Diorama-idé? J 22 jagar UFO

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Diorama-idé? J 22 jagar UFO

Inlägg av Emil Lindberg »

J 22:or från F 13 stötte på ett UFO över Bråviken i mitten av 1940-talet, se länk nedan.

Kanske ett uppslag för ett diorama?

http://www.ufo.se/fakta/artiklar/general.shtml
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Diorama-idé? J 22 jagar UFO

Inlägg av bergwall »

Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Diorama-idé? J 22 jagar UFO

Inlägg av Emil Lindberg »

Se där!

Märkligt hur saker kan sammanfalla. Jag såg igår ett program om UFO i USA och Storbritannien, och kom att tänka på att jag hade läst att svenska flygvapnet jagade UFO med J 35 eller JA 37. Men jag fann istället detta - som redan hade postats här för blott cirka en månad sedan
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Diorama-idé? J 22 jagar UFO

Inlägg av Lennart 12 »

I Juni 1971 observerade besättningen i ett Lansen plan en lysande triangel i luften. Flygningen gick mellan Luleå och Kiruna !

Mycket intressant är också den observation som flygteknikerna Gunnar Wårell Alf Andersson Holger Lindgren och Tyko Kalla gjorde på F-21 försommaren 1954. det bevittnade föremål som kom in över fältet, objekten beskrevs som runda . Flygplan skickades upp men hade inte en chansh att hinna ikapp föremålen. Man fick även in dem på radar, och en S-26 samt en S 28 fick upprepade kontakter. Vid ett tillfälle bildades ett ljussken vid ett av flygplanens vingrot. Objektens höjd låg mellan 900 och 1000 meter. En pilot berättade att han vid ett tillfälle sett ett skuggliknande konturlöst föremål, med svagt grönaktig färgton. Händelserna pågick under några veckor 1954 , startade 19 maj 1954 kl. 10 .21 på förmiddagen.
//Lennart
AndersN

Re: Diorama-idé? J 22 jagar UFO

Inlägg av AndersN »

Får mig att minnas de två föremål som påstås hittats på botten av bottenviken för ett par år sedan. Hittar en massa klipp från tiden på tuben. Besökte nån mer platsen?
Skriv svar