Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")
Postat: 22 jan 2014, 22:02
Det verkar vara stor variation på fenorna. Är det egentligen så konstigt? Kanske gick det till ungefär så här: SAAB skall leverera flygplan men det har visat sig onödigt dyrt för kunden Flygvapnet att låta SAAB måla dem (för så var det väl?) varför man har bestämt att bara fenorna skall målas på SAAB så att det skall gå snabbt att märka upp dem och börja flyga förband ute på flottiljerna. Eftersom SAAB inte målar flygplan har man inga (stora) lager med färg utan målarens unge medhjälpare åker ned på stan med tjänste-SAAB:en och köper upp sig på ett par femlitersburkar. Dessa blandas av målarmäster i mindre skvättar då och då efter en beställning (skriftlig kanske?) på mörkt olivgrön (?) och det blir lite variation varje gång. NCS-systemet och datastyrda blandningar var knappast påtänkt och oliver var väl inte heller uppfunna i Sverige på den tiden. Att det är en annan sak för myndigheten Flygvapnet som har hela sitt tänk format av enhetliga uniformer och standardlösningar är väl lika naturligt – där beställer man en bestämd kulör som distribueras ut överallt. Så min gissning (vilket väl får sägas nästan vara att slå in en öppna dörrar efter de senaste bilderna) är att det fanns nästan blå och nästan helt gröna och en hel del varianter av färgen.