Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?
-
- Inlägg: 616
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?
Edit: Jag ser att Paint inte behandlat bilderna som jag avsåg riktigt, det är ganska mycket intetsägande vitt. Ni hajjar säkert vilken del av bilderna jag försöker visa i alla fall.
Det var ju lite märkligt. HJY 754 har ju en EU-skylt, dvs hyffsat ny.
Den andra kanske det kan vara lite si och så med, den här typen av skylt slutade användes någon gång under tidigt 90-tal tror jag.
Jaja, jag har redan nio individer, så det får kanske räcka.
Stort tack för hjälpen i alla fall.
Hälsningar
Robert
Det var ju lite märkligt. HJY 754 har ju en EU-skylt, dvs hyffsat ny.
Den andra kanske det kan vara lite si och så med, den här typen av skylt slutade användes någon gång under tidigt 90-tal tror jag.
Jaja, jag har redan nio individer, så det får kanske räcka.
Stort tack för hjälpen i alla fall.
Hälsningar
Robert
Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?
Är inte HJY en skylt från Finland? Tycker mig skymta en liten "dutt" mellan bokstäver och siffror...
/M
/M
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?
En vit Mercedes-Benz med antydan till vingar baktill ...Falken skrev:En gammel Merrrrrrrrcedes-190 från 1965, ståri Arvika, avställd sedan 1999 (obs att detta bilmärke MÅSTE uttalas med kraftig betoning på bokstaven R )Robin Nilsson skrev:Reg-nummer-bingo Gu va kul !
Prova med BFE 238
/ Robin
Stämmer bra Min sedan drygt 11 år avlidne fars sista bil (1965 - 2003), bytt motor en gång till en 200 D, 0-130 km/h på 5 minuter .....
Tuffade och gick utan större problem, 4:e växeln ville rasa ur på slutet så man fick hålla i rattväxelspaken men sen byttes växellådan
så då var det inga problem längre. En liter smörjolja i varje full tank för att dämpa knackandet och så lite fotogen inför besiktningen
för att minska sothalten i avgaserna Lite tungrattad vid fickparkering ....
tjo / Robin
Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?
Hrrrm...
Det är faktiskt orättvist att jämföra med 0-130 då man för flesta andra kvalitetsbilar brukar nämna siffran 0-100 vilket faktiskt för MB 190D officiellt gick någonstans runt halvminuten! Dessutom fanns ju de verkliga fartvidundren MB 220 om man ville flänga fram i riktigt dödsföraktande farter.
http://www.dn.se/motor/ewy-en-svensk-rallyhjalte/
/M
Det är faktiskt orättvist att jämföra med 0-130 då man för flesta andra kvalitetsbilar brukar nämna siffran 0-100 vilket faktiskt för MB 190D officiellt gick någonstans runt halvminuten! Dessutom fanns ju de verkliga fartvidundren MB 220 om man ville flänga fram i riktigt dödsföraktande farter.
http://www.dn.se/motor/ewy-en-svensk-rallyhjalte/
/M
-
- Inlägg: 616
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?
Tack för ett oväntad infallsvinkel Martin! Det kan såklart vara så att bilen blivit exporterad. Hade inte en tanke på att finska skyltar är ser nästa lika dana ut som svenska.
Hälsningar
Robert
Hälsningar
Robert
Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?
Shit!!! Det är min farmors gamla! Fast nu tillhör den min bror.Falken skrev:En gammel Merrrrrrrrcedes-190 från 1965, ståri Arvika, avställd sedan 1999 (obs att detta bilmärke MÅSTE uttalas med kraftig betoning på bokstaven R )Robin Nilsson skrev:Reg-nummer-bingo Gu va kul !
Prova med BFE 238
/ Robin
edit:
eller: trodde det var den iaf. hon hade iaf en exakt likadan.
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?
Siffrorna för axxet är såklart mycket subjektiva och det var nog inte många gånger jagMartinN skrev:Hrrrm...
Det är faktiskt orättvist att jämföra med 0-130 då man för flesta andra kvalitetsbilar brukar nämna siffran 0-100 vilket faktiskt för MB 190D officiellt gick någonstans runt halvminuten! Dessutom fanns ju de verkliga fartvidundren MB 220 om man ville flänga fram i riktigt dödsföraktande farter.
http://www.dn.se/motor/ewy-en-svensk-rallyhjalte/
/M
skrämde upp den till 130 (toppfarten låg nånstans där ...). Det kändes som en evighet
i alla fall Omkörningar fick planeras i god tid .....
/ Robin
Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?
Ursäkta stölden av tråden, Robert, men den väckte många tankar genom Robins MB-inlägg.
Du har förstås helt rätt, Robin. Omkörningar med 190D? Undrar om det någonsin genomförts? Men det var/är en trevlig bilmodell som jag har många fina minnen från. Jag hade en diesel i en duvblå kulör med röd galoninredning och en Havannabrun (!) bensinare med pepitarutig textilklädsel. Finns det modeller av MB:s 190-220 från 1959-66?
OBS Dragkroken! Frågan varför den fanns där står i klass med den om mannens bröstvårtor. Varför?!
Du har förstås helt rätt, Robin. Omkörningar med 190D? Undrar om det någonsin genomförts? Men det var/är en trevlig bilmodell som jag har många fina minnen från. Jag hade en diesel i en duvblå kulör med röd galoninredning och en Havannabrun (!) bensinare med pepitarutig textilklädsel. Finns det modeller av MB:s 190-220 från 1959-66?
OBS Dragkroken! Frågan varför den fanns där står i klass med den om mannens bröstvårtor. Varför?!
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?
Jodå, jag har genomfört omkörningar med pappas Mercedes
Det är som med längdhopp, man måste ta sats ordentligt
Dessutom hade den en grym motorbroms så man kunde avbryta
omkörningen utan att tända bromsljusen, det var farligt att
släppa gasen ovarsamt när det var halt ute för då låste sig
bakhjulen ...
Det gick väl att dra släp med 190D ? Den var seg men inte
orkeslös ..
/ Robin
Det är som med längdhopp, man måste ta sats ordentligt
Dessutom hade den en grym motorbroms så man kunde avbryta
omkörningen utan att tända bromsljusen, det var farligt att
släppa gasen ovarsamt när det var halt ute för då låste sig
bakhjulen ...
Det gick väl att dra släp med 190D ? Den var seg men inte
orkeslös ..
/ Robin
-
- Inlägg: 616
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?
Ingen fara, jag har tagit fram popcorn.. : )
Jag tror min morfar hade liknande Mercedes men den var ljusare blå. Tankluckan satt i nummerskylten baktill vill jag minnas. Speciell doft i de där gamla Mercorna som inte jag har känt på annat håll. Mins särskilt sånna detaljer som den gröna första förbandskudden i bakrutan och campingbordet i som ibland fanns med i bagageluckan. Man behövde inte ens rastplatser på den tiden. Är det mugghållarens intåg som har radikaliserat fikandet längs vägarna..? Nostalgin slog till.
//Robert
Jag tror min morfar hade liknande Mercedes men den var ljusare blå. Tankluckan satt i nummerskylten baktill vill jag minnas. Speciell doft i de där gamla Mercorna som inte jag har känt på annat håll. Mins särskilt sånna detaljer som den gröna första förbandskudden i bakrutan och campingbordet i som ibland fanns med i bagageluckan. Man behövde inte ens rastplatser på den tiden. Är det mugghållarens intåg som har radikaliserat fikandet längs vägarna..? Nostalgin slog till.
//Robert