Tidiga A 32A (de "metall rena")

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Hej,
Som sagt, informationen om de blå fenorna har skrivits ner många gånger. Frågan är vart den kommer ifrån. Det är inga svårigheter att titta på bilden föreställande första divisionens linje på F17 i "Ett år i luften" från 1957 och konstatera att fenorna är blå. Men det är också i mina ögon den enda hyffsat representativa bilden. Med tanke på att varken förare eller navigatörer kommer ihåg några blå fenor så kan man (jag) ju undra hur det verkligen såg ut.

Jag tyckte skärmdumpen från filmen har en mörk ton så jag ljusade upp den.

Bild

Sedan är det ju förstås en sport att förvandla dem till blå.

Bild

Hälsningar
Robert
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Pelle F »

Javafasen, jag vågar mig väl på att hoppa in i debatten igen. Insåg inte att detta var ett så lång diskussion, som dessutom på sina håll blivit lite osympatiskt. Av någon anledning väcker den mitt intresse, trots att detaljen med färg på en stjärtfena knappast är värd så mycket energi, jämfört med betydligt mer spännande ämnen i modellbyggardetektivarbetet.

Hur som helst: Det har tagits upp här tidigare, vilket jag ser mig tvingad att bekräfta: Fotot från 1956-57 som finns med i boken Ett år i luften 1957 är så nära ett färgmässigt rimligt original man kan hitta. Övriga varianter på denna bild har grava färgstick åt olika håll, beroende på långvarig lagring i arkiv. Tryckfärg på bra papper får inte samma typ av färgstick under årens lopp som ett fotooriginal med sina kvarvarande kemikalierester. Även filmrullar drabbas på liknande vis. Eftersom fotot togs någon gång 1956-57 och relativt snabbt därefter överfördes i bokform, är färgerna så korrekta som vi kan få ut ur just denna bild. De inskannade boksidorna visar alltså bäst färgåtergivning av alla dessa varianter. Och jag vill påstå att det är en blå fena vi ser.

En invändning, om det nu trots allt är så att bilden ändå inte accepteras så färgmässigt verklighetstrogen, är just argumentet om vilken färg som faktiskt fanns tillgänglig att måla med vid den aktuella tiden. Där har blågröna nyanser diskuterats, och även bilder på det gröna landstället visats upp (tagna decennier senare visserligen). Fanns ingen blå färg att måla med så kan naturligtvis inte heller fenan vara blå.

Det finns mängder av vältagna och skarpa svartvita bilder på just dessa flygplan. Några av de mest intressanta på denna sidan, som just visar leveransfoto av det första lansenplanet på F17: http://www.quintus72.se/31285295 (bläddra lite i den fina fotoboken). (Som ännu en parentes vågar jag påstå att det på denna bild också syns skillnad i mättnadsgrad på kronmärket och fenan, vilket antytts tidigare i diskussionen). Det som kan frustrera mig, är avsaknaden av färgbilder generellt. Vi dribblar ett enskilt foto fram och tillbaka, i olika blekta/påverkade varianter. Men borde inte Saab eller F17 ha fler i något arkiv? Färgfoto var väl ändå inte en alldeles färsk uppfinning 1956/57. På samma vis undrar jag om någon har tydliga färgbilder på den andra varianten, med grön fena?

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... 7&start=25
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Metallren eller grön... ...så är Lansen väldigt snygg med blå fena! ;-)
Men får hålla med om att bristen på färgbilder är nästan "mörkläggningsaktig". Var verkligen Lansen så "hemlig" när den kom till F 17 att inge fler färgbilder togs?

Med vänlig hälsning. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Hej igen,

Ja, det är ju faktiskt skitsnyggt med blå fenor.

Här följer ytterligare några bilder från filmen "Attackflyg". Åter igen tack till Jonny Andersson som lånade ut den. Jag får passa på att säga att jag är osäker på hur pass restaurerad filmen är, men som jag förstått det så har man inte pillat med filmen i "modern" tid. Jag har inte trixat med bilderna i efterhand utan det är "rena" skärmdumpar.

Enligt filmen ska det här föreställa första hämtningen.
Bild

Sedan målas första bokstaven dit.
Bild


Samma flygplan. Lite vågigt, men ändå.
Bild
Röd C
Bild
På min laptop ser främre delen grön ut medan bakre delen drar mot blått, jag vet inte hur det ser ut för er.

Röd E
Bild

Röd I. Samma (?) flygplan återfinns i Stridsbergs bok Lansen (på sidan 69) och då skiljer sig fenans nyans från rotekompisens. (Röd I återfinns även på bilden från linjen på F17.)
Bild

Blå G
Bild

Blå H
Bild

Gul C
Bild

Gul D
Bild
En mycket intressant bild eftersom jag tror att man kan se den levarnsmålade fenan tillsammans med en senare målad kropp. Strecken framför stabilisatorn ser ut att vara vita eller gula.

Gul F
Bild
Det är väl en metallren framkant man ser på stabilisatorn?

Den här fenan har klipts in där man beskriver första leveransen men det är sannolikt inte röd A eftersom fentoppen skiljer sig.
Bild
Fenan verkar vara marinblå på den här bilden men jag har märkt att det varierar lite på olika skärma

En konstig bild.
Bild

Jag vet inte om man kan dra andra slutsatser än att; -endera delen varierade nyansen i verkligheten, eller så påverkar framkallningen eller ljusomständigheterna filmen på så vis att upplevelsen pendlar.

Idéer?
Senast redigerad av bergwall den 22 jan 2014, 23:13, redigerad totalt 3 gång.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Robin Nilsson »

På min skärm ser det ut som olivgrönt med en dragning åt grått
AndersN

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av AndersN »

Instämmer med Robin (tre olika skärmar)
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Pelle F »

Mycket intressanta bilder! Tack ska du ha. Det ger bättre möjlighet till jämförelser. Särskilt bra att vi har ovedersägliga blåtoner i fler av dessa att jämföra med också: arbetskläder och kronmärke. Den B18 som syns visar ju också vad olivgrönt är, som referens. Och visst fanken ser fenan grönaktig ut, i någon typ av oliv-mörk ton, möjligen med något inslag av blåaktighet visserligen. Så jag tar tillbaka allt jag påstått och hävdar motsatsen (ingen prestige här inte): På dessa bilder, som rimligtvis hänger ihop med den allmänt kända bilden vi dribblat fram och tillbaka, så vågar jag inte fortsätta hävda att det är blå fenor. Möjligen kan jag invända att det är ett tydligt gul-grönt stick i bilderna, men eftersom det finns andra färger att referera mot, så har vi bättre bevis nu. Toppen!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Men det hänger ju lite på individer med då bara en del (de första?) metallrena skulle haft blå fena medan andra senare grön?

Och pelle's inlägg i tråden...

..."i flyghistoriskt månadsblad nr 12 82 står det 1div blå fena röda kodbokstäver 3 div grön fena gul kodbokstav"...

Vem skrev det i det månadsbladet? Någon som lever och minns eller... ?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Robin Nilsson »

Blå, grön, blågrön, grågrön et.c. ....
Jag tycker nog att det som framkommit hittills vare sig bevisar eller motbevisar blå fenor så den som bygger och målar kan göra sitt eget val.
Blått är snyggast ;-)
/ Robin
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn Fransson »

Jamen då var det väl klart då. :) Ställer mig i raden av motbevisade tvivlare. Helt uppenbart var åtminstone vissa fenor gröna, troligen med en lätt dragning åt blått - men det verkar ju faktiskt som om färgen varierade något mellan individerna. Dock är de även i mina ögon tydligt gröna, åtminstone de som du visar här - fast inte 325:an, vilket ju framgår av gul D.

Undantaget är den omärkta fenan som tydligt drar mot blått. Just dess existens gör att man trots allt blir lite osäker, kan det ha funnits de som var blå och bokstavsmärkta trots allt? Aldrig får man vara riktigt säker... Nåja, väljer man bara någon av dessa individer, är man ju hemma.

En annan detalj är - som någon påpekade - att kronmärkena ser ovanligt ljusa ut.
Skriv svar