Egen fotoetsning

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Egen fotoetsning

Inlägg av Pelle F »

Hej på er. Har någon en aning om möjligheterna till att göra egen fotoetsning, om det finns några DIY-kit eller liknande. Jag var ute hos en plåtslagare som visade några väldigt snygga exempel på vad man kan göra. Han visste tyvärr itne hur man kan ordna det i liten skala utan att det blir svindyrt.

/Pelle F
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Egen fotoetsning

Inlägg av Janne Nilsson »

Emil hade ett väldigt intressant föredrag om saken på C4 Open får något år sedan.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Egen fotoetsning

Inlägg av Öken-Erik »

Så vitt jag har förstått det så är Hauler ganska samarbetsvilliga och inte snordyra att jobba med.

Öken-Erik

CU@C4
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Egen fotoetsning

Inlägg av SvenYoung »

Jag har arbetat tillsammans med både Hauler och Eduard, dvs skickat egna CAD-underlag till dem och de har skött det praktiska.

Båda två fungerade bra, Hauler låg kanske lite lägre i pris och det var lättare att kommunicera på engelska med dem. Språkförbistringar uppstod ibland med Eduard.

Vill man göra det själv, så är investeringen av egen utrustning inte så blodig prismässigt. Emil Juhl är definitivt rätt person att fråga om detta.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Egen fotoetsning

Inlägg av MiniStuff »

Har bara erfarenhet av Emil :P Och han hjälpte mig big time. Å andra sidan var det ju inget jätteavancerat jag behövde.
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Egen fotoetsning

Inlägg av Emil_Juhl »

Etsning är inte så svårt och behöver inte heller vara så dyrt.
Jag har suttit en timme nu och försökt hitta den artikel som lärde mig ur man gör men jag lyckas inte hitta den. Och det är riktigt synd för den var skitbra. Jag vet att jag länkat till den tidigare men jag minns inte var. Kommer bara ihåg att den fans på ett forum för civila fordon och att det var delar till nån sportbil som etsades. Minnet börjar svikta nu när man närmar sig 30....

Du kan antagligen komma igång och etsa för runt 1500kr eller så.

Men oavsett så är där en sak du måste reda ut innan det ens är lönt att investera i utrusning. Allt som ska etsas måste först ritas i en sådan däringa datormaskin så att det kan skrivas ut med stor noggrannhet. Själv ritar jag allt i AutoCad men det finns andra alternativ också. Kan du rita? Allt det andra går att lösa med pengar.

Utrustningen går att köpa på Kjell & Co och/eller hos http://www.saemann-aetztechnik.de/
Det är i princip samma grejer som behövs för att etsa kretskort.
Mvh
Emil Juhl
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Egen fotoetsning

Inlägg av Håkan F »

Sitter och funderar på om jag håller med eller inte vad gäller nödvändigheten att ha CAD-program.
Minns gnuggisar mm för att göra just kretskort så vist går det utan men ska det vara småskaligt med mycket detaljer så är det nog CAD som gäller. Eller i alla fall ett vektorbaserat ritprogram som går att mäta i. Det blir så mycket enklare så jo det är nog ett krav.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Egen fotoetsning

Inlägg av Pelle F »

Tack ska ni ha för svaren så här långt. Jag är skaplig på Illustrator och Photoshop, så det bör gå bra att skapa underlaget för vad jag vill åstadkomma. Det är bara resten, det praktiska, som jag inte har minsta aning om hur det går till. Jag kollar upp Kjell och Kompani, vad de har för grejor. En artikel eller liknande steg för steglista vore ju toppen att få tag i förstås.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Egen fotoetsning

Inlägg av Robert A »

Bra video som jag lärde mig av när jag etsade lite delar.

https://www.youtube.com/watch?v=UsmE1gLbHqI

Körde dessa plåtar och etspulver
http://www.ebay.com/itm/250900965034
Skriv svar