Tidiga A 32A (de "metall rena")

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Emil Lindberg »

filigentius skrev:Om jag nu ska fortsätta röra i grytan lite, så finns en teckning över saabs alla flygmodeller fram till 1956, med Lansenprototypen i klarblå markeringar... Kan det ha skett någon förväxling dännave?
Teckning från 1950-talet alltså? Kan vi bortförklara det med åldersfenomen antingen på/i tecknarens ögon (han målade blått istället för grönt) eller att teckningen som sådan har drabbats av åldersfenomen? Knappast va?
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

jag tror ni pratar förbi varandra lite grann.

i "Ett år i luften 1956" finns mkt riktigt en tidslinje över flygplan som producerats på SAAB. På den här tidsaxeln är en prototyp avbildad: blå U. Dvs inte helblå fena.

Däremot finns en plansch med betydligt modernare flygplan, bla Fpl 35 och 37 (även 39:an?). På den planschen finns även en Lansen med blå fena. (Röd A om jag inte mins helt fel? kan någon bekräfta?)

Hälsningar
Robert
Tobbe
Inlägg: 153
Blev medlem: 06 feb 2012, 18:43

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Tobbe »

Robert: kom över till vårt fikarum, där hänger affischen du nämner. Den kom till vid FV 70(?) års jubileum. Skulle inte ta den bilden som referens.

/Tobbe
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Jag har sett att planschen förekommer rätt flitigt på "bruket", har ni nått bra fikabröd på den där sidan hissen? : )

Ja, den där planschen, jag vet inte. Tecknaren/målaren kanske fortfarande är bland oss, om det står en signatur någonstans kanske denne går att spåra. Finns det så många som gör sånna här profiler? Man kan ju fråga honom (henne?).
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Johan Elvin »

bergwall skrev:Jag har sett att planschen förekommer rätt flitigt på "bruket", har ni nått bra fikabröd på den där sidan hissen? : )

Ja, den där planschen, jag vet inte. Tecknaren/målaren kanske fortfarande är bland oss, om det står en signatur någonstans kanske denne går att spåra. Finns det så många som gör sånna här profiler? Man kan ju fråga honom (henne?).
Har den hos oss också, med liten fin text står det "original: C.G.Ahremark"

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Tobbe
Inlägg: 153
Blev medlem: 06 feb 2012, 18:43

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Tobbe »

Efter ett snabbt researcharbete kunde jag konstatera att nån klåpare scannat bilden från ~70-tal från bildserien med Saab alla flygplan och klistrat in den i den "moderna" planschen rakt av.

Det finns ingen signatur på den äldre bildserien så att hitta konstnären blir nog ganska svårt.

/Tobbe
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Fenix »

Jag har också en sådan plansch men den har jag haft sen saabs 50 års jubileum 1986. Där är F 17 Röd A avbildad med blå fena, orange noskon, röd ring efter noskon och vit Fentopp. Vet dock inte hur den kom till.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn Fransson »

Är det inte samma bild som i "Att flyga är att leva"? Där förekommer en färgprofil på A 32 F 17 röd A med blå fena.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Hej,
Nu har jag pratat med Carl Gustaf Ahremark och det är mycket riktigt han som ritad profilerna på SAAB:s flygplan som finns på planschen. Han jobbade på SAAB i en liten PR-grupp och detta var ett av uppdragen.

Han kunde inte dra sig till minnes vart han hade fått informationen om de blå fenorna ifrån, men han tyckte blått passade bra eftersom det satte lite färg på flygplanet.

Han skulle göra ett försök att leta i gömmorna för att se om han hittade något.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Finns den här "planchen" att se någonstans på nätet? Blev lite nyfiken på hur de ser ut liksom bilden på A 32:an...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar