Blank klarlack

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart

Blank klarlack

Inlägg av Lennart »

Någon som kan rekommendera en högblank klarlack som inte gulnar ? Lennart
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blank klarlack

Inlägg av Stellan »

Tamiyas TS på sprayburk blir tokblank. Spruta på ett par tre halvblöta lager men inte så att det rinner.
Stellan Schroeder Englund
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Blank klarlack

Inlägg av Robert A »

Tamiya TS funkar bra men tänk på att köra många tunna lager med torktid emellan om du ska försegla dekaler.
Tamiyas lack blir lätt aggressiv och smälter dekalerna om du lägger på för mkt de första lagren.

Kan inte säga mycket om den gulnar då jag inte använder lacken själv. Annars finns mr.hobby super clear lack som har
ett uv filter i sig, kruxet är dock att den är svår att få tag i inom EU.
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Blank klarlack

Inlägg av Proosen »

Ett ganska dyrt men bra alternativ är Modelmasters metalizer sealer, färdig för airbrush, inte aggresiv mot dekaler och funkar även på enamelfärger utan problem.
Har en DTM-merca som fortfarande är vit trots att den har c:a tio år på nacken nu.
Harmabee hade lacken hemma förut och kanske finns den fortfarande att hitta där.


Niclas
Hogge
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 apr 2012, 20:32

Re: Blank klarlack

Inlägg av Hogge »

Model Master Gloss Clear använder jag själv den fungerar bra med airbrush och blir väldigt blank. Jag har använt den i många år och har inte märkt någon tendens till att gulna.

Liquitex High Gloss liknar Modelmaster i koncistens men är tokblank, finns även som vanlig blank och är arkivsäker, Liqutex finns i konstnärsbutiker.

Båda är akrylbaserade.
Lennart

Re: Blank klarlack

Inlägg av Lennart »

Tack så mycket för hjälpen /Lennart
Skriv svar