Tidiga A 32A (de "metall rena")

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

1976...
Då är vi nere på tjugo år. Någon måste väl ha gjort färgproflen i jubileumsboken? Varifrån kom underlaget till den färgprofilen?

Om den blå fenan var felaktig måste ju några ha reagerat?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn Fransson »

Ungefär så tänker jag också. Så därför tror jag att det det funnits ett antal med blå fena. Förmodligen också några med grön, vilket i så fall skulle förklara både detta och att det finns människor som är tvärsäkra på att de var gröna.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn B »

Jag har för mig att jag någon gång för länge sedan läste att dom första levererades felaktigt med blå fena men att hitta det igen lär väl vara lika omöjligt som att hitta notisen jag läste om att Viggenprototypen skulle skrotas långt innan det verkligen hände. Men jag ska leta, det borde väl vara samtidigt som Hellers byggsats kom ut
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Pelle F »

I min anspråkslösa referensbildbibba hittar jag bara lansar med blå fena. det är märkligt hur konstiga färgstick det är på alla gamla lansenbilder. Vissa är mer eller mindre hopplösa att uttyda realistiska färger. Allt drar åt orange, vilket gör blått och grönt märkligt likt.

Här är dock ett par bilder som jag tycker är tydliga nog. En mörkblå färg, betydligt mörkare än kronmärkenas blåa:
Bild

Bild (kanske lite åt svart, men inte är fenan grön här inte).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Jag har försökt gräva så djupt jag kunnat beträffande dessa blå fenor (bla intervjuat förare och navigatörer) men jag är minst sagt osäker på om det verkligen blir rätt att redogöra för det material eftersom det ganska lätt vänds till en onyaserad diskussion om för eller emot blå fenor. Jag är egentligen mest intresserad av att veta hur det egentligen var.

Man kan betrakta samma bild i lite annat ljus.

Jag har balanserat kulörerna lite i bilden nedan (kanske lite väl mycket?) och sedan tagit pipetten och använt den kulör som finns i fenorna (det beror naturligtvis mycket på vilken pixel man prickar men det är ett representativt genomsnitt).
Bild
Upplevelsen beror nog också till viss del på vilka skärminställningar man har.

Jag säger inte att blå fenor inte funnits. Men det är nog viktigt att se saken med olika glasögon. Den balanserade/manipulerade bilden drar kanske åt det gula medan bilden från början kan upplevas dra åt det blå.

/Robert
Senast redigerad av bergwall den 26 nov 2013, 12:51, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Sen skulle man ju lätt kunna tro att flygplanen var målade i någon just blågrå färg på ovansidan med. Men så var det ju inte. Eller... ? ;-)

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Pelle F »

Det är ett rimligt antagande utifrån bilder och vittnesmål att det funnits både gröna och blå fenor således. För modellbyggaren handlar det kanske då om att klura på vilken individ man vill återskapa, eventuellt till och med vilket årtal, om saker målades om med tiden. Det kan vara ett detektivarbete som kostar en halv vinter. Det enda som egentligen förvånar mig i sammanhanget, är hur dåligt det verkar finnas med referensbilder som har någorlunda skaplig färgåtergivning. Borde inte Flygvapnet eller FMV eller Saab ha bra bilder på lager?
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

It's alive it's alive!! (suck, den här tråden som äntligen hade hamnat så långt ner.)

Ok, det här liknar snart en fars och jag kan väl hoppas att några finner den roande. Annars sprids det ju ganska mycket galennskap på nätet så det här gör väl knappast stor skillnad.

Ni får ta följande som ett bidrag i diskussionen och något att reflektera över snarare än sanningar.

Precis, light ghost grey ovansida och vit undersida, man får ju måla hur man vill.

Det är just vittnesmål om blå fenor som jag har problem med när jag har suttit och ringt runt bland förare och navigatörer.

Frågan har ställts till förare och navigatörer (ur F17 1957) på så neutralt sätt jag kunde komma på. Typ: "Svartvita bilder avslöjar inte vilken färg fenorna är, är det en detalj du kanske mins?" Vissa mins inte och säger det rakt ut, utan att ge sig in i spekulationer, de andra svarar mörkgröna eller grönsvarta (men att hela flygplanet sedan blev målat grönt). Ingen av de jag har pratat med har (minnen av att de) tidigare hört diskussionen om dessa färgbilder. Jag måste passa på att nämna att samtliga killar/gubbar har varit väldigt trevliga och tillmötesgående.

Möjlig kritik mot "undersökningen" är att den flygande personalen kanske inte har de bästa fokus på målning och märkning. Markpersonal kanske skulle haft mer fokus på hur flygplanen såg ut. Jag skulle gärna ringa några av dem också men det är lite svårare utifrån litteratur att hitta namn på tekniker och mekaniker (flygledare?).

Det är ju som sagt möjligt att det fanns blå och gröna fenor i en blandning och jag skulle kunna nöjt mig med det svaret, men med anledning av de något enkelriktade svaren ovan så tillät jag tankarna gå i lite vidare cirklar. Jag tittade på färgcirkeln, där ligger grönt och blått grannar med varandra. Ponera att vi har en kulör som ligger någonstans inom det vita inringade området nedan.

Bild

Hur mycket behövs för att göra en grön kulör till blå som ligger hyffsat nära sin blå granne, och tvärt om.
Bild

Det behövs inte så mycket för att den gröna kroppen ska tippa öve roch bli blå.
Bild
Notera att gräset ligger längre in på det gröna området (i färgcirkeln) och förblir grönt.

En kompis nämnde att de första SAAB-bilarna (model 92) som rullade ut från fabriken några år tidigare (1949) gick först endast att få i den valfria kulören Buteljgrön, som man hade överskott på.

Bild
"Orginalbild"

Drar reglagen lite åt det gröna...
Bild

..och lite åt det blå..
Bild

Fler exmpel
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild

Bild
Bild
(De två rutorna är exempel ur fenan)

På Grevens Glue Galore började surra med en gubbe/kille som visade sig vara gammal tryckare och kom osökt att tänka på att han kanske har något intressant att tillföra. Han skrattade och sa: "grönt och blått är en klassiker och något man fick se upp med, men ofta kunde man komma undan om det såg ok ut".

Färgbildframkallningen under färgfotografiets barndom var också långt ifrån en automatiserad process. Man fick styra mängden av grundfärgerna tills man fick ett bra resultat. Eftersom de olika filmtillverkarna hade lite olika ton i filmen gav det också visst avtryck i framkallning (om man inte kompenserade för det). AGFA gav en kall "ton" och Kodak en varm (om jag kommer ihåg rätt). Av förklaringen jag fått mig tills livs verkar det vara något av ett hantverk i sig (men jag har ingen aning om hur en filmrulle behandlades/framkallades om man gick in i en framkallningsbutik 1955).

Man bör också betänka att jämförelsen med manipulerade/balaserade bilder blir inte helt "vetenskaplig" vattentät eftersom man inte får bättre material än vad bilden erbjuder från början. Dvs, pigment som det från början kan tänkas vara ett underskott på, kan man inte på ett naturtroget sätt återskapa utan att färga resten av informationen. Typiskt fall är solblekta bilder där information är borta och man vet inte riktigt vilken om man inte har god kunskap om vilka pigment som är "svaga" för UV-strålning. (Det samma gäller bilder som är tagna med filter.)

Som sagt ni får ta det som ett bidrag i diskussionen och något att reflektera över snarare än sanningar. Även om ovanstående resonemang tenderar att endast förklara det ena även om båda kanske fanns i en härlig symbios. Men det var i första hand med anledning av varför killarna som jag har surrat med inte kommer ihåg rätt saker.

Jag har dock vittnesmål från en flyghistoriker som mins blå fenor, från en flygdag i hans yngre år. Svaret kanske också finns i människors olika förmåga att urskilja/uppfatta färger. Som sagt det kan ha varit hur som helst.

Jag återkommer och käkar upp ovanstående då jag pratat med några som svarat rätt.

/Robert
Senast redigerad av bergwall den 04 dec 2013, 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Robin Nilsson »

Mycket intressant ! och lärorikt. Synd att den blå färgen i kronmärkena ligger såpass långt ifrån fen-kulören att kronmärket håller sig blått i "manipulationerna" av bilden (gräset nämnde du ju redan). Svenska flaggor förekommer ju emellanåt på bilder men den blå kulören ligger också "fel".
/ Robin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Tycker att den här tråden är rätt intressant och har väl inte någon direkt förståelse varför den skulle likna en fars. I sådana fall är väl de flesta trådar i modellsammanhang där man försöker diskutera något med historisk koppling farser oavsett om det handlar om hjul på Spitfires eller huvar på Mustanger... ?

En blåfenad Lansen tillför en eller ett par snygga varianter utöver de vanliga gröna och metallrena. Om det fanns blåfenade Lansar finns det väl en god anledning att hitta lite historiska bevis som bekräftar det? Om man inte tycker att tråden är befogad eller intressant så behöver man ju inte ta del av den...

Sedan kan man ju kanske var lite vaksam över vilka bilder man använder som referensmaterial här. Bilderna på de metalrena orangenosade blåfenade lansarna från F 17 har ju visats ett antal gånger liksom de med folkdansarna. Det borde ju finnas fler bilder från tiden som det begav sig som inte visats eller hittats...

Vänligast / Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar