Vallejo Metal Color i Sverige?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vallejo Metal Color i Sverige?

Inlägg av Björn B »

White aluminium, men den blev väldigt grå när jag la på ett lager matt lack.
PatrickR
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 sep 2014, 21:20
Namn: Patrick Roos

Re: Vallejo Metal Color i Sverige?

Inlägg av PatrickR »

Gjorde ett litet test här om nån är intresserad...
http://intscalemodeller.com/viewtopic.php?f=55&t=14183
Testa först en, jet exhaust, tyckte det funka bra, köpte ett gäng till o testa vidare.
Bläddra igenom tråden så finns allt där.
Köpte mina av Magnus på Mamoco.se kanon service och bra på Vallejo.

MVH
Patrick
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vallejo Metal Color i Sverige?

Inlägg av Stellan »

Tack för det testet, Patrick. Du som har testat alla färgerna, vilka nyanser rekommenderar du för ett metallrent flygplan? Säg tre olika för ett blankt och tre olika för ett väl använt...?

Om det inte är andra lösningsmedel än vatten i Vallejofärgerna borde man väl kunna använda Tamiyas TS-burkar som grund? Vet du om det är någon skillnad på de nya transparenta lackerna eller torde man kunna använda Vallejo och andra vanliga ovanpå med gott resultat?

Använder nästan uteslutande Vallejo i normalfallet men innan man handlar på sig ett nytt "system" så vill man ju veta så mycket som det går...
Stellan Schroeder Englund
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Vallejo Metal Color i Sverige?

Inlägg av felle-j »

Björn B skrev:Har samma reaktion nu när jag testat den: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 252#p60252
Har bara ett frågetecken angående rengöring av sprutan efteråt
Jag rengjorde med Tamiya X-20A samt lite Vallejo Airbrush Cleaner. Inga problem alls.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vallejo Metal Color i Sverige?

Inlägg av Stellan »

Nu har jag testat med Vallejo Metal Color och kan bara säga att jag är imponerad. Aldrig använt mig av Alclad eller liknande och lär nog aldrig göra det heller för jag är nöjd som det är med dessa Vallejofärger. Otroligt lättarbetade, täcker riktigt fint och snabb rengöring utan stink och stank. Har endast använt mig på mindre delar som motorer och kåpor men det blir riktigt fint. En wash av oljefärg är inget problem på dessa akrylfärger, ingen skyddslack behövs ju mellan för att skydda metallfärgen. Härnäst blir det nog ett fullmodellstest på en Mustang eller så.
Stellan Schroeder Englund
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vallejo Metal Color i Sverige?

Inlägg av Gabriel »

Jag testade Vallejos aluminium och jet exhaust här om dagen. Målade en större yta på ett A4 för att se resultatet, mycket imponerande. Det syns inga pigment utan det är en jämn och fin yta. Provade även att blanda dem med Model Air, inga problem det heller. Måste säga att jag är väldigt imponerad!

/Gabriel
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vallejo Metal Color i Sverige?

Inlägg av Stellan »

Torkar väldigt fort också men jag ska nog låta den härda något dygn inna jag börjar handskas med delarna.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vallejo Metal Color i Sverige?

Inlägg av Stellan »

OK, jag blir allt mer förtjust i Vallejo Metal Color! Har just dekalerat en modell och kan konstatera, även om det är en ganska liten dekal, att klarfilmen runt dekalen bara smälter bort och blir osynlig. Eduard-dekal och Micro Set användes på Duraluminium. Ska bli spännande att se detta trick på en modell med fler och större dekaler på en NMF-kärra.
Stellan Schroeder Englund
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Vallejo Metal Color i Sverige?

Inlägg av Robert A »

Köpte en burk för att testa senaste gången jag var förbi hobbybokhandeln. Älskar AK nya Xtreme metal färger men de stinker som alclad så kul att se vad akrylfärger kan åstadkomma. Kan dock tänka mig att krom och polerad aluminium bli svårt att få bra med vallejos akryl färger.. vanlig aluminium etc kommer fungera bättre
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vallejo Metal Color i Sverige?

Inlägg av Andre B. »

Björn B skrev:White aluminium, men den blev väldigt grå när jag la på ett lager matt lack.
Är inte det risken med att lägga klarlack på aluminiumfärger att själva metallkänslan försvinner? Kanske är ok för en Viggen eller en Draken som är rätt "grå". Men när det handlar om en Starfighter eller en P-51 Mustang så... ?

Har bara vågat lägga klarlack på en "metallmodell" och det var en Sabre och jag är inte helt nöjd med resultatet även om dekalerna blev "förseglade". Så jag vet ärligt int eom jag vågar klarlacka min S26:a...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar