B4 Hawker Hart i 1/48?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av daneri »

Hej alla!
Länge sedan jag varit på denna hemsida så jag kanske ska presentera mig. Jag heter Dan och finns i Katrineholm. Jag klistrade ihop min första modell som var en Stuka från Airfix i mitten på sextiotalet, så då vet ni min ålder också. Byggandet har varit till och från med kortare eller längre uppehåll. Numera bygger jag racerbilar i skala 1/24, 1/20 och 1/12 samt flygtyg från F4 på Frösön (född jämtgubbe) i skala 1/48.

Då det finns så mycket kunskap samlad hos dem som figurerar här tänkte jag kolla om någon har byggt B4 Hawker Hart i skala 1/48?
Vad jag förstår finns ingen låda man kan bygga en B4 direkt ur, men Aero Club har gett ut en Hawker Demon som väl är snarlik?
Förutom det uppenbara att det är en annan motor på denna är frågan hur pass lika flygkropp och vingar är? Någon som har grepp om detta?
Kan man hitta passande motor hos någon lämplig donator eller finns den kanske t.o.m. att köpa i vitmetall eller något?

Med vänlig hälsning och tacksam för svar /Dan
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av Johan Elvin »

Hej och välkommen till forumet.

Att utgå från en Aeroclub Hawker Hart är nog det enda alternativet i 1/48 vad jag vet.
Och som du säger, man behöver ju kapa av motorn på modellen och ersätta den med en Nohab Mercury VII stjärnmotor samt då bygga om främre delen av kroppen. Även fenan och sidrodret behöver göras om då det är store på alla stjärnmotorförsedda Hart typer.
Förrutom det tror jag det ska vara ganska lika.

En passande motor kanske kan vara denna: http://acc.kitreview.com/vector48001reviewbg_1.htm dock verkar det saknas alla avgasdetaljer.
Även Aeroclub har gjort en motor, men den vet jag inte om den går att få tag på längre. http://www.joesmodels.com/AEROCLUB_48_engines.htm

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av jonaszett »

Hej Dan!
Aeroclub gjorde en Hart/Deamon med B4 konverteringsdelar.
de delar som kommer med den satsen är (vad jag kan se vid en snabb jämförelse se )
Motor i vitmetall
motorkåpa och en motorhållare i vacuum-formad plast.
MEN motorn och motorhållaren ser precis ut som motvarande delar från den gamla Lindberg/ Pyro/Merrit satsen av Bristol Bulldog men där är delarna i vanlig styren.
Det som skiljer Deamon från Hart är väl i övrigt
Fenans form (rundare)
Ksp. ringens vinkel och placering.
Fasta ksp:s placering höger/vänster sida av flygkroppen
Z
Senast redigerad av jonaszett den 12 feb 2015, 21:09, redigerad totalt 1 gånger.
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av daneri »

Tack för svaren!
Jag hittade en Bristol Mercury från "Engines and Things" på nätet. Ingen Demon eller Hart i 1/48 dessvärre, men en motor är ju alltid något.
Nästa problem blir att få till en B5:a. Det är blir ingen riktigt samling från F4 utan dessa två.
/Dan
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag har haft en liten fundering på om man skulle kunna utgå från en Yokosuka K5Y2 Type 93 Willow för att göra en Hawker Osprey S 9 / Hawker Hart B 4... Den finns ju i 1:32 från Entex bl a... Måtten stämmer rätt bra...

Bild
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av Jan Gaude »

Mikael Forslund byggde en fantastiskt fin S 9 Hawker Osprey i 1:32. En vacuumformad modell från ED-Models.
http://mikaelforslundproduktion.com/plastmodeller/

Mvh/Janne
http://www.ipmsuppsala.n.nu/
daneri
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2015, 07:53
Namn: Dan Eriksson

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av daneri »

Där fanns det många fina och stora flygplan. Dessutom fina bilder.
/Dan
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av Johan Elvin »

jonaszett skrev:Hej Dan!
Aeroclub gjorde en Hart/Deamon med B4 konverteringsdelar.
de delar som kommer med den satsen är (vad jag kan se vid en snabb jämförelse se )
Motor i vitmetall
motorkåpa och en motorhållare i vacuum-formad plast.
MEN motorn och motorhållaren ser precis ut som motvarande delar från den gamla Pyro/Merrit satsen av Bristol Bulldog men där är delarna i vanlig styren.
Det som skiljer Deamon från Hart är väl i övrigt
Fenans form (rundare)
Ksp. ringens vinkel och placering.
Fasta ksp:s placering höger/vänster sida av flygkroppen
Z
Hmm, hur säker är du på att Aeroclub har gjort en konvertering?
Jag pratade precis med John Aero på Britmodeller, och enl honom är det ett project han har på G, men att det ligger i dvala sen en tid.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av jonaszett »

Tja….
Det är en Aeroclub låda med lösa etiketter som säger B4 men ifs. Inga dekaler ritning eller förklarande text.
Men som sagt motorkåpa i två delar motorfäste vacuumformat och motorn med avgassamlare är Aeroklubbs i vitmetall.
det skulle naturligtvis kunna vara en eftermarknads konvertering men en konvertering till en vacmodell låter lite långsökt men vem vet…
Z
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: B4 Hawker Hart i 1/48?

Inlägg av Johan Elvin »

Det låter spännande.
Du råkar inte ha några bilder på denna?

Har själv en Aeroclub vacumformad Hart/Demon men kan inte påminna mig om att ha sett några sådana delar i den lådan.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar