Lack frågor...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Lack frågor...

Inlägg av easy_company »

Jag undrar lite över hur stor betydelse lack har innan man sätter på dekaler på en modell, är det ett måste eller avgör fabrikatet av färg det? Själv har jag nästan alltid använt Humbrol enamel och Tamiyas färger och dessa tål ju att washas och chippas på utan någon lack, men vallejos färg som är helt vattenbaserad kanske måste lackas först innan man washar och chippar?
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Lack frågor...

Inlägg av magnusf »

Dekaler behöver generellt sett alltid en blank yta för att bli riktigt bra (på matt färg får man lätt "silvering" som egentligen är små luftbubblor som stannar kvar i den matta färgens ojämnheter) men använder man inga dekaler så är i de flesta fall färgen i sig fullt tillräckligt tålig för att använda andra "modellbyggarprodukter" på, speciellt om man blaskar lite försiktigt. (Jag skriver "modellbyggarprodukter" eftersom det finns ämnen, till exempel "riktig thinner", som kommer att sabba vilket underlag som helst).

"Vattenbaserat" beskriver mest färgen i flaskan eller burken, på plats på modellen så har den härdat och är då inte längre löslig i vatten. Jag tror inte du får större problem med Vallejo än med någon annan färg! Och som vanligt: prova på något gammalt skrot först!

Hälsningar

Magnus
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Lack frågor...

Inlägg av Erik_G »

Det du behöver tänka på med Vallejo-färger är att du behöver en primer under, annars nöts de ganska så lätt bort. Det är iaf min egna erfarenhet.
Blanklacken är som sagt till för att dekalerna ska fästa utan silvering. Ofta räcker det med en halvblank yta. Den blanka eller halvblanka ytan är också bra när man washar, då man lätt kan torka bort wash som inte hamnat där man vill ha den. Washar man på matt yta riskerar man att washen blommar ut, och den är sedan svår eller omöjlig att få bort.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Lack frågor...

Inlägg av easy_company »

Okej, tack ska ni ha för era svar.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar