Hobbyboss

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
blytung
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 jan 2015, 16:41
Namn: Peter berglund

Hobbyboss

Inlägg av blytung »

Vilken eller vilka ställen brukat vara först med nya modeller från hobbyboss .längtar efter deras J29 som ska komma i september enligt deras hemsida : :shock: :?
sten-arne
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 aug 2015, 13:43
Namn: sten arne b brunsby

Re: Hobbyboss

Inlägg av sten-arne »

Jeg pleier å finne de ganske tidlig på Ebay. Ofte slippes de litt før i hjemlandet en her
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Hobbyboss

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
Kan tänka mig att dom flesta asiatiska butikerna är tidiga.
Luckymodel.com brukar vara tidiga. Hobbysearch och hobbyeasy är några andra alternativ.

Däremot skulle jag nog rekommendera att inskaffa Pilot Replicas J 29 som nog kommer komma ungefär samtidigt.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss

Inlägg av Björn Fransson »

Man blir lite fundersam när man ser plåten vid utblåset. Den känns mer E än F. Å andra sidan verkar det lilla F-luftintaget vara på plats. Man får hoppas att det blir rätt till slut. Men visst är det ironiskt, här har vi väntat i åratal på en ordentlig J 29 i 1/48 (AZ:s fiasko räknas inte) och så kommer det två samtidigt.

Bild

Här har vi förresten boxarten. Undrar om den österrikiska spaningsnosen är med i lådan?

Bild
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Hobbyboss

Inlägg av Mats Averkvist »

Björn Fransson skrev:Man blir lite fundersam när man ser plåten vid utblåset. Den känns mer E än F. Å andra sidan verkar det lilla F-luftintaget vara på plats.
Bild
...och ser man på vingarna så skall det bli en A/B... vilket jag hoppas på förstås!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss

Inlägg av Björn Fransson »

Mats Averkvist skrev:
...och ser man på vingarna så skall det bli en A/B... vilket jag hoppas på förstås!
Hehe! :) Ibland ser man inte skogen för alla trän. Ja, det där verkar vara en oroväckande mix av versioner. Och då har jag inte ens nämnt de ynkliga vingtankarna. Tur att Pilot Replicas har bättre koll.

Bild
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Hobbyboss

Inlägg av Johan Elvin »

Jo
det ser onekligen ut som dom har fått saker å ting fel, men det är ju inte annat att förvänta sig av HB är jag rädd.
Först trodde jag dom hade förväxlat CAD bilderna mellan J 29A/B och J 29F (då dom ju ska göra bägge), men då borde som sagt inte det lilla luftintaget på motorkåpan vara där.
Sen vad det gäller storleken på tankar hoppas jag bara är ett perpektivfel i CAD-ritningen
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Hobbyboss

Inlägg av Erik_G »

Ibland blir CAD-bilderna blandningar av versioner då man tänker göra flera versioner och råkat blanda ihop lagren när man gör en färdig bild i cad-programmet sedan. Slutresultatet kan dock fortfarande bli rätt. När det gäller HobbyBoss är jag inte helt säker på att detta är fallet.. :-)
Dock ska de ju släppa två versioner, en F och en B, vilket kanske kan förklara ett och annat.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Hobbyboss

Inlägg av Erik_G »

Jo, CAD-bilden är i ISO-perspektiv, dvs objekt blir inte mindre eller större beroende på avstånd, så därför ser den lite konstig ut.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss

Inlägg av Björn Fransson »

Känner till CAD-perspektivet, men tycker nog ändå att tankarna ser lite väl små ut. Men förhoppningsvis är det bara en synvilla. Det är ju som Erik skriver, det är ju HobbyBoss vi har att göra med... :?
Skriv svar