Underhåll av airbrush

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Mahatma G »

Packningar är förbrukningsvara som varken behöver eller ska smörjas. Se bara till att hålla dem hela och rena så att de fullgör sin funktion, samt att de inte hamnar snett vid montering. När de blir slitna och läcker byter man bara, den första till min Badger 150 höll drygt 20 år så det bör vara åtminstone ett decennium kvar på den nuvarande.

Vilket lösningsmedel som används måste väljas utifrån den färg man använder. Den måste klara av att lösa ingrodd färg som torkat flera månader, själv använder jag Förtunning AR. Den löser det mesta på två - tre dygn, sedan är det bara att torka delarna torra.
/G
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av felle-j »

Om jag mest använder mig utav Model Master akryl, Tamiya akryl och sådant, vad för lösningsmedel kan rekommenderas då?
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av denstore »

Beror lite på, men jag skulle nog vilja säga spolarvätska. Om din airbrush klarar det, så är ammoniakbaserad fönsterputs ganska effektivt.
pxpxpx
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jul 2014, 03:09
Namn: M. Sandell

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av pxpxpx »

Jag kan (av egen erfarenhet :() inte rekommendera ammoniakbaserat lösningsmedel på H&S. Det kan bli såhär om man har otur. Sprutan fungerar bra, men finishen tog en del stryk. :)

I de flesta fall så tycker jag Gunzes Thinner/cellulosaförtunning fungerar bra till det mesta vad det gäller ordentlig rengöring av airbrushen.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av felle-j »

Sådan här cellulosaförtunning skulle funka då att låta delarna ligga i ett tag? http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... g-pa4876sv

Hur länge bör de ligga där?
Andrew
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 jan 2014, 01:03
Namn: Andrew

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Andrew »

Gunze tools cleaner använder jag, fungerar riktigt bra, även för ingrodd färg.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Robin Nilsson »

Istället för Hagmans (som innehåller en massa xylen, ohälsosamt) så kan
du använda "remover" för nagellack (den innehåller mest etylacetat, lite
mindre ohälsosamt). Finns där det säljs nagellack (kolla efter de som inte
innehåller aceton ...)
/ Robin
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av denstore »

pxpxpx skrev:Jag kan (av egen erfarenhet :() inte rekommendera ammoniakbaserat lösningsmedel på H&S. Det kan bli såhär om man har otur. Sprutan fungerar bra, men finishen tog en del stryk. :)

I de flesta fall så tycker jag Gunzes Thinner/cellulosaförtunning fungerar bra till det mesta vad det gäller ordentlig rengöring av airbrushen.
Jupp, det där är vad som kan hända om airbrushen inte klarar ammoniak. Jag har haft någon som har varit nästan helt i bara mässingen. Jag tror det är på grund av detta, som H&S har börjat med sina CR-modeller. Krom klarar ammoniak mycket bättre än förnickling.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Mahatma G »

felle-j skrev:Hur länge bör de ligga där?
Tills färgresterna har löst sig, helt enkelt!
/G
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av felle-j »

Tror jag ska skaffa Gunze Tools Cleaner. Verkar väldigt bra.

Tack så mycket för er hjälp!
Skriv svar