PVC Foamed board

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

PVC Foamed board

Inlägg av Fredrik_B »

Jag har sett att PVC Foamed board används för scratchbygge i kombination med ex plastic card. Min förhoppning är att det skulle kunna användas för att ex slipa fram ett stridsvagnstorn utifrån ett massivt block ist för att bygga det av plastic-card. Jag antar nu att "foam" är mer lättslipat än ren plast.

När jag kollar runt så verkar det som att Foam board även innefattar vanlig frigolit, detta gör mig något nervös inför ett webb-baserat inköp.

Är det någon här som har erfarenhet av detta och kanske till och med vet något bra inköpsställe?

Här är några exempel på användning

http://modelbrush.com/scratch-building-italian-tank/

http://www.009.cd2.com/members/how_to/nouaillier_a.htm


/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: PVC Foamed board

Inlägg av Pyret »

Jag köpte nyligen 2 ark för 25:-/st hos den lokala pyssel/ scrap booking-butiken. De var ca 5mm tjocka.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: PVC Foamed board

Inlägg av magnusf »

Fredrik! Jag tror inte det lämpar sig för stridsvagnstorn, är det samma som jag tänker på så är det en ganska mjuk skumkärna med täckskikt av plast eller papp som brukar användas till arkitektmodeller.

Christian! Har jag rätt om ovanstående, du som faktiskt har två ark i handen :) ?

Jag tror att något som funkar skulle kunna vara RenShape-block (finns säkert flera varumärken) som man använder för att fräsa fram verktyg för ur. Kolla här till exempel: http://www.abic.se/industri/produkter/blockmaterial/ Finns i olika densiteter, de tyngre är rätt massiva men fortfarande lätta att fila, slipa och skära. Det blir lite som att tälja i trä fast utan träets problem med fibrer och ådring, det här är helt homogent i alla riktningar.

Hälsningar

Magnus
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: PVC Foamed board

Inlägg av Mattias Linde »

Det material som den italienska stridsvagnen är byggd av verkar vara sk markisolering. Det är en tät cellplast som finns på de flesta byggvaruhus, hittade den t ex hos ByggMax efter en snabb sökning. Finns i lila och blå färg, den lila har jag testat lite. Går att karva i med skalpell.

https://www.byggmax.se/isolering/cellpl ... 200-p16475
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: PVC Foamed board

Inlägg av Pyret »

Det jag har köpt är som en mjuk skumgummikärna. Helt olämplig att slipa för det kommer bara smula sig och bli "fnöskigt) men utmärkt att skära till. Jag ska använda det till att scratchbygga byggnader. Men rätt gjort och sedan lagt på lite spackel heller mostvarande plus ett komplement med plasticard kan man ju absolut bygga ett torn utav.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: PVC Foamed board

Inlägg av Janne Nilsson »

Jobba i balsaträ?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: PVC Foamed board

Inlägg av Fredrik_B »

Ok, då kan jag avskriva foamed board för mina behov. Tack för informationen.

En tripp till byggmax får det bli först sedan låter fräsmaterialet intressant

Hur är det med balsaträ, blir det inte träådring eller är den försumbar?

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: PVC Foamed board

Inlägg av jonaszett »

Hur stor bit "styrofoam" behöver du för att testa.
Jag har nästan så det räcker att bygga en stridsvagn i 1:1
Z
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: PVC Foamed board

Inlägg av Janne Nilsson »

Du spacklar eller klarlackar bort ådring. Jag tänkte att man arbetar ut basformen i balsa och sen detaljerar med andra passande material.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: PVC Foamed board

Inlägg av Fredrik_B »

Nu jag inhandlat en skiva xps200 från byggmax, den kostade 75:- och räcker till ca 25.000 stridsvagnar i 1/100, om det nu fungerar.

Jonas, vad eller vilken typ av Styrofoam har du? Är det frigolitliknande så är det nog kört till annat än byggnader. För test behöver jag ca 4X4X4 cm, eller det räcker nog med 3X3X3cm.

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Skriv svar