I väntan på den nye "Eagle'n" i 1/48...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

I väntan på den nye "Eagle'n" i 1/48...

Inlägg av Andre B. »

...så kan det här vara lite inspiritation. Jag har adrig varit i Arizonaöknen men helt klart blev jag sugen på att åka dit! :)

http://www.scifiairshow.com/ships-boneyard.html

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: I väntan på den nye "Eagle'n" i 1/48...

Inlägg av Stellan »

Riktigt snyggt gjort. De övriga artiklarna är riktigt kul.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: I väntan på den nye "Eagle'n" i 1/48...

Inlägg av Andre B. »

Jag har alltid undrat hur stor cockpiten var i en Eagle. Nu fick man en bra uppfattning för första gången... ;)

Sedan får man säga det att den nya Eagle´n i 1/48 verkar vara monstruöst stor. Och priset verkar vara överkomligt. Fast jag hade gärna sett den i 1/72.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: I väntan på den nye "Eagle'n" i 1/48...

Inlägg av Lurifax »

Andre B. skrev:...så kan det här vara lite inspiritation. Jag har adrig varit i Arizonaöknen men helt klart blev jag sugen på att åka dit! :)

http://www.scifiairshow.com/ships-boneyard.html

/ André
:lol:
Supercoolt!

Och om någon missat det så finns det mer info om Eaglen här:
https://www.facebook.com/pages/EAGLE-TR ... fref=photo

Ojojojoj ... den ska köpas in ... :)
holst

CU@C4
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: I väntan på den nye "Eagle'n" i 1/48...

Inlägg av MiniStuff »

Hur kan jag ha missat detta! Så coolt! Men vad bra då kan jag skrota mitt nästan påbörjade scratch-projekt.... :P
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: I väntan på den nye "Eagle'n" i 1/48...

Inlägg av Rickard Malmborg »

Vilken underbar sida med övertygande presentationer av de olika skeppen, riktigt roande läsning.

/Rickard
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: I väntan på den nye "Eagle'n" i 1/48...

Inlägg av Stellan »

Kommer ihåg hut jag maskade och målade de röda strecken på lastmodulen när jag var liten. Väldigt stolt över resultatet. Möjligtvis finns någon del kvar...
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: I väntan på den nye "Eagle'n" i 1/48...

Inlägg av Andre B. »

Alltså...

...det här måste vara en av Airfix största missar att man inte återutgivit "Eagle´n" någon gång. De flesta tycker kanske inte att serien håller någon större kvalité idag och "huvuddatorn" var rätt mycket stenålder redan i början på -90-talet. Men de flesta är överens om att själva Eagle'n var ett "rymdskepp" som stått sig bra genom åren och fortfarande ser hypermodern ut...

Och jo, jag har en liggande i en låda någonstans. Den är inte helt hel och saknar landningställ men i övrigt så är den i ett sådant skick att den går att renovera. Men helst hade jag önskat bygga en ny i 1/72. Och det borde vara en modell som Airfix ganska lätt skulle kunna uppdaera och fixa till de där "burarna"som de flesta har synpunkter på.

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: I väntan på den nye "Eagle'n" i 1/48...

Inlägg av Lurifax »

Andre B. skrev:Alltså...
De flesta tycker kanske inte att serien håller någon större kvalité idag
/ André
VAFALLS!? Inte håller någon större kvalitet! Jag får morgonkaffet i vrångstrupen när jag läser detta! Serien är det bästa som någonsin producerats! ... skriker tioåringen i mig som såg serien då den visades 21.00 på lördagskvällar i Sverige i slutet av sjuttiotalet.

Men utanpå tioåringen finns dessvärre idag en 50-årig gubbe med betydligt bittrare (och nyktrare?) syn på världen. Serien håller inte riktigt samma klass när jag ser den idag som för 40 år sedan. Antingen beror det på att tv underhållningen utvecklats eller så beror det på att min smak för tv-sci-fi avvecklats.

Men vilket som, du har definitivt rätt i att Eagle Transporter är ett ikoniskt rymdskepp. Kanske det bästa som gjorts. Och där är jag allvarlig. (Tioåringen och gubben nickar instämmande).

Jag har Airfix modell och den är inte särskilt bra. Vill man få den "korrekt" krävs det mycket jobb. Förhoppningsvis skalar MPC ner (och upp!) sin 48 Eagle.

- Ojojoj vad kul det ska bli, säger tioåringen.
- Hmm ... det här kommer bi ett jobbigt bygge, måste kolla igenom referenserna, kolla gamla filmklipp ... och så måste cockpiten superdetaljeras ... undrar om det kommer något ets ... och så måste jag ha en korrekt Alan Carter vid spakarna, säger gubben.
holst

CU@C4
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: I väntan på den nye "Eagle'n" i 1/48...

Inlägg av Stellan »

Månbas Alpha hetten den ju på svenska. Satte stenhårt avtryck i pojkhjärtat.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar