Airbrush fråga

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Airbrush fråga

Inlägg av Fenix »

pxpxpx skrev:Antar att det är maskeringstejp på kroppen och vingarna?

Vad späder du färgen med och hur mycket tryck använder du?

Ser ut lite som då man spätt med för mycket långsamtorkande lösningsmedel (typ vatten) och blåser på för mycket färg.
Jag späder färgen med vatten. Jag kan inte ändra tryck på min kompressor det är en billighets kompressor från Clas i sjön. Det ljusa som lyser igenom är inte maskeringstejp utan Tamiyas Primer sprayburk. Med andra ord så har jag blandat i för mycket vatten?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
pxpxpx
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jul 2014, 03:09
Namn: M. Sandell

Re: Airbrush fråga

Inlägg av pxpxpx »

Aha, ja då skulle jag nog säga att det förmodligen beror på att det är lite för mycket vatten i färgen. Pigmenten hinner liksom separera från resten och lägger sig som i små pölar där ytspänningen tar vid? Brukar också vara ett tecken på att man blåser på med lite för mycket tryck så det "trycks undan". Prova med lite mindre vatten, på en bit sprue eller annat som inte suger upp färgen direkt, och se om det hjälper.

Bara för att ta "du har väl startat om datorn?" frågorna också, du har rört om i burken ordentligt (rör om, skaka sen)? Färgen är inte jätte-jättegammal?
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airbrush fråga

Inlägg av Björn B »

Prova att späda ut Tamiya med något annat än vatten. Deras thinner, isopropanol, rödsprit t.ex. Färgen är egentligen inte vattenbaserad.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Airbrush fråga

Inlägg av Fenix »

Färgen är relativt ny det vill säga slutet av 2014 början av 2015. Rört om har jag gjort men inte skakat burken trodde inte det behövdes. Jag får väl testa både mindre vatten och andra uttunningsmetoder. Var köper man Tamiyas Thinner? Var köper man isopropanol?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
dandersson98
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:17
Namn: Daniel Andersson
Ort: Gävle

Re: Airbrush fråga

Inlägg av dandersson98 »

Tamiyas Thinner kan du hitta hos dem flesta närbutiker här i Sverige tex Alfa Hobby eller Puma hobby eller så kan du även köpa det på tradera. Thinnern har nummer X-20a och finns i olika stora burkar.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Airbrush fråga

Inlägg av MartinN »

Isopropanol finns hos Kjell & Co.

/M
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Airbrush fråga

Inlägg av Nicklas Karlén »

Du kan använda Ajax fönsterputs eller vanlig T-sprit till att både späda färgen och göra rent sprutan med, skippa vattnet. Tamiyas thinner hittar du ofta på samma ställe som du köpte färgen på.
Blanda färgen så att du för en konsistens som likar mjölk. Det brukar bli ca 15% färg och 85 % lösningsmedel. När du "vispar" runt färgen så ska det bli en färghinna kvar på sidorna som rinner ner efter ett par sekunder. Jag brukar blanda färgen i en separat burk och när jag har rätt konsistens häller jag över den i färgkoppen på sprutan.

Jag tror också att du har för högt tryck och på så sätt blåser bort färgen. På något sätt bör du sänka trycket. De flesta små kompressorer ger mellan 3 och 4 bars lufttryck ut vilket är för högt så om du inte har en tryckregulator så behöver du skaffa en. Det ska inte ryka och bära sig åt. Det finns ju mängder med videos på Youtube men jag misstänker att du redan sett dessa.

Du är alltid välkommen ut till FV museum när vi från IPMS Östergötland är där så kan du få svar på de flesta av dina frågor.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
pxpxpx
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jul 2014, 03:09
Namn: M. Sandell

Re: Airbrush fråga

Inlägg av pxpxpx »

Fenix skrev:Färgen är relativt ny det vill säga slutet av 2014 början av 2015. Rört om har jag gjort men inte skakat burken trodde inte det behövdes. Jag får väl testa både mindre vatten och andra uttunningsmetoder. Var köper man Tamiyas Thinner? Var köper man isopropanol?
Röra om är alltid bättre än att skaka. Pigment lägger sig gärna i botten efter ett tag och du kan skaka dig trött utan att få loss det.

Tamiya X-20A Thinner köper du där du köpt din färg, eller hos välsorterade hobbybutiker. X-20A är lite snällare mot hud, luftvägar och packningar/mässingen i din airbrush än rengöringsmedel eller koncentrerat lösningsmedel. Dock dyrare. (Oavsett, se till att ventilation & cirkulation är i sin ordning innan du sprutar).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Airbrush fråga

Inlägg av bergwall »

Håller med, skippa vattnet, men jag skulle nog skippa Ajaxen också om det är förkromad (eller om det är nickel?) färgspruta du har. Amoniaken i Ajax löser nämligen kromet, tror det varit uppe här tidigare men om det inte är ett stort problem, då gör det väl inget. Tänkvärt med T-sprit är att den färgar ljusa kulörer, exempelvis vit svagt rött. De har Tamiya-thinner på Leklandet ute på Tornby. Jag tyckte den löste pigmenter bättre än både T-sprit och Ajax men det är kanske bara jag.

EDIT: T-röd gör färgen väldigt svagt färgad rött, för att se det på exempelvis vit krävs nästan att man målar upp två ytor bredvid varandra (en utspädd med T-röd och en något ofärgat). Inget jätteproblem kanske.

Jag tror även att du får bättre nattsöm (mindre och färre problem) om du kan variera trycket, men jag vet att fräsigare kompressorer kan kosta en del. Det finns dock dumpventiler att sätta på. Vet dock inte på rak arm vart, just nu. Vill minnas jag låg runt 1 bar kanske till och ned mindre ibland.

Jag hade mycket problem i början men provade med såna temperablock, "vattenfärg" som de hade på "Föris". Blandade runt med en fet pensel tills jag fick någon sorts färgad soppa som jag hälde i sprutan. Målade sedan på papper för att förstå vad det var för verktyg och variabler (lufttryck och spädning) jag hade att leka med.
Senast redigerad av bergwall den 07 aug 2015, 11:01, redigerad totalt 1 gånger.
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: Airbrush fråga

Inlägg av daneri »

Om man låter T-röd utsättas för solljus länge försvinner den röda färgen. Upptäckte det av en slump när jag hittade en plastflaska i garagefönstret.
Vet dock inte hur länge den stått där. Jag har ställt dit en ny för utreda detta.
/Dan
Skriv svar