Vad är detta för mojäng längst fram på min Mustang? Och ska jag borra genom hålen?
Att borra, eller inte borra.
Att borra, eller inte borra.
Live & let dry.
-
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
- Ort: Stockholm/Jordbro
Re: Att borra, eller inte borra.
Hejsan,
Jag tror panelen heter Ram Air Intake eller Auxilary Air Intake, vill minnas att den fanns i tre olika utföranden, varav en uteslutande användes av britterna.
Riktigt hur och vart luften som kom in genom hålen tog vägen har jag tyvärr dålig koll på.
Personligen skulle jag inte borra upp hålen utan markera dem med en mörk wash istället. Om du borrar upp hålen, tunna ut plasten från baksidan så att intrycket blir att det är hål i en tunn plåt, inte djupa hål i tjock plast.
Med vänlig hälsning
Rickard
Jag tror panelen heter Ram Air Intake eller Auxilary Air Intake, vill minnas att den fanns i tre olika utföranden, varav en uteslutande användes av britterna.
Riktigt hur och vart luften som kom in genom hålen tog vägen har jag tyvärr dålig koll på.
Personligen skulle jag inte borra upp hålen utan markera dem med en mörk wash istället. Om du borrar upp hålen, tunna ut plasten från baksidan så att intrycket blir att det är hål i en tunn plåt, inte djupa hål i tjock plast.
Med vänlig hälsning
Rickard
Re: Att borra, eller inte borra.
Okej, tack för informationen och tipsen Rickard! Då får det bli en wash när/om jag kommer så långt!
Live & let dry.
Re: Att borra, eller inte borra.
Det är någon slags luftintag/ventilation. Om du ska borra beror väl på vilken skala det är och hur noga du vill vara. Du kan ju fundera på hur mycket du detaljerar i övrigt på modellen så du håller en jämn nivå. Är den i 1/32 kan man väl borra men är den mindre skulle nog jag se till att lägga lite mörk wash i hålen efter målning bara. Borrar man och det blir lite snett och osymmetriskt blir det ju snarare en försämring. Dessutom ser det bara konstigt ut när godset är mycket grövre än en plåt är. Då ska man i så fall slipa materialet tunnare också. Jag har gjort flera i 1/48 utan att borra och det brukar se bra ut tycker jag. Funkar nog bäst så i 1/32 också tror jag.
Vi hade en tråd om de här plåtarna för ett tag sedan: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=4987
Edit: Rickard var snabbare men du får mitt svar oredigerat ändå
/Daniel
Vi hade en tråd om de här plåtarna för ett tag sedan: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=4987
Edit: Rickard var snabbare men du får mitt svar oredigerat ändå
/Daniel
Re: Att borra, eller inte borra.
Tackar för ditt input och länk, Daniel!
Det är Airfix gamla 1/24 pippi jag bökar med när jag inte har något bättre för mig. Är lite lättad över att slippa borra, faktiskt... är inte supersugen på att slipa plasten tunnare på baksidan direkt, då det är lite svåråtkomligt!
Det är Airfix gamla 1/24 pippi jag bökar med när jag inte har något bättre för mig. Är lite lättad över att slippa borra, faktiskt... är inte supersugen på att slipa plasten tunnare på baksidan direkt, då det är lite svåråtkomligt!
Live & let dry.
Re: Att borra, eller inte borra.
Hej,
om du tänker bygga en svensk J26 kan du spackla igen hålen till förgasarintagen och låtsas att det är en J26 som flög vintertid från F4. Vintertid sattes ofta en "blindfläns" över förgasarintaget. Fast den plåten skall ju vara flush med skrovet i övrigt, så ritsa runt upphöjningen så att du får en markering var plåten sitter, och sedan slipa bort allt som sticker ut. Just my 5 cents!
/Björn H
om du tänker bygga en svensk J26 kan du spackla igen hålen till förgasarintagen och låtsas att det är en J26 som flög vintertid från F4. Vintertid sattes ofta en "blindfläns" över förgasarintaget. Fast den plåten skall ju vara flush med skrovet i övrigt, så ritsa runt upphöjningen så att du får en markering var plåten sitter, och sedan slipa bort allt som sticker ut. Just my 5 cents!
/Björn H
Re: Att borra, eller inte borra.
Tack för dina fem cent, Björn. En J26 i 1/24 hade onekligen varit intressant att ha på en av hyllorna. Dock lutar det just nu åt ett RCAF schema som ser rätt häftigt ut även det. Men jag har ju en till i min lilla stash som jag nog kan göra något utav.
Live & let dry.