tips på lättbygd modell.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

tips på lättbygd modell.

Inlägg av Per.V »

Skulle vilja ha tips på lättbyggda modeller med inte allt för många delar till en 11- åring som byggt revell easy kit innan men ej limmat.
Per Vildarve. Gotland
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: tips på lättbygd modell.

Inlägg av Janne Nilsson »

I stort sett alla Tamiya i 1/48.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: tips på lättbygd modell.

Inlägg av jonaszett »

Lite mer precis alla NYA Tamiya i 1/48
Många går nästan att bygga utan lim
Z
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: tips på lättbygd modell.

Inlägg av Robin Nilsson »

Kanske dags för 11-åringen att börja limma ?
Tamiyas M8 och M20 3-axliga pansarbilar ?
/ Robin


i den åldern pillade jag ihop Revells USS Constitution (skala 1:196 ??)
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: tips på lättbygd modell.

Inlägg av Joakim Hultman »

Alla flygplan i 1/72 från Hobbyboss Easy kit-serie. Man måste limma och måla själv, men det är få delar och bortsett från en väldigt spartansk cockpit så är det, i min erfarenhet, ändå förvånansvärt fina modeller.
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: tips på lättbygd modell.

Inlägg av TuveB »

Tamiyas Cromwell/Centaur i 1/35 är en lättbyggd modell.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: tips på lättbygd modell.

Inlägg av Robert A »

De nya airfix modellerna är riktigt bra + under 100kr för de enmotoriga 1:72 satserna.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: tips på lättbygd modell.

Inlägg av Björn Fransson »

För att det inte bara ska bli nya förslag, kan jag stryka under på Hobby Boss och Airfixtipsen. Enkla modeller med riktigt bra passform och många detaljer utan att vara särskilt svårbyggda. Elvaårige (tolv i morgon!) sonen har byggt både Airfix Spitfire I och XIX utan några som helst problem.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: tips på lättbygd modell.

Inlägg av Johan i Hok »

Jag bygger en del ihop med barnen ( 8,10 och 13 år). Förutom de modeller som nämnts (airfix nya och HobbyBoss) så klipper och klistrar vi en del pappersmodeller. Nu vet jag inte vad som kan intressera din son, men några fina vikingahus från Birka finns här:
http://www.historiska.se/upload/pyssel/ ... ellhus.pdf
och här:
http://www.ungafakta.se/pyssel/klipp/vikingaby/

Några av dessa har också byggts (svävaren och puffern) mer eller mindre på egen hand:
http://www.marinemodelmagazine.com/article.aspx?a=6053

Och lite blandat både i svårighetsgrad och förebildsmässigt:
http://www.kallboys.de/mondorfer-bastelboegen?start=20

Det var kanske inte klippark som du tänkt dig i första hand, men jag tycker de är en bra inkörsport till modellbygge: kan limmas med snälla lim ( kan byggas i tv rummet utan en massa ångor), ett felbygge är inte katastrofalt utan man kan trycka ut ett nytt ark, klipparken ger också snabba resultat vilket håller intresset uppe.
Dessutom brukar det leda till lite extra detaljering. 10-åringen konstaterade att det saknades både tv-antenner och postlådor i klipparksbyn varpå hon satte igång med att tillverka sådana!
Husbyggen är oftast lättast att börja med pga de enkla formerna, men det finns massor med kul objekt, kolla på tex "kartonbau.de".
Sidan "Unga Fakta" innehåller även klippark till ett Mammutskelett och en massa annat kul. Senaste besöket på sidan slutade med att vi fick gå ner i snickarboa och snickra ihop ett vikingasvärd och en sköld, så ett besök där får ske på egen risk ;)
Tack för tipset med Bildrums hemsida förresten. Träffade Gunnar Sillen för en massa år sedan på A6 museum, en väldigt trevlig man. Köpte klipparket till Hajen av honom då. Det är nog dags att köpa lite nya ark!

Johan i Hok
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: tips på lättbygd modell.

Inlägg av Lurifax »

Jag slår gärna ett slag för Plastic Soldiers 1/72 strv. Passformen är bra, få men väldefinierade delar och inte mycket krångel. Jag hade älskat dem när jag var i tioårsåldern och kämpade med Airfix, Nitto Kagakus, Fujimis och Escis pansarmodeller. Jag fick aldrig ordning på banden på de modellerna.

Och tack till Johan för alla de intressanta klipparkslänkarna. De är också bra förslag. Jag har redan tankat ner några ark, bl a vikingahusen. De ska jag bygga med min dotter på påsklovet. Superduper. :)
Senast redigerad av Lurifax den 10 mar 2015, 14:01, redigerad totalt 1 gånger.
holst

CU@C4
Skriv svar