U95 kapsel på JA37

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jens
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 feb 2012, 20:32
Namn: Jens Dreyer
Ort: Roskilde, Danmark

U95 kapsel på JA37

Inlägg av Jens »

Jeg har gang i Tarangus JA37, og i den forbindelse melder et par spørgsmål sig.
- Det var bare SK37E og JA37D som anvendte U95 störkapslen. Var det vanligt med U95 kapsel på JA37D. Har alle JA37Dére fløjet med den, eller er det bare på få enkelte fly den har været anvendt?
-Hvis en JA37D havde U95 kapsel monteret, havde den så også BOY401 flaredispencere monteret?
-Hvilken våbenbjælke var U95 kapslen monteret på, og hvad sad på modsatte side (som modvægt)?

Jeg har både U95 kapsel og BOY401 og vil monterer dem på min Viggen, forudsat det er en realistisk figuration.

Vh. Jens Dreyer
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: U95 kapsel på JA37

Inlägg av bergwall »

Hej!
U95 var endast integrerad i inre vingbalken V7H/V7V (rätta mig om jag har fel). Märkningen på balkarna uppdaterades i och med D-moden.

Hälsningar
Robert
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: U95 kapsel på JA37

Inlägg av Emil Lindberg »

Jens skrev: Var det vanligt med U95 kapsel på JA37D.
Ja, det var rätt vanligt, särskilt när U95 var ”ny och häftig”. JA 37D (D-mod etapp 1) kom ut på förband i mars 1998, men jag har för mig att det krävdes någon mini-mod eller programvaruuppdatering för att kunna använda den.
Observera att U95 även kunde användas på JA 37Di (D-mod etapp 2).
Jens skrev: Har alle JA37Dére fløjet med den, eller er det bare på få enkelte fly den har været anvendt?
Jag skulle gissa på i stort sett alla, särskilt efter att de uppdaterats till 37Di
Jens skrev: -Hvis en JA37D havde U95 kapsel monteret, havde den så også BOY401 flaredispencere monteret?
Inte nödvändigtvis. Det kunde vara ”tillräckligt jobbigt” att öva bara med U95 och dess funktioner.
Jens skrev: -Hvilken våbenbjælke var U95 kapslen monteret på, og hvad sad på modsatte side (som modvægt)?
På JA 37D/Di kunde U95 bara bäras i balk V7H, d.v.s vingbalken på höger sida. Det var inte nödvändigt att hänga något på motsatt sida. Och när jag tittar på bilder av JA 37 med U95 är balkarna på vänster sida ofta tomma.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: U95 kapsel på JA37

Inlägg av Nicklas Karlén »

Enligt en i personalen på FV museum i Malmslätt som arbetat som ECM operatör på SK 37E så hände man U 95 på vänstersida på SK 37E för att det fanns en lucka på kapseln som man ville komma åt enkelt där man kunde plugga in olika typer av "USB minnen" eller vad det kan ha för namn på FV språk. En liten men viktig detalj.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Jens
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 feb 2012, 20:32
Namn: Jens Dreyer
Ort: Roskilde, Danmark

Re: U95 kapsel på JA37

Inlägg av Jens »

Tak for de informative svar.
Min JA37 får en U95 kapsel på.
Vh Jens
Skriv svar