Lifecolor hjälp

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Lifecolor hjälp

Inlägg av JOT »

Hej alla proffs och någon enstaka amatörer (mig)!

Jag köpte på mig ett sett med Lifecolorfärger, 6 stycken olika nyanser av olivedrab.

Jag lyckas inte få min Infinity med 0,4 nål att spruta den jämnt utan att det blir stopp.

Har provat att spä med vanligt destillerat vatten upp till 50/50 men det blir samma problem, sätter ner trycket till drygt 1 bar går det lite bättre.

Efter att även ha pyttsat i en bra mängd av Vallejos nya airbrush cleaner gick det skapligt men fortfarande inte bra.

Är det bara Lifecolors egen förtunning som funkar? Vet ju att den inte svarar bra på alkohol och det gör ju alternativen färre.

Har sett att det finns byggare här som lyckas med Lifecolor så hur gör ni?

Mvh. Joakim T
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Lifecolor hjälp

Inlägg av JOT »

Nu har jag testat med exakt 50% vatten och tre droppar vardera av flowimprower och retarder.

Det går skapligt nu tycker jag men det rätta flytet som man får med Tamiya etc infinner sig inte :-(
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Lifecolor hjälp

Inlägg av JOT »

Jag fick till det:-)

1 del Lifecolor färg
1 del destillerat vatten
Retarder och flowaid i ganska stor mängd

Best friends:-)
Bild

Vallejos airbrushcleaner funkade perfekt till rengöring.

Mvh Joakim T
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Lifecolor hjälp

Inlägg av Robert A »

Vallejo airbrush cleaner mixar jag med endast och inget annat. Funkar kanoners!
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Lifecolor hjälp

Inlägg av MiniStuff »

Hej!

Ser att du lyckats men kan väl göra ett kort inlägg också med mina erfarenheter. Jag har själv kört med både vanligt vatten och destillerat men som oftast det senare och det har funkat utan någon retarder men brukar ha i det ändå och speciellt ifall jag skall hålla på lite längre, kanske lite plottrigare eller nått kammo för att det inte skall torkar för fort på nålen. Då LC är vattenbaserad så torkar den som sagt väldigt fort och speciellt ute på nålspetsen, och jag brukar alltid ha en topps i närheten i en burk/plastglas m rengöring så att jag kan lätt torka av spetsen då o då.

Späder brukar jag göra för det mesta minst 50/50 men har även spätt ännu mer.

Kan också tillägga att det går att späda med DAX 70 (inte gelvarianten!) ;)

/Markus
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Lifecolor hjälp

Inlägg av Emil_Juhl »

Till LifeColor använder jag uteslutande deras egen förtunning. Funkar fruktansvärt bra.
Mvh
Emil Juhl
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Lifecolor hjälp

Inlägg av JOT »

Ja jag ska se till att få hem deras egen thinner.

När jag väl kom igång och fick till mixen så är jag mer än nöjd med resultatet.

@Markus späda med dax70? är inte det i stort sett ren alkohol? Trodde inte det gick att späda med alkohol.
Mina tester visar att färgen separerar med minsta kontakt med alkohol, lika så med iblandning av "future"
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Lifecolor hjälp

Inlägg av Janne.S »

DAX 70 är ju inte bara alkohol...
Själv kör jag med SE fönsterputs och ajax fönstrrpusts med några droppar retarder.
Jag blandar nog 40/60 med färg och förtunning och blåser på med både en Iwata HP-CH med 0.3 nål och Micron-B mef 0.18 nål. Jag brukar ligga på strax över 1Bar i tryck...och som Mackan säger, ha topps redo att torka av nålspsetse med då och då.
Jag har kört Lifecolor i över 4 år nu och jag tycker det är en underbar färg som jag kan få till precis som jag önskar.
Bild

Bild

Bild
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar