Förmålad fotoets irritation

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Förmålad fotoets irritation

Inlägg av Nicklas Karlén »

Ibland händer det att jag använder mig av förmålad fotoets satser i cockpit då jag tycker att det i vissa fall förhöjer intrycket mer än jag kan skapa på egen hand.
Det som irriterar mig är att producenterna (antagligen Eduard) inte kan ange någon färgreferens på sin färg så att man kan få en i övrigt relativt färgmatchad cockpit. Om man klär in halva cockpiten med fotoets så vill man ju få även de ytor som ska målas i en relativt närliggande kulör eller om man behöver bättrings måla.
Det kan väl inte vara så svårt att klämma in någon typ av text att vi har använt oss av denna FS nyans eller liknade. Jag satt igår och gjorde ett antal uppstrykningar av i princip alla gråblå nyanser jag hittade i mina färglådor för att försöka matcha färgen på de förbannade målade sidopanelerna jag håller på med och ingen av dessa ligger så nära att jag tycker att det blir OK.

Är det någon som varit i kontakt med Eduard i något liknade ärende?

Att det oftast inte finns speciellt mycket likhet mellan färgen Eduard använder på sin etsplåt och verkligheten är ju en annan femma och en annan diskussion.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Förmålad fotoets irritation

Inlägg av Urban Gardini »

Här har vi i alla fall en liten hjälp med Gunze för den hemska turkosfärgen i Ryska flygfän.

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... olour-mix/
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Förmålad fotoets irritation

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag har inte tänkt så mycket på att matcha färgen utan tar istället en aning mörkare på de ställen som ligger djupare i sittbrunnen och ljusare på de som ligger högre.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Förmålad fotoets irritation

Inlägg av Erik_G »

Apropå färgade fotoetsdelar så vet jag inte hur ni gör, men jag mattlackade den senaste cockpit jag byggt där sådana användes, och det kommer jag göra i fortsättningen också. Panelerna och bältena smälte mycket bättre ihop med de målade plastdetaljerna.

När det gäller rysk inredningsfärg så såg jag ett foto häromdagen där cockpit var ett lappverk av olika nyanser av turkos, så 100% färgmatchning kanske inte är så livsviktigt ändå? Fast nu när jag försöker hitta bilden igen så hittar jag bara perfekt färgmatchade cockpitar. Man måste ju plugga ryss-cockpit nu när man har både en Mig-31 och en Su-33 beställd.. :-)
Skriv svar