Tidiga A 32A (de "metall rena")

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Mycket intressant diskussion då jag själv bygger Tarangus Lansen i 1/48. Velar mellan en metallren med just blå fena alternativt lådans alternativ från F15 med gula Ö-rutor.

Min fundering är inte direkt om stencilerna men gäller i alla fall de tidiga metallrena, flög de med extratank eller kom den senare? På bilder har jag bara sett metallrena F17-plan utan extratanken, endast på målade bilder har de haft extratank.

/ Pekka
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Emil Lindberg »

Leif Fredin skrev:Den tidiga målningen på A 32A anges i en skrivelse från Flygförvaltningen till SAAB Linköping, nr FL M58-32:17 daterad 21 april 1955, kompletteringar på märkningsritning nr S110425 för fpl 32.

p. 4: ”Vingspetsar och fena med sidoroder skall på motsvarande sätt som föreskrivits för fpl 29 (ToMT 29-830-504) lackeras med olivgrön färg.
Anm. på ritningen: Fenspetsen får ej lackeras.”

Går man till ToMT 29-830-504, daterad 12 nov 1954, så står det:
”Det ha visat sig att förbandsflygning i moln försvåras genom att fpl är olackerat. Lackering av vingspetsar och fena med sidoroder skall därför införas enl nedanstående bilder.” (inte med här)

"Kulör: Olivgrön."
...
”Lacken sprutas i ett tunt, knappt täckande lager.”


Leif Fredin
Men detta kan ju vara endast en liten del av sanningen. Det kan ju, innan ovan nämnda dokument utgavs/upprättades, ha förekommit skrivelser, beställningar eller ordrar som sade att fenorna skulle målas mörkblå och att ovan nämnda skrivelse endast var en korrigering av tidigare beställning/order. För att få hela sanningen skulle man alltså behöva sondera flertalet dokument från SAAB, Flygförvaltningen och Krigsmakten.

Dessutom ska man ha i åtanke att tekniska ordrar och målningsritningar inte alltid följdes. Vi skulle här kunna räkna upp åtskilliga exempel, men det behövs nog inte.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn Fransson »

Per-Erik Hedberg skrev:
Min fundering är inte direkt om stencilerna men gäller i alla fall de tidiga metallrena, flög de med extratank eller kom den senare? På bilder har jag bara sett metallrena F17-plan utan extratanken, endast på målade bilder har de haft extratank.

/ Pekka
Jag har bara sett bilder utan, så att skippa den är i alla fall inte fel. Men det är möjligt att tanken hann komma innan de målades om - men som sagt det är garanterat inte fel att köra tanklöst. ;)
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Johan Elvin »

Jaha, ett litet inlägg i denna diskussion.

Vet dock ej hur mycket historisk korrekthet som har lagts ner på denna, men till Saabs 50års firande så gjordes det en poster med alla av SAAB tillverkade flygplanstyper i profil (ni vet förmodligen vilken jag menar) och på denna så är Lansen avbildad i metallrent utförande med orange nos och klar och tydlig blå färg på fenan (omålade vingspetsar).

Tycker att nån på SAAB med kunskap i området bör ha godkänt denna innan den gått till tryck.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Hej igen,
Det är ju faktiskt så att gamla chefsingenjören för Lansen, -Artur Bråsjö är i sina bästa år och har minnet i glasklart behåll, så jag ringde upp honom.

Hans reaktion var blankt nej till blå fenor, han hade då aldrig sett det "Gröna var de!" Det kanske är värt att påpeka att han var med från början.

Lansen kom till F17 1956 (maj?), skrivelsen som Leif hänvisar till är daterad april 1955.

Tänkvärt är också att spaningsprototypen 32901 (f.d. 32055) hade blå(?) bågar på kroppen och blå(?)framkant på fenan precis som jaktprototypen. Skillnaden är att spaningsprototypen har en mörkare botten på fenan, -arvet från 32055. Är det sannolikt att de målade blått "U" och blå framkant på mörkblå botten?

Frågetecknen, mystiken och diskussionen kring de blå fenorna är nog inte över för att jag frågat en person. Men om chefsingenjören lever och har minnet i behåll så borde det finnas några från förbanden som man också kan fråga. Det är ju inte heller säkert att chefsingenjören såg varenda flygplan, eller att han inte hade viktigare saker att tänka på. Så det finns troligtvis hopp om blå fenor.

Hälsningar
Robert
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn Fransson »

Jo, man kan som sagt tycka att det borde finnas fler som minns.

Dock tror jag ändå att man vågar slå fast en sak: Fenorna var i varje fall inte målade i olivgrön 325, dvs standardfärgen. I alla fall inte vissa. Det finns ju tillräckligt många bilder som visar Lansar där fenan ser blå ut - och kronmärket sitter ändå så pass nära att det funkar som viss grov referens som kan avhjälpa mot extrema färgstick. Om 325 hade kunnat uppfattas som blå i vissa förhållanden, hade det ju vimlat av bilder med blåaktiga 32:or. Och jag har aldrig sett någon sådan.

Därmed inte sagt att fenan inte var grön. Men då i så fall en annan, sannolikt mörkare, nyans.

Dock vidhåller jag min teori: fenorna var blå med en dragning åt grönt. Och att det råder så mycket tvekan kan bero på att våra ögon ju faktiskt är olika kalibrerade. Det märks inte så mycket på t ex rött och gult, men just blågrönt tolkas väldigt olika.

I min barndom hade vi en turkos Volvo 145. Jag minns att ungefär hälften av våra bekanta kallade vår bil för "den blå" medan den andra hälften kallade den "den gröna". Jag skulle tro att det är samma syndrom här, både vad gäller tolkningen av foton - och i de fall då de är publicerade även bildredaktörens färginställning - - och de minnesbilder som finns.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Fenix »

Hursomhelst verkar ju inte gröna fenor vara otroligt så jag funderar på att behålla de gröna vingspetsarna och gröna fena tillsvidare.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Men...
...det är ju ändå så många som sett dessa blå fenor. Och nog tycker jag att de blå fenorna är blå. Inte minst på de bilder där en blåfenad kärra står eller flyger bredvid en grönfenad. Och de är omnämnda så många gånger i boken om Lansen att det känns konstigt att det skulle vara fel. Har lite svårt att tro att den gode chefsingenjören minns rätt rörande denna fråga...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

En sak som slog mig...

Lansenboken trycktes 1992. Heller's modell av Lansen kom väl runt 1980. På "lådan" visar man en bild av en Lansen med blå fena. Någonstans måste ju Heller funnit underlaget för den bilden. Och det var då lite drygt 25 efter att fenorna målades...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn Fransson »

Det finns en färgprofil med blå fena i jubileumsboken Att flyga är att leva från 1976. Den föreställer samma individ som Hellers modell, så jag skulle tro att underlaget kom därifrån.
Skriv svar