Snart kastar jag ut min airbrush!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Snart kastar jag ut min airbrush!

Inlägg av easy_company »

Jag skulle färga det svarta partiet på min Mustang men nu kastar jag snart ut både Mustang och airbrush :evil: Det kommer inte ut någon färg och färgen är det inget fel på, men när jag skruvar upp munstycket framtill lite så då kommer färgen ut men det bubblar som en hel bubbelpool i koppen. Jag har gjort ALLT och blåst och tittat på alla delar och det kommer luft genom men så fort jag skruvar åt munstycket framtill så då är det kronstopp och sprutan är "kliniskt" ren. Kan någon vänlig människa veta vad detta beror på???
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Snart kastar jag ut min airbrush!

Inlägg av jonaszett »

Vad är det för spruta gärna en bild på den
Z
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Snart kastar jag ut min airbrush!

Inlägg av easy_company »

Det är en Evolution airbrush.
Bild
Men så fort jag skruvar åt munstycket är det stopp.
Bild
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Snart kastar jag ut min airbrush!

Inlägg av jonaszett »

Sorry "I'm a Badgerman" I know nothing about Evolution. :o ;)
Z
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Snart kastar jag ut min airbrush!

Inlägg av Urban Gardini »

Hur ser det ut baktill? Brukar du backflusha? Om så är fallet sluta med det. Jag gjorde det från början och jag fick liknande problem. Det visade sig att det hade kleggat igen rätt så saftigt i bakänden mellan kopp och avtryckaren. Jag plockade isär sprutan (bara det som går utan verktyg) och la delarna i en ultraljudstvätt fylld med koncentrerad spolarvätska från Feltema och körde fem minuter. Tog upp allt och borstade genom med mera för att sedan upprepa badet igen. Min Evolution Silverline blev som ny igen efter det.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Snart kastar jag ut min airbrush!

Inlägg av easy_company »

Urban Gardini skrev:Hur ser det ut baktill? Brukar du backflusha? Om så är fallet sluta med det. Jag gjorde det från början och jag fick liknande problem. Det visade sig att det hade kleggat igen rätt så saftigt i bakänden mellan kopp och avtryckaren. Jag plockade isär sprutan (bara det som går utan verktyg) och la delarna i en ultraljudstvätt fylld med koncentrerad spolarvätska från Feltema och körde fem minuter. Tog upp allt och borstade genom med mera för att sedan upprepa badet igen. Min Evolution Silverline blev som ny igen efter det.
Tack Urban för ditt svar, ska testa detta under morgondagen.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Snart kastar jag ut min airbrush!

Inlägg av denstore »

Backflush ska ju inte trycka material längre bak än koppen, om man inte tätar även där. Borde inte vara något problem.
Jag skulle gissa på något framme i munstycket, som det trots allt är stopp i, eller något som sitter snett.
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Snart kastar jag ut min airbrush!

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Jag har ju inte kunna kika på din färgspruta men vore jag du skulle jag ta en noggrann titt på tippen, alltså den lilla del som nålspetsen löper genom. På din beskrivning låter det som att den yttersta spetsen kan vara sprucken eller skadad. Om man kör in nålen i sprutan lite för hårt och munstycket redan sitter på plats, är risken att man spräcker tippen lite, detta syns knappt om man inte tänker på det. Däremot kan man känna det med fingret om man känner på tippen.

Beteendet som du beskriver skulle gott kunna stämma med ett sådant fel.

Att det bubblar i koppen när du lossar lite på munstycket är helt i sin ordning, så beter sig även en frisk spruta.

Med andra ord byt tipp. Om du har ett annat munstycke med passande nål, testa dem, då kan du utesluta andra fel.
Passa även på att göra rent det lilla hålet i munstycket (som den främsta delen av tippen löper genom), är tippen skadad kan det ha hamnat färg på kanterna inne i hålet, vilket kan ge bubblor och en spruta som inte funkar.

Lycka till!
Rickard
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Snart kastar jag ut min airbrush!

Inlägg av Erik_G »

Som Rickard säger, jag har haft precis samma problem på min Evo, och det visade sig vara en spricka i den inre delen av munstycket. Det går att köpa nytt om du skulle behöva detta, så det är ingen jättesak.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Snart kastar jag ut min airbrush!

Inlägg av denstore »

Spricka är mycket möjligt, men man brukar kunna se det med lupp om man försiktigt pressar fram nålen lite. Ledordet här är försiktigt, så att man inte spräcker ett munstycke som är helt. Iofs så är de inte så dyra till H&S, men alla bäckar små o.s.v.
Skriv svar