Underhåll av airbrush

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Underhåll av airbrush

Inlägg av felle-j »

Hej!

Vilka delar bör man underhålla, vilka delar bör man byta och hur ofta på sin airbrush för att den ska hålla sig i gott skick? Jag har en Harder & Steenbeck Evolution som jag har haft sedan oktober förra året. Det beror säkert på vad för färger och rengöringsmedel man använder. Jag använder mest Tamiya X-20A och Vallejo Airbrush Cleaner för att rengöra och jag målar endast med akrylfärger såsom Tamiya och Vallejo.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Robert A »

Jag brukar kanske var tredje månad plocka isär sprutan helt, ta ur alla packningar och rengöra ordentligt med t.ex. t-sprit. Dvs låta alla delar ligga i ett bad ett par timmar och sedan vaska av allt.. det brukar lossna en hel del saker som ligger och gömmer sig men som sagt ta ur alla packningar (dubbelkolla med manualen, lätt att glömma någon). Rengör med tops och de där små borstarna man har för att rengöra mellan tänderna. Köpte nyligen H&S egna rengöringskit för munstyckena och skrapan man får är riktigt användbar, så ett tips att införskaffa.

Sedan kan man smörja diverse delar med lämpligt smörjmedel, jag kör med iwatas version när man plockar ihop sprutan.

//Robert
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av denstore »

Instämmer med Robert ovan. En rejäl rengöring med någon månads mellanrum är inte orimligt. Men kanske framförallt så gäller det att hitta en bra teknik för att rengöra det viktigaste efter varje målningssession. De senaste åren har jag bara precis gjort det nödvändigaste, och det fungerar helt OK, även om det inte är minutiöst rent. Så länge nål, munstycke, och passagen bakom munstycket är rent, så funkar det.
Sen är det kanske bra om man smörjer upp mekanik och ventil ibland.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av felle-j »

Ska man även lägga packningarna i T-sprit?

Hade tänkt köpa H&S rengöringskit. Det verkar väldigt användbart. Går det att få tag i här i Sverige? Sånt där smörjmedel behöver jag också men vilket rekommenderar ni som är lätt att få tag i och fungerar bra?
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Mahatma G »

Nej för 17!!! :shock:
Packningarna skall hållas borta från allt vad lösningsmedel heter, det är därför de ska tas bort först. Lösningsmedel kan inte förstöra metall, men de kommer att påverka/förstöra packningar.

Vilken tunn smörjolja som helst duger i princip, exempelvis symaskinsolja från närmsta mataffär.
/G
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Robert A »

Packningarna mår inte bra av att ligga för länge i lösningsmedel även om de är gjorda i teflon som klarar det mesta, räcker med att rengöra dem med en tops doppad i t-sprit.

Köpte mitt rengöringskit på hobbybokhandeln men även wentzels eller andra H&S återförsäljare lär ha dem, kostar ca 250kr om jag minns rätt. Däremot smörjmedlet vet jag inte riktigt..
köpte min i england och heter Iwata-Medea Super Lube, lär fungera med annat men har inte någon insikt i det. Måste vara silikonfri och fettfri eller vad man säger.

//Robert
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Björn H »

felle-j skrev: Sånt där smörjmedel behöver jag också men vilket rekommenderar ni som är lätt att få tag i och fungerar bra?
Hej,
jag använder Needle Juice som Rebell Hobby säljer: http://www.rebell.com/painting/badger-a ... juice.html
Funkar kanon.

mvh
/Björn H
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av denstore »

Glycerin funkar bra som smörjmedel.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av felle-j »

Misstänke väl att man inte skulle lägga packningarna i lösningsmedel. Ska man byta packningar då och då eller räcker det med att smörja in dem?

Ska det vara T-röd som man lägger alla delar i?
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Robin Nilsson »

Om det är teflonpackningar så fäster inte färgen särskilt bra så den kan
man knugga bort med fingrarna och en liten lätt borstning med en mellanrumsborste (tandvård, köp Apotekets egna).
På gummipackningar fäster färgen aningens bättre men det lossnar ändå
tämligen lätt.
/ Robin
Skriv svar