Kolfilter?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Kolfilter?

Inlägg av Urban Gardini »

Hej, länge sedan nu som jag postade här, har knappt haft ork till att bygga så det har inte blivit mycket.

Men jag har en fråga. Jag har dåliga möjligheter till att ha ett utsug i min lägenhet. Hur pass mycket farligheter fångar ett kolfilter upp respektive släpper genom? Lukten må vara då den kan vädras ut efteråt och jag har dessutom dåligt luktsinne. Jag funderar på att skaffa Aircom's sprutbox 38 eller 17W (nog vettigast med 38W). Jag kör oftast akryl, både Tammy/Gunze och vattenbaserade akryler så där är det inga problem då jag bara behöver ett partikelfilter (åtminstone för de vattenbaserade). Men emellanåt behöver man ju skjuta lite otrevligare saker genom sprutan därav min fundering. Att ställa boxen på spisen och köra under fläkten går inte för då trycker jag in skiten i lägenheten ovanför.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
pxpxpx
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jul 2014, 03:09
Namn: M. Sandell

Re: Kolfilter?

Inlägg av pxpxpx »

Nu säljer jag Aircoms enheter, med allt vad det innebär, men rent subjektivt så är det en rätt stor skillnad på med/utan kolfilter. Använde tidigare ett av de där ihopfällbara med bara ett partikelfilter, och det var definitivt mycket mer ångor/lukt kvar efter jag sprutat enamel och lackbaserad färg (gunze / tamiya + mr. thinner).

Eftersom jag har översociala katter — som helst hänger på samma kvadratmeter som mig — så känns det bra mycket bättre med kolfiltret. Även om näsan inte är det mest vetenskapliga mätinstrumentet. Sen är det nog bra att vädra ut, oavsett hur nasty grejer man sprutat, efteråt. Men, uh, mina katter verkar inte mer knäppa efteråt.

Aircom säger tyvärr inte mycket mer än att de har ett kolfilter (proffsig PDF här http://www.aircomsrl.it/public/pdf/file ... 197275.pdf).
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kolfilter?

Inlägg av Urban Gardini »

Det känns bra att höra! Har inga katter själv men en av grannarnas katt besöker mig ofta för att få lite kärlek. Gumman min har betydligt bättre luktsinne än mig och jag vill ju tänka på henne också. Men det får nog bli en sån box framöver för min del. Du som säljer och själv anväder boxen, hur pass mycket klarar filtren av innan de behöver bytas?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
pxpxpx
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jul 2014, 03:09
Namn: M. Sandell

Re: Kolfilter?

Inlägg av pxpxpx »

Jag brukar byta partikelfiltret då det ser risigt ut. Så det är lite beroende på hur intensivt man använder skåpet.

Har efterfrågat någon form av livslängd (och lite mer om vilken typ av kolfilter det är) på de båda filtren, framförallt kolfiltret då det är svårt att avgöra om det är dags att byta ut eller inte. Men jag väntar fortfarande på svar. Så just nu går jag mest på hur mycket lösningsmedel det luktar efter ett pass. Det kolfilter som sitter i mitt skåp nu har gått i 3-4 månader utan märkbar ökning av lösningsmedelsdimma efteråt :) Men då har jag också inte kunnat måla i närheten lika mycket som jag gjorde under 2014 så... Your mileage may vary och allt det där.

Med lite tur kan någon som också har ett Aircom-skåp chippa in med erfarenheter. Det blir inte helt rättvisande eftersom jag är en sample-size på 1. :)
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kolfilter?

Inlägg av Urban Gardini »

Nått år eller så då för min del då med tanke på min magra produktion. Det är som fan med värken i nacken min att jag inte orkar bygga så mycket som jag vill. Men det låter bra i alla fall att funktionen är så pass bra på dem. Men borde inte 17W duga då jag mestadels kör akryl och bara enstaka gånger behöver något starkare.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
pxpxpx
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jul 2014, 03:09
Namn: M. Sandell

Re: Kolfilter?

Inlägg av pxpxpx »

Jag tycker 17W duger bra. Det är riktigt bra drag i båda varianterna, och jag antar att med 17W så får man bara vara lite mer noggrann med vilket håll man riktar airbrushen! :)
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kolfilter?

Inlägg av Urban Gardini »

Ja och sen så är det en jävla skillnad på fem decibel som talar för 17W.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar