Laga klarplast

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Laga klarplast

Inlägg av ecafrze »

Under maskering av huven på en Harvard lyckades jag spräcka en klarplastdel.. Några bra tips på hur man lagar utan att sprickan syns? Eller är det bara att kassera alltihop?
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Laga klarplast

Inlägg av magnusf »

Korta svaret: det går inte. Det blir inte bra hur du än gör :-( .

Jag har lyckats med en "lagning" en enda gång men det var ett specialfall:
Bild
Rutan på den här Hercan var knäckt. Ersättningshuven var så dåligt förpackad i posten så den var knäckt när den kom fram. Magnus var också knäckt... Som en nödlösning så monterade jag delen (delarna...) på plats och filade ur mittrutan som till slut fylldes med Humbrol Clearfix. Till en "flygande" modell åt en icke-modellbyggande fd fallskärmsjägare dög det alldeles utmärkt men på Open hade det inte räckt ända fram...

Så nej, det är nog dessvärre ny huv som gäller Fredrik!

Hälsningar

Magnus
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Laga klarplast

Inlägg av ecafrze »

Tack Magnus för svaret! Det är väl surt att nä man äntligen får tummen ur och ska färdigställa något så pajar man till det.. Nåja, då får vi se om Italeris kundservice är lika bra som Tarangus dito! ;-)
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Skriv svar