Går det att köpa " reservdelar/sprues " från Trumpeter?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Peter
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:31

Går det att köpa " reservdelar/sprues " från Trumpeter?

Inlägg av Peter »

Kan man vända sig direkt till Trumpeter eller vet någon om det finns någon återförsäljare? Eller är det kanske helkört =/
Någon som testat?

Mvh
Peter
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Går det att köpa " reservdelar/sprues " från Trumpeter?

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag har prövat med ICM, men det var inte att tänka på. En stor rysk kall hand!
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Går det att köpa " reservdelar/sprues " från Trumpeter?

Inlägg av Per K »

Om du köpt från butik kan du testa att be butiken om hjälp att få reservdelar. Har funkat för mig ett par gånger.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Går det att köpa " reservdelar/sprues " från Trumpeter?

Inlägg av Nicklas Karlén »

När det gäller Italeri så har jag fått tag på delar. I en av deras helikoptrar så saknades glas delarna helt och hållet. Efter kontakt med importören så fick jag en ny ram med delar kostnadsfritt.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Går det att köpa " reservdelar/sprues " från Trumpeter?

Inlägg av Öken-Erik »

Jag tror nog att vi måste bestämma oss för om det handlar om delar som saknats/varit skadade vid leverans eller om det handlar om delar som man "vill ha" antingen för att man kan få användning för dom till en konvertering tex eller för att man har blivit av med alternativt förstört dom själv.

För dom allra flesta tillverkare är lösa delar/sprues nämligen en stor belastning men en del säljer faktiskt, tex Tasca (Asuka) och iaf tidigare Tamiya.

Om det rör sej om ett fel från tillverkaren skall man vända sej till butiken/nätbutien el likn där man handlat. Dom är skyldiga att hjälpa dej. Dom får i sin tur vända sej till grossisten eller den källa där dom köpt modellen (som i sin tur vänder sej till tillverkaren).

Har man själv klantat sej eller bara vill ha något så kan man ju alltid vända sej direkt till tillverkaren direkt men dom allra flesta tillverkarna är som sagt ganska ointresserade då det både kostar en del samt innebär en massa jobb. Men visst, jag har själv lyckats, bla genom att berätta vad jag ville göra för konvertering av en av deras modeller men att denna gjorde att jag behövde några delar från en annan modell. Jag bifogade också foton på en av deras modeller jag redan byggt. Vips så fick jag en gjutstam. :-)

Öken-Erik
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: Går det att köpa " reservdelar/sprues " från Trumpeter?

Inlägg av BjörnK »

Drar mitt strå till stacken,
köpte via nätet en dragonsats (för något år sedan) som hade fel "magic tracks". Använde "Dragon Care" och efter lite mailande med inscannade kvitton/orderbevis osv så kom det en påse band efter några månader.. så Dragon har någon form av system, men det tog lååång tid!

//B
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Går det att köpa " reservdelar/sprues " från Trumpeter?

Inlägg av magnusf »

Hej Peter!

Grossist för Trumpeter är A&L Distribution AB, gör ett försök med dem: http://www.alhobby.se/Default.aspx

De hjälpte mig med en trasig Hercules-ruta en gång (visserligen var rutan jag fick som ersättning knäckt i posten men de visade i alla fall god vilja :) !).

Hälsningar

Magnus
Peter
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:31

Re: Går det att köpa " reservdelar/sprues " från Trumpeter?

Inlägg av Peter »

Thanks boys för era svar. Får se om jag har någon tur =)
Skriv svar