Tidiga A 32A (de "metall rena")

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Sten Ekedahl »

Att tolka färger både från färg- och svartvita bilder är mycket svårt och har många fallgropar. Jag har följt ett antal sådana debatter på olika fora. Det som är genomgående är att de som är mest insatta i fotografering och bildbehandling är de som är mest osäkra om tolkningen, och de som är "amatörer" inom samma områden är de som är mest tvärsäkra i sina tolkningar. :roll: Själv avhåller jag mig från sådana försök.

Just den här diskussionen om färgen på tidiga A 32 är dock en mild västanfläkt jämfört med debatten om huruvida USS Arizona fortfarande var "Battleship Grey" eller hade hunnit målas om i blått innan hon sänktes i Pearl Harbour 7 dec 1941. Den debatten kan närmast liknas vid full orkan där invektiven haglar och mordhoten inte verkar vara långt borta. :shock:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn Fransson »

bergwall skrev:Hej!
/Robert, som kanske öppnar en burk med maskar och försöker intala sig att det finns viktigare saker här i världen.
Hur menar du nu...? Det skulle alltså finnas saker som är viktigare än det här? ;)

Nåja. Håller med om det märkliga i att diskutera något som många nu levande människor faktiskt sett med egna ögon. När det gäller många betydligt äldre kärror verkar det ju inte råda samma tveksamhet.

Det som jag tycker talar mest för att de var blå (eller blågröna) och inte standardolivgrön är faktiskt just det faktum att det råder tveksamhet. Hade de varit olivgröna hade ju det inte varit särskilt konstigt. Ingen ifrågasätter ju t ex att det fanns Tunnor med gröna fenor och vingspetsar. Alla är nog rätt överens om att de borde varit gröna. Både med tanke på målningsbestämmelserna, men också på att det skulle underlättat en senare kamouflering, att man då inte hade behövt måla om bokstaven.

Påståendet att fenan var blå antar jag kommer från bilder som den från plattan på F 17 (se nedan), som ju inte är ny i debatten. Oavsett vad man tror om handkolorering i efterhand, färgstick etc och hur mycket man analyserar det, tror jag nog att de flesta är rätt överens om att fenorna ser blå ut (vilket då inte nödvändigtvis behöver betyda att de verkligen var det). Åtminstone drar de mer åt blått än grönt.

Bild

Dessutom; i "Att flyga är att leva", publicerad mindre än 20 år efter att Lansarna levererades, finns en färgprofil där fenan är blå.

Jag kan tycka att om fenorna hade varit gröna, borde ju många reagerat på det redan då. Då borde det ju verkligen ha funnits folk som mindes hur det var och sådana felaktigheter brukar ju folk av vår typ sällan vara sena att påpeka. :)

Nu skedde inte detta, debatten har vaknat först på senare år - gissningsvis styrkt av målningsanvisningarna, plus det faktum att det som sagt fanns Tunnor som hade fenor och vingspetsar i grönt. Men att sådana anvisningar inte alltid stämmer är ju (som Robert också skriver) ingen nyhet. När jag byggde min Hkp 4 hade jag tillgång till både ett omfattande bildmaterial och de officiella målnings- och märkningsbestämmelserna. Och det var inte sällan som verkligheten skiljde sig från instruktionen där.

Så för att vända på den gamla militärvitsen tror jag att det i det här fallet är så att när kartan och verkligheten skiljer sig åt, så är det faktiskt verkligheten som gäller. :) Däremot tror jag också, precis som Robert, att det var en blå som drog en aning mot grönt.

Dessutom, när det gäller S 31 är det ju precis tvärtom. Reglementet angav gula siffror på spaningsflygplan men den rådande sanningen var länge att de var vita. Att de funnits gula siffror där är visserligen ställt utom allt tvivel eftersom det finns färgfoton (bl a i Kronmärkt), men om de varit vita någon gång verkar vara hopplöst att reda ut. Å ena sidan hävdar Kjell W Ahlberg i sin bok att han aldrig sett några vita siffror, å andra sidan påstår Roberts kontakt motsatsen. Och lite är det som med Lansarnas blå fenor; om detta nu var fel, varför reagerade ingen när det dök upp målningar med vita siffror på 70-talet (kanske även tidigare)? Och varför råder det överhuvudtaget någon tveksamhet om det inte varit så att det någon gång faktiskt förekommit vita siffror? Det är ju ingen som påstår att t ex J 26:orna hade mörkblå divisionssiffror. Eller gör det kanske det...? :?

Svårt det här! Fan, Robert... Hade du några maskar? Jag tror att jag hänger på...
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn G »

Blått är flott! Bilderna - och den bild som finns i Karlströms - är definitivt tillräckliga för mig, så den dag det blir dags för mig att bygga Lansen är det definitivt metallren med blå fena och gul-orange nos som gäller!

Hur var det med beväpningen på dessa tidiga metallerna Lansen? Rb 04 lär väl inte ha varit klar vid den tiden, eller?
Hogge
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 apr 2012, 20:32

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Hogge »

Intressant debatt, jag är själv väldigt intresserad av just målning av flygplan så detta är riktig mumma. Personligen tycker jag inte att det är viktigt hur man målar sin modell eftersom det alltid är en subjektiv tolkning (Eller är det någon som beställer färg från FMV´s lager? ;-) Men ur historiskt vinkel är det intressant och få reda på hur tankegångarna gick när man målade dessa plan. Varför målade man fenorna överhuvudtaget? Var det för att det skulle se snyggt ut pr-mässigt sett? Lansen borde ha varit "big news" när den kom sen kanske man helt enkelt målat över den icke reglementsenliga färgen med olivgrönt så fort spotlightsen slocknat. Även radomen tycks ju ha målats svart efter en tid. Om det hela var ett pr-trick kan det förklara att det inte finns någon dokumenation i normala källor. På den sv.bilden tycks ju även hela ovansidan ha målats olivgrön, att fenan tycks mörkare kan ju bero på att man helt enkelt målat över den mörkblå färgen och på så sätt fått en något mörkare olivgrön ton på fenan. Kanske borde någon gräva i flygvapnets pr-arkiv? Kanske pressklipp från 32ans leverans till fv kan ge ledtrådar? Min 32a får hur som helst blå fena :-)
Leif Fredin
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 apr 2012, 07:55

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Leif Fredin »

Den tidiga målningen på A 32A anges i en skrivelse från Flygförvaltningen till SAAB Linköping, nr FL M58-32:17 daterad 21 april 1955, kompletteringar på märkningsritning nr S110425 för fpl 32.

p. 4: ”Vingspetsar och fena med sidoroder skall på motsvarande sätt som föreskrivits för fpl 29 (ToMT 29-830-504) lackeras med olivgrön färg.
Anm. på ritningen: Fenspetsen får ej lackeras.”

Går man till ToMT 29-830-504, daterad 12 nov 1954, så står det:
”Det ha visat sig att förbandsflygning i moln försvåras genom att fpl är olackerat. Lackering av vingspetsar och fena med sidoroder skall därför införas enl nedanstående bilder.” (inte med här)

"Kulör: Olivgrön."
...
”Lacken sprutas i ett tunt, knappt täckande lager.”


Leif Fredin
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Fenix »

Den här tråden drog iväg mer än vad jag trodde men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga: Hade dessa "tidiga" Lansar alla stenciler som de gröna Lansarna hade?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av bergwall »

Hej!

Ja, jag glömde precis bort den frågan. Jo, det är nog mest troligt att de hade stenciler, det finns någon bild som visar flygplan där man maskerat stencilerna och sedan målat det grönt vilket resulterade i en metallren ruta runt texterna.

Se bild på sidan 211 i "Lansen", den visar detaljer kring cockpit på en metallren kärra och man kan i alla fall utläsa texterna kring huvöppningen.

Edit: Jag har nu tittat på bilderna på SFF forum och man kan ju faktiskt inte se vidare värst mycket text, men osvuret är säkrast.

Jag försökte mig på en översättning av den engelska "Like opening a can of worms" dvs åsikterna kommer välla ut, men jag vet inte om jag lyckades. Men det var länge sedan jag metade, låter väldigt trevligt när jag tänker på det.

Ja, märkning av S 31 kanske man ska spara till en egen tråd!

Hälsningar
Robert
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Om man vågar hoppa tillbaka till sidospåret om fenor och vingspetsar. I Lansenboken finns en fin bild på två lansar sida vid sida i luften. Den ena har den tidiga blå fenan och den andra den senare gröna. Vad jag förstått av boken var det de första lansarna på F 17 som hade blå fenor. Sen kom "generalordern" om att fenor och vingspetsar skulle målas gröna som J 29...
Mvh. Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Fenix »

På dessa bilder så verkar det som om 32020 faktiskt hade grön fena:

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... 515#p20515
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tidiga A 32A (de "metall rena")

Inlägg av Björn Fransson »

Fast är inte det omöjligt att avgöra? Den skulle ju i princip lika gärna kunna ha varit röd, brun eller lila. Däremot kan du nog få en del svar på dina frågor om stenciler där. Fina bilder!
Skriv svar