Förslag på beväpning JA37 sökes

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Erik_G »

Ah.. då var AKAN-kapslarna inte helt ovanliga. Tydligen hade man dem hängda bland annat vid de tillfällen som man hade AJ på incidentberedskap.
Här har du alternativen för AJ 37. Notera att AJS också kunde ta Rb 15 på de inre vingbalkarna samt Rb 24/24J på de yttre balkarna.

Bild
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Paramedic »

Oj, tack - den där var en bra bild! Mycket bra. :)
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Johan Elvin »

En följdfråga:
Gick det inte att kombinera Rb 04 och Rb 05/ Rb 75 eller Rb 05 och Rb 75?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Nicklas Karlén »

I "Nordic Airpower" Viggen boken finns en bild på en AJ 37 som lyfter med två RB 04, en Rb 05 och en Rb 75. Tydligen är bilden tagen efter en flygdag så om detta skulle vara ett verkligt vapenalternativ vet jag inte.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Erik_G »

I FB-gruppen om Viggen så finns det ju självklart ett flertal trådar om beväpning. Där nämndes det att beväpningen kunde vara blandad:
"en av divisionerna på F6 hade som förstahands alternativ BL 075( BL = blandlast ), vilket innebär 2 st AKAN Kapslar 30mm, 1 st RB 75 och 1 st RB 24J (eller RB 74 ) som egenskydd. Detta var förutbestämt att divisionen hade detta alternativ. "
"Den andra divisionen hade något liknande men RB 05 istället. All beväpning som fanns till AJ 37 hängdes med tanke på vilket mål som skulle bekämpas, vilket inom Attack eskadern bestämdes av högre chefer."
Personligen tycker jag det verkar som ett ganska så intressant alternativ.
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Paramedic »

Låter som om det skulle se spännande ut.. :)

Hur är det med färgen på Rb 74 då? Jag körde på Eduards AIM-9L och började måla utan en tanke.. Men de är licensbyggda här va? Fick för mig att svenska ser vitare/ljusare ut än t ex amerikanska? Har jag helt fel igen? ;)
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Paramedic »

Sådär.. HAr mina robotar, funderar på en U95-kapsel (blir nog så, lite mer spännande :) ).

Men jag kikade på Phil Flory´s lådtitt på Youtube.. Snackade något om att man inte får balkar i boxen - för robotar. Inte i närheten av min låda nu. Men behöver jag skaffa mer för att hänga upp mina RB 74 (2 st) och Rb 99 (3 st) och U95-kapsel?

Gjorde en snabb titt på Rebell men såg inga "suspekta" AM-balkar..?
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Erik_G »

Jaktrobotarna sitter ju på lavetter, så om du inte redan har dessa måste du skaffa dem också. De som användes för Rb 74 ser ut som LAU-7/A (vet inte om det var exakt samma, men det skulle inte förvåna mig). De som användes till Rb 99 ser ut att vara väldigt lika LAU-128. Dvs de som fortfarande används på Gripen när inte MML används.
Beträffande färgen så kom jag precis över en "Amkat 4 Flygvapnet" från 1994, och där finns förvisso inga färgangivelser, men färgillustrationen för Rb 74 visar den skarpa roboten i en ljusgrå nyans med gul ring strax framför den första upphängningskroken. Målsökardelen och "zonröret" verkar vara samma mörkgrå metall som vanligt. Övningsroboten är grön med grå vingar där rolleronsen saknas. målsäkaren är samma som på den skarpa, men zonrörsdelen verkar vara grön. Den helt blinda roboten har även målsökaren grönmålad.
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Paramedic »

Tackar. :)

Hmm.. Hur får man enklast tag på dessa lavetter? Var hos Max/Rebell idag och fick se lite nytt kommande godis.. Men glömde kolla efter detta..
Har Hasegawa något bra? Jag har en ESCI/Airfix Viggen, kanske finns där.. :P

Tack för färgerna, fr sneaka till mig den där Amkat 4.. ;)
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Förslag på beväpning JA37 sökes

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag plockade lavetter från en av Kinetic F-16 lådor till min JA 37Di. Det finns väldigt mycket vapen och lavetter i dessa lådor, mer än du kan använda till en F-16.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar