Alltid dubbelkommando på sportflygplan?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Alltid dubbelkommando på sportflygplan?

Inlägg av Andre B. »

Har mest tagit för givet att mindre sportflygplan alltid har dubbelkommando när det gäller kärror där man sitter i bredd.
Hur är det med det? Finns det sportflygplan med bara en styrspak/ratt typ A-6 Intruder?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Alltid dubbelkommando på sportflygplan?

Inlägg av Erik_G »

Nej det är inte alltid dubbelkommando. Det finns inget krav på det när det gäller små enmotoriga flygplan. Det finns ju maskiner med full uppsättning instrument för andrepiloten, med i stort sett bara ratt och pedaler och kärror där det inte finns några reglage alls på passagerarsidan. I vissa fall är dessa bortplockade eftersom reglagen är i vägen, på t.ex hoppkärror.
Skriv svar