Tyska mc-snubbar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Tyska mc-snubbar

Inlägg av Håkan F »

Hej
Tascas 1:24 Zündap med förare från AC-models börjar komma uppåt i min hög av objekt.

Har tidigare pratat med Mahatma här på forumet om klädsel etc. på dessa båda herrar men skrev dessvärre inte ner vad han sa.

Fråga ett är om det ska vara en grå eller beige/grönrandig motorcykel för att passa passagerarna?
Fråga två är om det finns några färgbilder att utgå från vid målningen av uniformer etc.? Länkar vore bra, boktipps en möjlighet.

Jag har googlat ganska friskt men det verkar inte som någon publicerat färdiga MC-åkare från AC.
Motorcykeln finns annars gott om bilder på.

För de som inte vet vad jag pratar om kommer lite lanseringsbilder från AC.
Bild
Bild

Med vänlig hälsning / Håkan F
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Tyska mc-snubbar

Inlägg av MiniStuff »

Hej Håkan!

Visserligen inga färgbilder, men jag tror att dessa figurer är inspirerade av dessa två bilder från Normandie -44. Båda är bilder på officerare från 12th SS, Panzermeyer som förare och Dd. Gatternick i sidovagn i den första bilden och Max Wünsche som förare med Rudolf von Ribbentropp i sidovagn i den andra bilden.

Jag tror på en beige/sandfärgad motorcykel. Och att snubben i sidovagnen skall ha officersvariant tyskgrå-grön uniform medan killen vid styret har cammo. Så ser jag det framför mig iaf ;)

Väntar med spänning på färg på dessa. Vart köpte du figurerna? Direkt från AC?

/Markus



Bild

Bild
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Tyska mc-snubbar

Inlägg av Håkan F »

AC påstod sig ha en "europadistributör" i England, den fick stå för leveransen till mig. Minns inte namnet just nu.
Synd att det inte var färgbilder men bara att få ett årtal och inriktning gör det ju lite enklare med resten.
Får se hur det går, jag är ju inte så snabb...
mvh / HåF
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tyska mc-snubbar

Inlägg av magnusf »

Figurerna ser helt superba ut! Deutsche HA!

Magnus
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Tyska mc-snubbar

Inlägg av Håkan F »

Har jag hittat rätt i dina tankar med dessa bilder?

Bild

Bild


Håkan
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Tyska mc-snubbar

Inlägg av MiniStuff »

Exactamünde!!! :D

Tror det kan bli en läcker blandning om vagnen är dunkel gelb (typ) och en grågrön snubbe å en i kammo.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Tyska mc-snubbar

Inlägg av Håkan F »

Å fy för den lede, hur ska jag klara av att måla den maskeringen.
Visserligen i 1:24 men ändå... :roll:
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Tyska mc-snubbar

Inlägg av MiniStuff »

Håkan F skrev:Å fy för den lede, hur ska jag klara av att måla den maskeringen.
Visserligen i 1:24 men ändå... :roll:
Det är inte så krångligt som det ser ut.

Fyra färger, börja med den allra ljusaste gröna, sen den en aning mörkare dito, sen den beige/bruna och sist den mörka mörka gröna nästan svarta. Har gjort det på 1/35. Gäller bara att ha en förlagsbild som den du har framför sig hela tiden, som den du hittat tex. Kommer att bli smuck!

:)
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Tyska mc-snubbar

Inlägg av Håkan F »

Planerna drogs upp tidigt 2015 och nu är det väl färdigt. Bara typ fyra år... :(
Just Zündapen med figurer och extralast från AC-models blev såhär, fotade med mobilen.
Bild
Skriv svar