Intressanta detaljer

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Intressanta detaljer

Inlägg av Stellan »

stefan karlsson skrev:Som sagt - en hel del efterforskning har gjorts för att försöka räta ut frågetecknen - en del finns att läsa här:
http://www.sphf.se/tiger.htm

Förhoppningsvis dyker det upp fler ledtrådar som kan leda vidare.

Stefan
Snavade över den sidan efter att vi besökt Arsenalens samlingar och beskådat den Dragon Wagon som fanns i garaget. Det råkar inte vara så att det är den specifika DW-individen som syns på den nedre bilden?
Stellan Schroeder Englund
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Intressanta detaljer

Inlägg av stefan karlsson »

Troligtvis inte.
Försvaret köpte en - den som släpade Kungstigern - för att prova, men den var nog för stor för de behov man hade då.

Vattenfall köpte 2 st för att använda till att dra generatorer till kraftverksbyggena i norr.
När försvaret tröttnade på sin - början 1950-tal? såldes den till Vattenfall som då hade 3 st

Riktigt häftiga transporter med två som drar framför vagnen med generatorn och en som skjuter på/bromsar bakom. De var barlastade med ca 20 ton bakom hytten.

Vattenfall skrotade den ena för att få reservdelar att hålla igång de båda andra.
Mitten 70-tal någon gång skänkte Vattenfall de båda kvarvarande bilarna till Pansarmuseet där intresset var 0 - de ställdes ute för att rosta bort och i början av 90-talet när Militärfordonsmuseum i Malmköping skapades flyttades bilarna dit. De var då i väldigt dåligt skick - en skrotades för att plundras på reservdelar och den andra påbörjade man med viss renovering.

Vilken av de tre som finns kvar är osäkert, men troligen är det någon av de två som Vattenfall köpte själva efter kriget.
Det är klart häftigt att dra igång den raka 6:an på 18 liter (utan ljuddämpare) och spaka detta vidunder.

Det finns en tidningsartikel i SvD eller DN från ca 1947 om när bilen kom till Stockholm och kördes för egen maskin genom Stockholm upp till Tre Vapen (FMV). Någonstans blev det haveri och en Brockway fick släpas fram för att bogsera eller hur det nu var - ett tänkbart diorama med en M26A1 på Kungsgatan? Eller varför inte Vattenfalls generatortransport till Porljus? Finns bra bilder på detta.

Stefan
Skriv svar