Tidiga A 32A (de "metall rena")

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av MartinN »

Det verkar vara stor variation på fenorna. Är det egentligen så konstigt? Kanske gick det till ungefär så här: SAAB skall leverera flygplan men det har visat sig onödigt dyrt för kunden Flygvapnet att låta SAAB måla dem (för så var det väl?) varför man har bestämt att bara fenorna skall målas på SAAB så att det skall gå snabbt att märka upp dem och börja flyga förband ute på flottiljerna. Eftersom SAAB inte målar flygplan har man inga (stora) lager med färg utan målarens unge medhjälpare åker ned på stan med tjänste-SAAB:en och köper upp sig på ett par femlitersburkar. Dessa blandas av målarmäster i mindre skvättar då och då efter en beställning (skriftlig kanske?) på mörkt olivgrön (?) och det blir lite variation varje gång. NCS-systemet och datastyrda blandningar var knappast påtänkt och oliver var väl inte heller uppfunna i Sverige på den tiden. Att det är en annan sak för myndigheten Flygvapnet som har hela sitt tänk format av enhetliga uniformer och standardlösningar är väl lika naturligt – där beställer man en bestämd kulör som distribueras ut överallt. Så min gissning (vilket väl får sägas nästan vara att slå in en öppna dörrar efter de senaste bilderna) är att det fanns nästan blå och nästan helt gröna och en hel del varianter av färgen.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Hej,

Mja, det är inte så lätt fast man har flera bilder att titta på. Jag har egentligen inte velat övertyga någon om blå eller gröna fenor, även om man troligtvis ganska lätt kan tolka det på det viset. :? Däremot har jag känt en stor frustration över att bilden i "Ett år i luften" bara har accepterats som sanning. Viktigast är att lyfta fram den information vi har på så objektivt vis vi kan. Det finns många gamla bilder som är ganska skeva i färgerna men oftast vet vi vad vi förväntar oss och därför fördjupar vi oss inte lika mycket.

Tänkvärt med bilden på den "nakna" omärkta fenan (det ser ut att vara fpl 32014) är att skogen i horisonten är nästan lika blå som fenan. Det borde vara skog? De tre rutorna representerar områdena i skogen under.
Bild

Det går som bekant att balansera bilderna på liknande vis som jag gjort tidigare och göra både fena och skog till gröna.

Man kan ju också misstänka att himlen bakom röd C är lite väl blå jämfört med de andra himlarna, men det vet vi ju inte.

Men jag vågar nog fortfarande inte säga säkert att blå fenor inte funnits, även om jag tror att majoriteten var gröna med dragning åt blått. Det är synd att röd C står så långt bort på linjen i "huvudbilden" annars kunde man kanske konstatera om det fanns två olika toner på fenorna.

Jag vet inte om jag missuppfattar dig Martin men fena och vingspetsar skulle målas enligt TO som Leif Fredin beskriver på sida två i den här tråden. På liknande sätt som man redan märkt Tunnan. Saxat från Lefis inlägg:

--------------------------------------------------------------------------------
Den tidiga målningen på A 32A anges i en skrivelse från Flygförvaltningen till SAAB Linköping, nr FL M58-32:17 daterad 21 april 1955, kompletteringar på märkningsritning nr S110425 för fpl 32.

p. 4: ”Vingspetsar och fena med sidoroder skall på motsvarande sätt som föreskrivits för fpl 29 (ToMT 29-830-504) lackeras med olivgrön färg.
Anm. på ritningen: Fenspetsen får ej lackeras.”

Går man till ToMT 29-830-504, daterad 12 nov 1954, så står det:
”Det ha visat sig att förbandsflygning i moln försvåras genom att fpl är olackerat. Lackering av vingspetsar och fena med sidoroder skall därför införas enl nedanstående bilder.” (inte med här)

"Kulör: Olivgrön."
...
”Lacken sprutas i ett tunt, knappt täckande lager.”
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sorry Fenix för att tråden blev kapad, jag tror inte det var jag som började dra i det här ämnet men jag är nog inte oskyldig i alla fall!

Bokförlaget Alhems som gav ut Ett år i luften gick i konkurs 1981 men bildarkiv finns tydligen kvar, jag återkommer...

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av bergwall den 23 jan 2014, 00:31, redigerad totalt 1 gånger.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av MartinN »

OK. Missade Leifs inlägg. Min tanke var att det inte behöver vara en motsättning mellan blå och grön utan att det kanske fanns en mängd varianter beroende på att färgen blandades vid olika tillfällen. Blir vi inte lurade av att vi lever med så mycket standarder? Ordern Leif nämner säger olivgrön, men hur definierades det och vilka konsekvenser fick det för den som skulle göra jobbet på SAAB? Om SAAB inte fick/köpte färg genom FV fick man väl blanda ihop själv, det låter väl inte så otroligt? Då gjorde man såg gott man kunde men det blev lite skillnad mellan olika omgångar. Så kan det ha gått till. Men visst, det är en gissning.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Skogen är inte så grön utan sina löv. När togs fotot? Är det löv på träden i de andra bilderna?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Robin Nilsson »

Andre B. skrev:Mmm...
Skogen är inte så grön utan sina löv. När togs fotot? Är det löv på träden i de andra bilderna?

/ Andre
och på lite större avstånd så drar skogen mot blågrönt p.g.a all atmosfär mellan skogen och betraktaren ...
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Daniel_A »

Jag måste erkänna att jag faktiskt älskar den här diskussionen. Jag har ingen bestämd åsikt själv, men hela företeelsen att en sån här detalj kan skapa så stort intresse tycker jag är underbar och visar på en härlig
"nördighet" hos oss som åtminstone jag tycker är positiv.

Men om man nu ska bygga en sån här kärra så är det väl egentligen enkelt att definiera målfärgen. Fenan ska ha en färg som ser blå ut i visst ljus och grön i annat. Att sedan lyckas med detta är en annan femma ;-) Jag undrar om jag inte har en inte en Heller-Lansen liggande...
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Pelle F »

Ja, det är något med den här tråden som är djupt sympatisk. Kanske begriper jag mer av mitt eget nörderi genom att upptäcka att fler delar det.

En väldigt intressant fråga är hur man åstadkommer en motsvarande färg via Humbrol/Gunze osv. Kulören kan vara en sån där som skiftar rejält i olika ljus. Om instruktionen att måla tunt på metall också följts, så kan viss metallunderlaget bidra till att skapa reflektioner m.m. Jag klurar ibland på Draken/SK60-s färger, då den i vissa ljus framstår som brun/svart alternativt metallicblå/grågrön m.fl. varianter. Ibland väldigt matt känsla, ibland metalliskt blank. En hel del bilder av SK60 visar underliga toner och effekten är hart när hopplös att få fram på modeller. Därför blir mina försök ofta platta avbildningar snarare än realistiska färger.
Tobbe
Inlägg: 153
Blev medlem: 06 feb 2012, 18:43

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Tobbe »

Som lite kuriosa och tanke till kommande generationer modellbyggare.

Jag var på helikopterflottiljen i höstas på studiebesök och fick se allt dom har i helikopterväg. När vi stod mellan två identiskt målade helikoptrar upptäckte jag den målade färgen till siffrorna och kronmärket, dessa hade två helt olika nyanser. Den ena åt det orangegula hållet och den andra åt citrongula hållet. Hur ska stackars dekaltillverkare göra vid såna här situationer, då specen antagligen har samma nummer till färgen.

/Tobbe
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Är väl sådana dekaler vi redan får när vi köper en modell? Blå och orangegula kronmärken och citrongula siffror... ;-)

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Pelle F »

Mest ett besökstips: Nära Bråvalla i Norrköping ligger ett litet gatukök som heter "Pizzeria F13". De råkar ha några rätt roliga böcker. "Ett år i luften" från år 1950, 1952 och 1956. Jag satt och bläddrade lite härom dagen och passade på att försöka hitta mer bilder på Lansen. Några utmärkta men svartvita finns från Saabfältet, där de uppenbarligen fått målade fenor innan leverans. Tyvärr oklart vilken färg förstås, men en tydligt annorlunda ton än kronmärkena. Om jag nu ska fortsätta röra i grytan lite, så finns en teckning över saabs alla flygmodeller fram till 1956, med Lansenprototypen i klarblå markeringar... Kan det ha skett någon förväxling dännave?

För övrigt väldigt intressant innehåll i böckerna, med atomåldern och reamotorer under intensiv utveckling. Massor av fina bilder på Tunnor och drakar och lansar, plus besök hos utländska flygvapen. Lite synd att ha dem liggande i en flottig gatuköksmiljö. Men samtidigt blir de ju till allmän beskådan, som en liten kulturgärning nästan.
Skriv svar