Försöksrapport: Aero Color, konstnärsfärger.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Försöksrapport: Aero Color, konstnärsfärger.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag har målat med Vallejo och Vallejo Model Air i sisådär tio år. De senaste åren har jag retat mig mer och mer på att de torkar på nålspetsen, vilket blivit ett större och större hinder eftersom jag utvecklat min teknik mot att frihandsspruta tunna icke täckande skikt flammigt över varandra.

Problemet kan delvis avhjälpas med Retarder men jag har aldrig lyckats lösa det helt. Framför allt har jag aldrig fått Retarder att fungera förutsägbart. Ibland har det funkat, ibland inte.

Bild

Aero Colors färger är vattenbaserade akrylfärger för konstnärsbruk. De är mycket fint pigmenterade, mer tunnflytande och torkar väsentligt långsammare än Vallejos, Tamiyas och Gunzes färger. Flaskan är utrustad med pipett, vilket gör handhavandet enkelt och kladdfritt.
De kan späs med vatten och kan tvättas bort med alkohol.

Den långa torktiden gör att färgen flödar bättre genom sprutan. Även de torkar på nålspetsen, men så långsamt att det inte är något praktiskt problem. Det gör det möjligt att arbeta med lägre tryck och därigenom bredda spannet av möjliga tryck att arbeta med.
Det underlättar också rengöringen av sprutan. Ofta nöjer jag mig med att bara blåsa igenom sprutan med vatten. Jag behöver inte plocka isär sprutan och peta rent i dysan med specialverktyg eller sprutans egna nål alls lika ofta.

Eftersom de är mer lättflytande är risken för pölbildning större. Man måste spruta dem tunt och försiktigt. Det gör att det tar längre tid att lägga ett täckande lager, men
uppmuntrar å andra sidan till att arbeta med tunna skikt.
Det är också lättare att måla tunna linjer, skriva och rita med sprutan.

Att de är mer lättflytande, gör att det är svårare att måla små delar med dem. Färgen blåser av. Lösningen är att spruta på större avstånd med lägre tryck.

De fäster bra på Warhammer/Citadells primer.

De har en annan ytspänning än Vallejofärger. Det gör att de uppträder olika vid pölbildning.

Bild

Bild

Aero Color till höger, Vallejo till vänster. Aero Color klumpar ihop sig om man råkar spruta en pöl. Det syns tydligast längs kanten på pölen men på bild 2 kan man se att klumparna börjar uppstå även mot mitten av pölen. Det är inget stort problem. Lägger man ett tunt lager färg ovanpå syns de inte längre. Tyvärr är bilderna lite klantigt tagna. Underlaget under övre halvan av Aero Colors pöl är inte jämnt, så det blir lite missvisande. Kolla undre halvan av pölen.

När de torkar blir ytan blank eller halvblank. Det beror lite på hur tjocka skikt man sprutat. Ju tjockare desto blankare. Det gör att det ibland går att dekalsätta direkt på färgen utan att blanklacka först. Jag har hittills inte haft några problem med att använda dekalvätskor på Aero Colors färger.

Hittills är min erfarenhet, att Aero Color är relativt slitstarka om man gett dem tid att torka ordentligt.

De är svårare att penselmåla med. Om man lägger en droppe färg på en liten palett och låter torka en stund, går det däremot bättre.

En nackdel är, att det inte finns några färdigblandade modellbyggarnyanser, typ RLM 02.
För mig inget problem eftersom jag blandat till mina nyanser själv de senaste fem åren.
Jag gick ett steg till och köpte bara fyra grundfärger, gult, rött, grönt, blått plus svart och vitt. Tanken var att lära mig färglära från grunden, genom att blanda till alla färger utifrån dessa grundfärger.

Trots att jag blandat färg flitigt de senaste åren, var det svårare än jag trodde, men å andra sidan tror jag att det lönar sig och kommer att avspegla sig i bättre färgbehandling av framtida modeller.

Här är bilder på mina tre senaste modeller, alla målade med Aero Color.
Helt klart hade jag inte kunnat frihandsmåla Heinkeln med Vallejos färger.

Bild

Bild

Bild

När Stellan provade färgerna på ett papper uppstod tycke, vilket spontant ledde till följande:

Bild

Sammanfattning:
Aero Colors färger är ett utmärkt alternativ för dig som vill arbeta med tunna, icke täckande skikt, gillar att frihandsmåla och att blanda färg.

Om man snabbt vill blåsa på ett täckande skikt RLM 02 finns det andra, bättre alternativ.

Uffe
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Försöksrapport: Aero Color, konstnärsfärger.

Inlägg av Robin Nilsson »

Intressant ! Tack för rapporten :-)
Något att tänka på när (eller om ...) mitt lager
av Humbrol tar slut ....
/ Robin
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Försöksrapport: Aero Color, konstnärsfärger.

Inlägg av Emil_Juhl »

Mycket intressant!
Mvh
Emil Juhl
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Försöksrapport: Aero Color, konstnärsfärger.

Inlägg av magnusf »

Jag har en sådan där flaska liggande någonstans, kanske dags att prova den nu då :-) !

Tack för rapporten Uffe!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Försöksrapport: Aero Color, konstnärsfärger.

Inlägg av Björn Fransson »

Intressant! Hur lång är torktiden på ett ungefär?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Försöksrapport: Aero Color, konstnärsfärger.

Inlägg av magnusf »

Just det ja, för de som är sugna så finns de att få tag på åtminstone här: http://www.zinkvit.se/ Finns säkert över disk i mågna konstnärsaffärer också om man har en sådan i närheten!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Försöksrapport: Aero Color, konstnärsfärger.

Inlägg av Björn Fransson »

...och här kan man hitta återförsäljare. Två i Stockholm, tyvärr ingen i Örebro. http://www.schmincke.de/haendler.html?L=1
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Försöksrapport: Aero Color, konstnärsfärger.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Björn Fransson skrev:Intressant! Hur lång är torktiden på ett ungefär?
Jag har tyvärr inget entydigt svar att ge.
Om man sprutar tunna skikt, torkar de direkt.
Om man sprutat en pöl, tar det minst dubbelt så lång tid för den att torka som en Vallejo pöl.
Om man lägger några droppar i en liten skål i en palett, tar det kanske en timme innan färgen torkat i skålen.

Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Försöksrapport: Aero Color, konstnärsfärger.

Inlägg av Ulf Lundberg »

P.S.
Det finns naturligtvis även andra tillverkare av konstnärsfärger för sprutmålning.
Senast jag var på Matton, på Luntmakargatan i Stockholm, hade de minst två olika märken till salu.
Köp ett par burkar och testa!

Uffe
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Försöksrapport: Aero Color, konstnärsfärger.

Inlägg av Per.V »

Hur fungerar dom att penselmåla med?
Borde fungera med lång torktid?
Per Vildarve. Gotland
Skriv svar