Airborne 76 Folland Gnat 1/1

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Airborne 76 Folland Gnat 1/1

Inlägg av MartinN »

1976 – det var tider det! Visserligen var ju F9 nedlagt sedan hela sju år tillbaka men det fanns ändå något att glädja sig åt när Airborne 76 drog igång två dagar i maj på Sävefältet och – tro det eller ej, den världsberömda engelska uppvisningsgruppen Red Arrows kom dit! Kvällen när de skulle anlända var vi ett antal unga personer som höll oss kvar på området och det var inga problem att vi sprang omkring där lite hur som helst.
Till slut kom de i snygg formation, landade och taxade in med den precision vi förstås hade förväntat oss. Vi ungdomar och några andra fortsatte att springa omkring där och hade det väldigt trevligt. Efter en stund kom deras Hercules och den var förstås också grymt imponerande. Dessutom var Patrouille de France med på Airborne 76 med sina Fouga Magister men då var åtminstone inte jag på plats för att välkomna dem.

Bild
Här kommer han först av alla, Sqn Ldr R B Duckett, i sin blanka Gnat.

Bild
"Welcome to Säve och Airborne 76!" Jag antar att detta är Duckett men jag är osäker på vem killen i kostym är. Och visst är personbilen en Tjorven?

Bild
En för mig okänd pilot.

Bild
Här står flygintresserad svensk ungdom och insuper den internationella atmosfären.

Bild
Folland Gnat på Säve maj 1976

Bild
Undertecknad i helrätt tröja och med tidsenlig frisyr. Ingetdera finns kvar...
Senast redigerad av MartinN den 18 nov 2015, 21:09, redigerad totalt 1 gånger.
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

Re: Airborne 76 Folland Gnat 1/1

Inlägg av PeterSandh »

Varför ser jag inte bilderna? Är skapligt säker på att jag var där, kan tom ha kvar programmet !
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Airborne 76 Folland Gnat 1/1

Inlägg av MartinN »

Inte en aning, Peter. Jag ser dem på min skärm men du har helt rätt, på min telefon ser jag bara en länk. Jag har gjort som jag brukar. Någon som vet?

/M
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Airborne 76 Folland Gnat 1/1

Inlägg av Johan i Hok »

Samma problem här, ser bara en länk! Händer mig allt som oftast på telefonen , men nu är det datorn. Använder Firefox om det är till någon förklaring för de datorkunniga! Vill ju gärna se Tjorven.....

Johan i Hok
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airborne 76 Folland Gnat 1/1

Inlägg av Björn Fransson »

Jag ser i alla fall bilderna. Och är glad för det! Häftiga bilder på tjusiga maskiner (och en tjusig Martin! :-)) som ger ytterligare inspiration till mitt Gnatbygge. Tackar!
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

Re: Airborne 76 Folland Gnat 1/1

Inlägg av PeterSandh »

Nu ser jag bilderna !

Lyckades hitta det jag sökte i gömmorna. Det var inte programmet jag hade utan Red Arrows presentation för 1976.

Bild

Ganska säker på att den okände piloten är No.5, Flight Lieutenant Roy Barber.

Bild

Den här sidan är lite kul om man försöker minnas gamla flygdagar.

http://www.flyghistoria.org/Flygdagar_1950-1979.htm

Red Arrows var tillbaka på Säve redan 1978 och från det tillfället har jag nog gryniga bilder fån en pocketkamera nånstans i arkivet. Där är dock alldeles för rörigt för att jag skall leta utan att ha väldigt god tid på mig...

Jag ser även att 1971 så var Patrouille de France på plats i GBG. Jag har ett av mina tidigaste flygminnen av blå flygplan med konstiga stjärtar i formation över Länsmansgården (väldig nära Säve fågelvägen) Det var sådana ögonblick i kombination med PILOT22 som skapade flygintresset!

/Peter
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Airborne 76 Folland Gnat 1/1

Inlägg av MartinN »

Ytterligare några Airborne 76-bilder
Bild
Dagen efter ankomsten står Red Arrows uppställda i väntan på sin insats.

Bild
Red Arrows Hercules var för tung för Säves gamla bana så det blev att flytta på sig en bit.

Bild
Alla på plats på kvällen för ankomst.

Bild
Spåren i banan efter Herculesen.

Bild
Taxning av Hercules. Lägg märke till Säves antika ambulans som sticker fram längs till vänster.

Bild
Kontoret i en Gnat.

Bild
Ny och fin!

Bild
Också rätt ny. Fortfarande med den gamla enfärgade målningen.

Bild
Getingen över F9/3:s gamla berghangar. Den målades över några år senare.

Bild
Gamla Yngve 52 med tankstuds – då kunde man fylla upp till 325 liter om jag minns rätt.

Bild
Whisky Delta taxar in.

Bild
Första gången jag såg något annat än fpl 37 med splintercamouflaget.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Airborne 76 Folland Gnat 1/1

Inlägg av MartinN »

Trevligt att se Peter!
Jag minns den.

/M
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Airborne 76 Folland Gnat 1/1

Inlägg av Lurifax »

Erkänner att jag inte är särskilt intresserad av vare sig Gnat eller uppvisningsflyg men som tidsdokument är inlägget helt sagolikt! Härliga bilder. När man ser "flygintresserad ungdom" i utsvängda brallor, tight manchesterjacka(?) och axelremsväska känner man hur man kastas tillbaka i tiden. :D
holst

CU@C4
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Airborne 76 Folland Gnat 1/1

Inlägg av Johan i Hok »

Hej Martin!
Nu ser jag bilderna! Visst är det en Tjorv på bilden, verkar ha militär regplåt och mörk (olivgrön 325?) målning dessutom. Ännu ett för mig nytt militärfordon ur din bildsamling. Den finns med till höger på bilden från kvällssamlingen samt så skymtas taket över vingen på självporträttet också. Det ska finnas en 1/76 färdigmodell från Finska posten för den sugne modellbyggaren ;)
Ambulansen på Säve tror jag var en Volvo PV830 av bilden att döma. En länk till bilder på Vimmerbys ambulans:
http://towpunktse.blogspot.se/2012/09/v ... merby.html

Valpen i splinter-kamouflage och ambulansmärkning får mig riktigt byggsugen! Ligger en obyggd Valpmodell i källaren....

Johan i Hok
Skriv svar