Jag har en fråga om Marinens Hkp 4 och Viggens landställsluckor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Jag har en fråga om Marinens Hkp 4 och Viggens landställsluckor

Inlägg av Fenix »

Jag funderar på att bygga mig en Hkp 4 från Marinen. Jag har Flying Colors Hkp 4 ark, men jag saknar en modell att bygga. Vilken Boeing Vertol i 1/72 är det bästa valet för att bygga en av Marinens Hkp 4:or?

Jag tror att jag frågat detta förr men kan inte hitta den tråden nu. På ett parkerat Viggen är huvudställens inre luckor (de närmast kroppen) öppna eller stängda?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Jag har en fråga om Marinens Hkp 4 och Viggens landställsluckor

Inlägg av Andre B. »

Rörande Hkp 4 funns det väl ingen bra Vertol rätt ur lådan. De som kan brukar säga att det krävs två Fujimi modeller för att bygga en Hkp 4. Airfix modellen har en dl felaktigheter. Vill minnas att "tankarna" bak har fel form och är för små. HobbyBoss helikoptrar skall vara bra men jag vet ingen som gjort någon Hkp 4 konvertering. Vi behöver lite uppdatering i kunskapsbanken för Hkp 4...

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... =10&t=4776

Björn har byggt en Hkp 4 med Fujimi´utgåva. Huruvida man kan bygga alla Hkp 4 modeller med utgångspunkt från den modellen kan jag inte svara på.

http://bjornsmodeller.blogspot.se/2009/ ... i-172.html

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Jag har en fråga om Marinens Hkp 4 och Viggens landställsluckor

Inlägg av felle-j »

De inre luckorna för huvudställen är stängda när flygplanet står på marken.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Jag har en fråga om Marinens Hkp 4 och Viggens landställsluckor

Inlägg av Nicklas Karlén »

Ska du bygga en Hkp 4B så är Fujimis Vertol KV 107 bra utgångsmaterial. De ändringar som behöver göras beskrivs på dekalarket du har.

Bild

Ska du bygga en av de senare C versionerna behöver du bakre delen av motorkåpan från en CH-46E/F. Det är en del skillnader i antenner och så framförallt p.g.a. att C versionen hade en rätt så avancerad styrautomat. Karlströms "Flygplansritningar 6" har ritningar och bilder som kan hjälpa.

Ett gäng av Flygvapnets Hkp 4A maskiner överfördes till Marinen när Hkp 10 Super Puma kom till Flygvapnet. Dessa kallades först Hkp 4D men modifierades efterhand till ubåtsjakthelikoptrar.

Här är en bra länk till info om Marinens Vertoler.

http://navyskipper.blogspot.se/2012/01/ ... heter.html

Viggens inre luckor till huvudstället är stängda på marken, dock så hänger de ner ca. 5 cm i ena änden när hydraltrycket sjunker på samma sätt som rodren hänger lite p.g.a. samma orsak.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar