka. Korvmål flögs inte med Lansen vad jag vet. Jag tror att de var lämpade för lite lägre farter och flögs med MU-2:or. Man försökte landa målen med varierat resultat för ev. återvinning. Det som var mest intressant att få tag på var målindikartorn som tydligen var dyr och satt i målet och registrerade träffar. Man flög in på låg höjd och vid en lämplig punkt kapade man linan med en krutsax och sedan gick det som det gick.

Det räcker inte att "smacka på" en vinch på 32:a om du tänker bygga en sådan. Du ska ha två balkar på motsatta sidan med två blinda 120 kg bomber. Det är ett extra kollisionsljus på ryggen också. De tre maskiner som flögs av Svensk Flygtjänst i Vidsele har sitt extra kollisionsljus på utfyllnaden framför fenan, maskinerna från målflygdivisionen har sitt betydligt längre fram. När det gäller färger på vinchen så finns det en färgbild i boken och det verkar stämma med din egen beskrivning. Vidsele maskinerna verkar ha varit helt gröna men 32:orna på målflyget fick "draken" målning båden D versionen och E versionen.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Målwinch MBV-2S och målen?

Inlägg av Erik_G »

Malmen-lansarna var målade som draken och såg väldigt väderbitna ut när jag gjorde prao där en gång i forntiden. Winscharna var ljusgrå/aluminium har jag för mig. Målindikatorn, som såg ut som en stor thermos, använde radar för att detektera projektilerna. Man behövde alltså inte träffa målet för att få träff. Men på kontoret hos mål-killarna på målflygkompaniet så fanns det en målindikator med ett prydligt 3cm brett hål rakt igenom den, från ena änden till den andra.

Detta är en E, men jag har för mig att D-modellerna hade samma patina.
Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Målwinch MBV-2S och målen?

Inlägg av Stellan »

Tack för svar, Nicklas och Erik. Det blir ingen 32:a utan jag siktar mot whif-hållet men vill försöka få till det lite logiskt i alla fall. Vore roligt med en winch men hittade ett inlägg från allas vår Emil där man tydligen även fäste linan i buken på en J 29:a, men då utan inrullningsmöjlighet av linan. Kanske går på det uppslaget istället eftersom jag slipper bli alltför ologisk eller scratcha massa jox...men visst vore det roligt med någon sorts kapsel/fäste för mål. hmm.

Upprop: kan ingen (någon annan än jag) ta sig samman och sammanställa en bibel för oss målflygsfanatiker som ger oss sanningen om alla mål, flygplanen, de tekniska lösningarna, kapslar och winchar, profiler och ritningar?
Stellan Schroeder Englund
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Målwinch MBV-2S och målen?

Inlägg av Erik_G »

Winschen finns ju från Maestro, men det visste du kanske redan?
http://www.rebell.com/details/aircraft- ... pylon.html
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Målwinch MBV-2S och målen?

Inlägg av Stellan »

Absolut, Erik, det är ju det som gör att man gärna vill använda den... :) Svårt cool mackapär.
Stellan Schroeder Englund
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Målwinch MBV-2S och målen?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag kan inte historien kring den maskin Erik har bild på, men eftersom den inte blivit märkt med "13" när målflyget fördes över organisatoriskt till F 13 utan har kvar sin gamla fottiljsiffra "3" så tror jag att den var en reservdelsmaskin. De maskiner jag sett från målflyget har varit med patina men inte riktigt i samma utsträckning som maskinen på bilden.

Väldigt spekulativt.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Målwinch MBV-2S och målen?

Inlägg av Mats Averkvist »

Är det nu jag skall säga att jag är helt mål-lös... :mrgreen:
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Målwinch MBV-2S och målen?

Inlägg av Emil Lindberg »

Det hela är faktiskt ganska komplext - ibland. Jag har scannat vissa delar ur publikationerna "FV målmateriel Del 1 Beskrivning" från 1967 och dito från 1989. Men att lägga upp bilder och förklara detta här skulle ta tid. Båda publikationerna finns hos Flygvapenmuseum och Krigsarkivet (tror jag). Via http://libris.kb.se/ kan du söka i deras arkiv/bibliotek och fjärrlåna hem till det eget bibliotek. Dock brukar böckerna inte få lämna biblioteket, så du blir tvungen att sitta där och scanna/anteckna.
Detta med fjärrlåna från liknande arkiv/bibliotek är något som få verkar känna till. Men kan vara smidigt för oss som bor en bit från Stockholm.
Leif Fredin
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 apr 2012, 07:55

Re: Målwinch MBV-2S och målen?

Inlägg av Leif Fredin »

Jag har en känsla av att jag lagt ut dessa bilder tidigare någonstans, men kanske är användbara.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar