Tidiga A 32A (de "metall rena")

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Så sant, jag tycker också frågan är intressant. Med tanke på de andra trådarna som kommit upp i ämnet kändes det som jag höll på spekulera sönder ämnet. Det var mer ett försök att friskriva mig från galenskap. Jag läste de andra ganska roliga inläggen, zoomade ut för en stund och var tvungen att frågade mig hur vettigt det är att sitta och ringa runt till okända människor i ett försök att utreda den här typen av frågor (anmärkningsvärt nog så möttes jag av stor förståelse för frågeställningen).

Ok, tack, jag är normal.

/Robert
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Jag tror de flesta som blir kontaktade när det handlar om sådana här saker uppskattar det. I slutändan handlar det ju om att berätta om någons eller någras historia och upplevelser. Att visa någon intresse innan han (eller hon) gått ur tiden.

Är lite därför jag tycker "kunskapsbanken" är lite viktig då det förhoppningsvis finns en liten chans att fånga upp saker där innan all kunskap försvunnit.

Vänligast / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag tycker att bilden i Jan Holmqvists tidigare inlägg (se länk nedan) samt en bild på sida 180 i boken om Lansen (färgbild på kamomålade A 32A:or med blå(?) fena) visar att det fanns A 32A:or med fenan målad i en färg som INTE var olivgrön.
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... =726#p5795
Om nu även dessa bilder kan bortförklaras med färgstick, skuggor, åldrade fotografier eller andra ”fenomen”, varför har vi då aldrig hört talas om eller sett fotografier på t.ex J 34, gröna SK 16, gröna J 28, gröna J/A 29 eller gröna J 32B där fenan påstås vara mörkblå?

Det fanns metallrena J/A 29 med olivgrön fena och vingspetsar, se t.ex Leif Fredin inlägg http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... t=10#p5889 De var således målade och märkta på liknande sätt som A 32A:orna på bilden tagen på F 17, se http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... t=10#p5856
Om nu de blå fenorna på bilden i länken ovan kan bortförklaras med diverse ”fenomen”, varför har vi då aldrig hört talas om eller sett fotografier på J/A 29 med blå fena? Varför har inte samma debatt uppstått där?

Om bilder är tagna vid ungefär samma tidpunkt som bilderna på A 32A med blå fenor och med ungefär samma typ av film borde de väl uppvisa liknande fenomen oavsett vilken flygplanstyp som har fotograferats?
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn Fransson »

:D Nu har Robert bestämt sig för att reda ut detta en gång för alla! Men så lätt ska det inte gå. :mrgreen:

Nejdå, allvarligt talat. Läser ditt resonemang och det är mycket intressant. Och jag älskar ju att rota i sånt här, så det är klart att vi kör vidare!

Grönt och blått ÄR en klassiker. Även jag har jobbat med grafiska produktioner i många år och det behövs inte mycket för att det ska slå över. Plockade in F 17-bilden i Photoshop och drog lite i reglagen. I mina ögon har den tydliga stick av gult, himlen är ju nästan turkos - vilket den kunde varit vid solnedgång, men det tycks det ju inte vara. Så jag plockade ut färgen på himlen och försökte därefter få till en något mer realistisk himmelsblå. När detta var klart, tog jag ut det blå i kronmärket. Det är ju en av få objekt på bilden som vi helt säkert känner till färgen på, så den fick tjäna som riktmärke. Eftersom kronmärket ligger i skuggan, valde jag de ljusaste pixlarna. Dock var det ingen större skillnad i graden av blått kontra grönt. Därefter stämde jag av färgen mot ett kronmärke som jag kapat gula cirkeln på för att få rätt färgmatch. Resultatet blev så här:

Bild

Vad innebar detta, då? Jo, vips, så blev fenorna blå igen! Hehe!

MEN... Så lätt är det ju inte. Kronmärket kan ju t ex vara fel nyans på, kan själv tycka att det är lite väl blått. Så jag drog lite mer i reglagen och fick det här resultatet. Fenorna är fortfarande blå, men drar lite mer åt grönt. Ruta 2 från vänster skulle nog vissa t o m kunna uppfatta som grön.

Bild

Det står därför var och en fritt att kalibrera det utifrån denna bild och se efter hur det påverkar fenorna. Dessutom kan jag säga - vilket du också säkert märkte, Robert - att det behövdes inte mycket nyansskillnad i det gula i bilden för att fenorna skulle trilla över till det gröna igen.

Trots detta håller jag nog fast vid att fenorna är blå i bilden. Men det beror på andra orsaker.

- Först och främst stödjer jag mig på just denna bild. Den är uppenbart färgjusterad och delvis retuscherad, de röda nosringarna är uppenbart förbättrade eller t o m tillagda i efterhand, troligen även bokstäverna i nosen. Man har alltså mixtrat med den, vilket ju klan stödja tanken att färgen justerats fel. Ändå tror jag att det är precis tvärtom. För varför har man fixat till nosringen och bokstaven? Jo, för att bilden skulle stämma med hur verkligheten skulle se ut. Att man med tanke på denna detaljnivå helt skulle ha missat att fenorna hamnade i fel färg, därtill i ett så officiellt verk som den här bilden först publicerades i, känns inte helt troligt. Sannolikt skulle det ha blivit ett jäkla liv.

- Mitt andra argument är samma som Emils: Varför har vi aldrig sett Tunnor med blå fenor? Jo, av den enkla anledningen att de var gröna. Varför har vi sett Lansar med blå fenor? Jo, sannolikt eftersom de var blå.

- Men målningsanvisningarna säger ju grönt. Stämmer. Men alla vi som någon gång försökt måla och märka modeller efter dessa anvisningar, vet att kartan inte alltid stämmer överens med verkligheten.

- Men det finns ju ögonvittnen? Ja. Men det handlar om ögonvittnen som sett detta för över 50 år sedan, dessutom var denna målning något som endast fanns under en begränsad tid. Min erfarenhet av liknande diskussioner är att de flesta piloter och mekaniker m.fl. inte på långa vägar är lika intresserade av målning och märkning som vi. Fenornas färg var helt säkert ingen stor fråga för dem då. När man sedan ber någon dra sig till minnes hur det var, är ju gröna fenor betydligt mer logiska än blå, eftersom motsvarande målning redan fanns på Tunnor. Och grönt är ju rent generellt en betydligt vanligare färg än blått i Flygvapnet.

- Däremot visar Roberts bild att fenorna helt uppenbart har en tydligare dragning åt grönt än kronmärket. Inte heller när jag drog i nyanserna i Photoshop, blev kronmärkena någonsin gröna.

Så den dagen jag äntligen lyckas få klart min 1/72-Lans, kommer fenan att bli mörkblå. Dock med en dragning åt grönt, typ fenan på flygplanet länst fram i bild, röd B.

Sådär, nu har vi sträckt ut den här tråden lite till. Alla är vi alltid redo i målning- och märkningshistoriens tjänst! :ugeek:
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Hehe..
Björn du har rätt jag har ingen stor erfarenhet av att reglera bilder på det här viset, jag drog bara i reglagen på "Mid tones" (det finns även Shadows och Highlights). Bilden jag mixtrade med har helt klart en gul ton.

Men det var ju rätt roligt att dra i de andra tonerna också.
Bild

Fenorna var mest troligt inte målade med Olivgrön 325 vid leverans (då hade vi inte lagt pannan i så djupa veck). OM de är gröna så var en tanke jag hade att man på Saab valde att använda sin egna grönfärg som man hade överskott på (samma som bilarna och kanske landställen ?). Grönt som grönt, hur noga kan det vara? Hur många ser skillnaden? Sorry, det var en av tankarna jag försökte förmedla i tråden med massa bilder.

Det finns följande bild i Lansen-boken.

Bild

Dessvärre är jag osäker på om den är väl mörk för att dra några slutsatser. Däremot fick jag den här bilden av Åke Hall som verkar visa samma plats och tidpunkt.

Bild

Jag tycker den har en ton av röd och gjorde ett försök att klä av den röda tonen genom att reglera "highlights". Drar ner rött, ökar cyan (de är motsatser) ökar gul ytterst lite, drar ner blått (de är motsatser). Gör samma justering i "Mid tones" fast mindre relglering. Då får jag det här.

Bild

Jag tyckte den drog lite åt rött fortfarande så jag tog ner den lite till och ökade även den gröna lite, jag siktade på att få den bortre fenan något så när olivgrön. Vet inte om man kan se någon skillnad.

Bild

Men det vore intressant att se om man kan få några av fenorna blå samtidigt som några är gröna, även de ommålade området runt stationssignalerna/bokstäverna (sannolikt Olivgrön 325). Jag kan inte säga att jag nådde stor framgång.

Bild

Med största respekt får du gärna balansera även dessa Björn, så kanske du kan få ett ännu bättre resultat. Jag pysslar som sagt inte med sånt här i vanliga fall.

Jag tror att bilderna visar vissa fenor med leveransmålning och vissa fenor ommålade med Olivgrön 325. Samma som den svartvita bilden som Janne Holmqvist har visat i den här tråden.

Resonerade man verkligen som så; att man ville behålla de blå fenorna fast man målade om resten av kroppen grön (eftersom de var så tjusigt blå eller med vilken motivering?). Hade det verkligen gått för sig om FV-chef och andra i någon åsiktsposition fått syn på gröna flygplan med marinblå fenor (Nordeskiöld var väl ute vid det här laget så man kanske kunde komma undan)? Eller behöll man fenorna leveranskulören för att de redan var gröna?

Jag har egentligen bara försökt att spegla vad förarna och navigatörerna säger, jag FÖRSÖKER att inte argumentera för det en eller det andra men jag vet inte hur färgad jag är egentligen är (observera ordvitsen!).

Jag vill även passa på att lägga in en kommentar om gamla Saab 92-bilar. Många av dem är ommålade, och jag tror inte alltid man varit så noga med att få exakt rätt kulör.

Morsning korsning
Robert

Ps.
Jag provade även göra den första bilden "blåfenad" på ett naturtroget sätt men jag har inte direkt vanan.
Bild
Senast redigerad av bergwall den 17 jan 2014, 00:25, redigerad totalt 2 gång.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Daniel_A »

Jag gillar att följa den här diskussionen, var helst den dyker upp. Den är ett sånt typexempel på hur vi modellbyggare strävar efter perfektion, men samtidigt får finna oss i att leva i ovisshet. En slags miniversion av yin och yang. Vi strävar efter ordning, men kastas ideligen tillbaka i kaos.

Men bortsett från detta filosofiska inslag med drag av zenbuddhism, ville jag bara tipsa om ett sätt att jobba om man vill ge sig in i photoshop och dra i färgbalansen. Vill man inte grotta ner sig i sånt här ska man nog sluta läsa nu.

Se till att ha infopaletten framme och inställd på cmyk-värden. Börja sedan med att dra i mellantonerna. När färgbalansrutan är uppe så får man en pipett när man för pekaren över bilden. I infopaletten ser man exakt vilket värde punkten man pekar på. Värdet för K kan ni bortse från i det här fallet. En neutral gråbalans ska ha lika cmy-värden.

Leta upp partier i bilden som bör ha en neutral grå färg. Stenar, betong eller metallrena objekt brukar funka. Tänk bara på att de kan avvika från neutral gråbalans naturligt, så mät på flera olika ställen. Om bilden är grynig kan pixlar som ligger intill varandra avvika stort från varandra. Då kan man jämna ut med oskärpa eller något filter som t ex "damm och repor". Det som händer är att Om man inte ska använda bilden till annat än att mäta så kan man gå på ganska hårt med detta så får man större fält med renare färg.

Sen är det bara att dra i reglagen tills cmy-balansen i de grå ytorna är ungefär lika. Gör sedan samma med skuggor och högdagrar. Givetvis får man då mäta i mörkare resp ljusare partier. Sedan kan man avsluta med en sista justering av mellantonerna eftersom de rubbas lite av skugg- och högdagerändringar.

Några brasklappar bör jag dock kasta in just i detta sammanhang:
Detta är en bra metod att använda när man förbereder bilder för tryck, eftersom mätvärdena inte påverkas av hur min skärm är inställd. Om bilden betraktas på skärm så påverkar fortfarande skärminställningen intrycket.
Den här metoden hjälper ju inte heller om färgerna i bilden har ändrats av en mänsklig hand eller av tidens tand.

Den svåraste faktorn i ett sånt här fall är ju hur orginalbilderna har åldrats och då behöver man ha helt andra kunskaper än mina för att komma fram till något. Jag frågade en kollega som är yrkesfotograf och har över 30 år i branschen och hon menar att en en marinblå färg skulle vandra mot grönt i takt med att fotot åldras och inte tvärtom. Ett tryck i en bok åldras inte på samma sätt, så om trycket var likt originalet (och det kan vi ju inte veta) för länge sedan så bör trycket i boken vara mer trovärdigt rent generellt, även om det finns många faktorer som kan påverka det också.

/Daniel
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn Fransson »

Ska naturligtvis förlänga den här tråden lite till. :) Men jag upptäckte en annan sak jag inte sett för: Fentopparna ser ju orange ut! Intressant det med!

På din bild från F 17 tycker jag att alla färger ser bra ut, men skuggorna drar tydligt åt grönt, vilket ju påverkar fenornas nyans.

Hursomhelst: Om man ska försöka sammanfatta det vi vet, kan det se ut så här:

- Fenorna är inte målade i Olivgrön 325. Även om vi väl redan visste det, så syns det tydligt på Åke Halls bild att de är mörkare. Hade de varit i samma färg som kropparna, hade de ju haft samma nyans som det platta partiet framför stabilisatorerna.

- Fenorna är inte klarblå, som på Hellers gamla Lansenboxart. På ingen av alla dessa bilder drar det blå i kronmärkena särskilt mycket åt grönt. Fenorna påverkas hela tiden betydligt mer då bilden tippar över åt grönt.

- Samtidigt känns fenorna heller inte klargröna. Med samma logik som ovan, blir tallarna i bakgrunden aldrig blå, inte ens på bilderna där fenorna inte har ett uns grönt i sig.

Så jag vidhåller min uppfattning som jag redan framfört. För till skillnad från dig, Robert, har jag en tydlig åsikt. ;-) (Fast det är mest eftersom jag måste värka fram något beslut tills det är dags att börja blanda färg...). Jag tror att fenorna var mörkblå, men med en tydligt inslag av grönt.

Och nu har jag nog tömt ut allt jag har att säga om detta. Så in med nya friska krafter, så att vi kan hålla igång tråden! :D
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Robin Nilsson »

Fenan med bokstaven V på verkar ha en annan (mörkare) kulör än de som kanske går mot orange ?
/ Robin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Rörande fentopparna...
Vad jag förstått så är den precis som nosen gjord i glasfiber. Glasfiber hade förr ofta en gulaktig ton (beror på typ/färgen av polyestern). Man kunde även se samma sak på de 40 mm pjäser som utrustats med glasfiberkupol på de gamla torpedbåtarna och minsveparna. Titta på gamla bilder så ser man en "orange" glasfiberkupol på kanonen där fartyget för övrigt var gråmålat. Förmodligen hade man i början svårt att hitta en färg som fastnade på glasfiberytan och troligtvis är det så att den vita färgen på fentoppen helt enkelt har släppt vilket gör att fentoppen delvis är orange, När glasfibern vädrats ett tag eller man slipat ytan på den så hade man nog inte längre problem med att färgen släppte...

Vi hade faktiskt samma problem på Landsortarna (minröjarna som byggdes i glasfiber) i mitten på åttiotalet. Det var inte alla färger som var förenliga med topcoaten som glasfibern var målad med...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Stort tack till alla bidrag i ämnet. Jag ska försöka praktisera några av dina tips Daniel, det går säkerligen lite bättre med någon form av metodik bakom ryckandet i spakarna. Jag gillade även det filosofiska inslaget.

Jag fick följande bild av Tor Karlsson, tusen tack.
Bild

Tyvärr kan man kanske önska att skärpan vore bättre. Jag vet inte historien bakom bilden men den ser nästan ut att vara avfotograferad. Om någon springer på "orginalet" kan ni ju ha den här tråden i åtanke.

EDIT: Bilden (från Tor ovan) kommer också från "Ett år i luften 1957".

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av bergwall den 17 jan 2014, 00:27, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar