Tidiga A 32A (de "metall rena")

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Jag får erkänna det att jag älskar den här tråden liksom blåfenade lansar. Kanske lär jag någon gång bygga en grönfenad. Men så länge det ser ut som det fanns blåfenade lansar så... *s*

Bild

Bild

Jo, fenorna är faktiskt blå. Och tanken är att den här individen i övrigt skall bli grön. Men känner väl lite nu att jag får bygga en "metallren" Lansen med blå fena också (samt Tarangus nya J 32D). *s*

Men det är ändå rätt märkligt att det finns så lite färgbilder tillgängliga på ett flygplan som måste varit väldigt roligt för många att fotografera när det var sprillans nytt...

Vänligast
André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Martirium
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 nov 2015, 19:43
Namn: Martin

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Martirium »

Trots att jag följt detta forum i snart två år var det först häromdagen som jag upptäckte den här tråden. Fascinerande tråd!

Sedan dess har jag flera gånger kommit på mig själv med att fundera på om fenorna i några fall var blå eller om de alla var gröna. Utifrån en hastig blick på bildmaterialet kan det tyckas omöjligt att avgöra vilket som var fallet. På några bilder är fenorna tydligt gröna medan på andra är de blågröna. Dessa iakttagelser gjorde mig fundersam. Vad skulle möjligtvis kunna orsaka denna variation av nyanser som pendlar mellan grönt och blått? För att kasta ytterligare bränsle i tråden saxar jag in följande text från Wikipedia:

Det allmänna fenomen vi kallar en färg är inte entydigt bestämt av en våglängd. Om vi till exempel tar en viss röd nyans så finns det en oändlig mängd olika infallande kombinationer av våglängder som ger upphov till samma upplevelse av rött. Färg är något som formas i vårt medvetande, och är inte generellt en egenskap hos naturen. Den nyans vi uppfattar att ett objekt har påverkas även av omgivande färger och av spektrum på det infallande ljuset.

Baserat på detta textstycke började jag fundera kring ljusförhållandena vid foto/filmtillfällena. Rådde med- eller motljus? Vilken infallsvinkel hade ljuset jämfört med fenan respektive kameran? Sken solen eller var den dold bakom moln? Hur såg den övriga himlen ut - klarblå eller molnig? Kan vinkeln på det infallande ljuset på fenan ha varierat och därmed reflekterats olika?

Ytterligare en saxning från Wikipedia:

Reflektansen beskriver hur stor del av den infallande strålningen som reflekteras tillbaka. Reflektansen är våglängdsberoende, vilket gör att vi uppfattar att föremål har färg. Generellt så speglas en del av ljuset från ytan och återstoden bryts.

Ännu en saxning från Wikipedia:

Reflektion är en abrupt ändring av riktningen för en vågfront på en yta mellan två olika media så att vågfronten går tillbaka i det medium den kom från. Reflexion av ljus kan vara en spegling (regelbunden reflexion) eller en diffus (oregelbunden) reflexion (som inte ger någon bild men som kastar tillbaka ljuset), beroende på ytans egenskaper.

Dessa teoretiska stickspår fick min experimentella sida att vakna till liv. Till mina försök använde jag en grön bok med ett ganska blankt omslag, datorskärmen (där bakgrundsbilden ändrades till himmelsblått), samt skrivbordslampan. Därefter fixerade jag inställningarna på min kamera och producerade följande fem bilder:

Bild
Boken fotograferas stående i medljus. Skärmen är i bakgrunden.

Bild
Boken fotograferas liggande med ljuskällan ovanför. Skärmen är i bakgrunden utan att dess ljus kan reflekteras.

Bild
Boken fotograferas stående i motljus. Skärmen är i bakgrunden.

Bild
Boken fotograferas liggande med ljuskällan ovanför. En del av skärmens ljus reflekteras i boken.

Bild
Ännu ett exempel där boken fotograferas liggande med ljuskällan ovanför. Skärmens ljus reflekteras i boken.

Resultaten från mina försök visar att vid fotografering i motljus blir den gröna färgen väldigt mörk. Eventuellt kan den också få en lätt dragning mot blått. När skärmens ljus tillåts reflekteras i bokens yta blir det stört omöjligt att avgöra om boken är grön eller blå. Bäst färgåtergivning erhålls då boken fotograferas i medljus och utan att omgivningens ljus tillåts reflekteras i ytan.

Noteras bör att rött och vitt förblir rött och vitt trots att den gröna färgen övergår i grönblå nyans.

Slutsatsen från mina försök är att ifall omgivningens färg är blå kan en blank/halvblank grön yta i vissa vinklar framstå som blåaktig. Om detta bevisar bu eller bä överlåter jag åt andra att bedöma. Gissar på att mina försök borde upprepas i dagsljus med himlen som bakgrund istället för en blå datorskärm. En inte alltför grov gissning är dock att liknande resultat skulle erhållas.

I fallet med fenornas riktiga färg kvarstår alla övriga fenomen som kan ha påverkat nyansen, såsom färgstick, åldrande fotografier/filmer, samt i vilken utsträckning som färgerna ursprungligen avbildades korrekt.

Till sist håller jag med om att en blå fena är snyggare än en grön dito. Vissa frågetecken mår kanske bäst av att aldrig helt och hållet rätas ut!

Martin
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Fantastiskt bra inlägg Martin, du tog funderingarna en nivå till, åtminstone mina. Det ironiska är jag hade lite svårt att först se vad det är på Andrés modell.

Fin modell André.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Daniel_A »

Mycket intressant. Det är mycket som kan påverka som sagt, men effekten du påvisar är väl den som kraftigast kan förändra upplevelsen av färgen. I mina ögon är det en väldigt trolig förklaring. Du skulle nästan kunnat lagt till ett VSB på slutet. Men bara nästan ;-)

/Daniel
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Michael »

Satte och läste en gammal kontakt (nr 76), närmare en artikkel om Lansen haverier. I mitten på artikkeln fanns en kort del om märkning. Artikeln skriven av Björn Ek.

I den står det att man började måla fenor/vingspetsar pga problem med att se flygplanen vid förbandsflygning.
Enligt artikeln har skribenten med säkerhet kunnat konstatera att planen 32001 - 32020 målades med blå fena och 32055 (S32C) måldes med grön fena. och att bytet skett någonstans mellan dessa serienummer.
När man började tänka att måla hela lansen grön blev det mera praktiskt att måla fenan grön eftersom när man skulle senare måla kroppen grön behövde man inte måla om fenan.
Det står att han grävt en hel del i saken men några referenser till varifrån informationen kommer finns inte i artikeln.

Blev nu jätte sugen på att börja bygga en Lansen :)
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Ok *s*
Så var vi kanske tillbaka till att det nog fanns blåfenade lansar ändå. Och kanske fick dessa lansar en mörkare grön fena när de sedan målades gröna? En "hybrid" skapades som nu femtio år senare är svår att bestämma färgen på? Var den blå eller var den grön?

Lite ironi i det hela är att när jag för något år sedan började bygga en blåfenad E.E. Lightning så gick den blå färg jag använde till ryggås och fena i så mycket grönt att det skar sig mot den blå(lila) färg som Airfix använde i rundlarna (dekalerna). Än idag kan jag inte avgöra om jag skall låta den vara som den är eller lägga på en mer blå(lila) färg. I verkligheten så var fena och ryggås inte målade i samma blå som rundlarna. Men den gick inte i grönt. Eller har Airfix tryckt upp dekaler som är för blålila?

Det jag lärt mig av det här är att undvika bygga flygplan med färger som kan komma i "konflikt" med färgerna i dekalarken. Tyvärr så har det här gjort att både Lansen modellen och Lightningen väntar på de avslutande lagren av färg.

Tack för orden om modellen Bergwall. Får väl se till att få tummen ur och få den färdigbyggd...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Artikelförfattaren BE har skrivit i flyghistoriska sammanhang under lång tid och jag har följt honom på FB senaste åren lite på håll. Bland hans meritlista kan man läsa att han bla flygit SR-71 eller om det var följeflygplanet under utprovningen. Spektakulära historier minst sagt och jag kan inte göra annat än att uppmuntra andra att försöka skapa sig en helhetsbild av sammanlagda trovärdigheten.

BE har även skrivit en annan artikelt (med bild) i Kontakt om en blåfenad Lansen med lagerkrans målad på fenan. Om någon är intresserad av sanningen kring detta kan ni skriva ett PM till mig.

Fakta och sanningar kan ibland tendera att färgas av ens egen hänförelse/hängivenhet/övertygelse, inte minst mig själv inräknad! Gamla tidskrifter och böcker är inte per automatik närmare sanningen bara för att det i tiden ligger närmare historiernas ursprung. Det finns många exempel på det.

Förlåt om tonen är lite sträv, jag FÖRSÖKER dock vara saklig och jag hoppas inte inlägget innehåller påhopp eller liknanade.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Fenix »

Jag visste inte vad jag startade när jag frågade om metallrena lansars stenciler för så länge sen :o
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Fenix...
Vad skulle vi prata om ifall vi inte pratade om blåfenade lansar? Och vi håller historien vid liv medan det finns de som var med och går att fråga om än att de blir allt färre.

Hur ser det ut om femtio eller hundra år? Kommer man att tala om hur Gripen målades? Säkerligen inte på samma sätt då varje individ närmast dokumenterats till kvadratmillimeter rörande färger och nyanser. Här kan vi i alla fall fortfarande vara upptäcksresande i det glada femtiotalet...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Fenix »

Andre B det första inlägget som jag la in (och startade allt detta ;)) var en fråga om stenciler på F17s tidiga metallrena lansar. Färgen på fena och vingspetsar nämdes av Jan Holmqvist så jag hade inget med det att göra. ;)
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar