Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?

Inlägg av bergwall »

Edit: Jag ser att Paint inte behandlat bilderna som jag avsåg riktigt, det är ganska mycket intetsägande vitt. Ni hajjar säkert vilken del av bilderna jag försöker visa i alla fall.

Det var ju lite märkligt. HJY 754 har ju en EU-skylt, dvs hyffsat ny.
Bild

Den andra kanske det kan vara lite si och så med, den här typen av skylt slutade användes någon gång under tidigt 90-tal tror jag.
Bild

Jaja, jag har redan nio individer, så det får kanske räcka.

Stort tack för hjälpen i alla fall.

Hälsningar
Robert
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?

Inlägg av MartinN »

Är inte HJY en skylt från Finland? Tycker mig skymta en liten "dutt" mellan bokstäver och siffror...

/M
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?

Inlägg av Robin Nilsson »

Falken skrev:
Robin Nilsson skrev:Reg-nummer-bingo :) Gu va kul !
Prova med BFE 238
/ Robin
En gammel Merrrrrrrrcedes-190 från 1965, ståri Arvika, avställd sedan 1999 (obs att detta bilmärke MÅSTE uttalas med kraftig betoning på bokstaven R ;) )
En vit Mercedes-Benz med antydan till vingar baktill ...
Stämmer bra :-) Min sedan drygt 11 år avlidne fars sista bil (1965 - 2003), bytt motor en gång till en 200 D, 0-130 km/h på 5 minuter .....
Tuffade och gick utan större problem, 4:e växeln ville rasa ur på slutet så man fick hålla i rattväxelspaken men sen byttes växellådan
så då var det inga problem längre. En liter smörjolja i varje full tank för att dämpa knackandet och så lite fotogen inför besiktningen
för att minska sothalten i avgaserna ;-) Lite tungrattad vid fickparkering ....
tjo / Robin
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?

Inlägg av MartinN »

Hrrrm...
Det är faktiskt orättvist att jämföra med 0-130 då man för flesta andra kvalitetsbilar brukar nämna siffran 0-100 vilket faktiskt för MB 190D officiellt gick någonstans runt halvminuten! Dessutom fanns ju de verkliga fartvidundren MB 220 om man ville flänga fram i riktigt dödsföraktande farter.

http://www.dn.se/motor/ewy-en-svensk-rallyhjalte/


/M
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?

Inlägg av bergwall »

Tack för ett oväntad infallsvinkel Martin! Det kan såklart vara så att bilen blivit exporterad. Hade inte en tanke på att finska skyltar är ser nästa lika dana ut som svenska.

Hälsningar
Robert
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?

Inlägg av MiniStuff »

Falken skrev:
Robin Nilsson skrev:Reg-nummer-bingo :) Gu va kul !
Prova med BFE 238
/ Robin
En gammel Merrrrrrrrcedes-190 från 1965, ståri Arvika, avställd sedan 1999 (obs att detta bilmärke MÅSTE uttalas med kraftig betoning på bokstaven R ;) )
Shit!!! Det är min farmors gamla! :) Fast nu tillhör den min bror.

edit:
eller: trodde det var den iaf. :P hon hade iaf en exakt likadan.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?

Inlägg av Robin Nilsson »

MartinN skrev:Hrrrm...
Det är faktiskt orättvist att jämföra med 0-130 då man för flesta andra kvalitetsbilar brukar nämna siffran 0-100 vilket faktiskt för MB 190D officiellt gick någonstans runt halvminuten! Dessutom fanns ju de verkliga fartvidundren MB 220 om man ville flänga fram i riktigt dödsföraktande farter.

http://www.dn.se/motor/ewy-en-svensk-rallyhjalte/


/M
Siffrorna för axxet är såklart mycket subjektiva och det var nog inte många gånger jag
skrämde upp den till 130 (toppfarten låg nånstans där ...). Det kändes som en evighet
i alla fall ;-) Omkörningar fick planeras i god tid .....
/ Robin
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?

Inlägg av MartinN »

Ursäkta stölden av tråden, Robert, men den väckte många tankar genom Robins MB-inlägg.

Du har förstås helt rätt, Robin. Omkörningar med 190D? Undrar om det någonsin genomförts? Men det var/är en trevlig bilmodell som jag har många fina minnen från. Jag hade en diesel i en duvblå kulör med röd galoninredning och en Havannabrun (!) bensinare med pepitarutig textilklädsel. Finns det modeller av MB:s 190-220 från 1959-66?

OBS Dragkroken! Frågan varför den fanns där står i klass med den om mannens bröstvårtor. Varför?!
Bild
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?

Inlägg av Robin Nilsson »

Jodå, jag har genomfört omkörningar med pappas Mercedes :-)
Det är som med längdhopp, man måste ta sats ordentligt :D
Dessutom hade den en grym motorbroms så man kunde avbryta
omkörningen utan att tända bromsljusen, det var farligt att
släppa gasen ovarsamt när det var halt ute för då låste sig
bakhjulen ...

Det gick väl att dra släp med 190D ? Den var seg men inte
orkeslös ..
/ Robin
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Civila och militära reg.skyltar, bakåtspårning möjlig?

Inlägg av bergwall »

Ingen fara, jag har tagit fram popcorn.. : )

Jag tror min morfar hade liknande Mercedes men den var ljusare blå. Tankluckan satt i nummerskylten baktill vill jag minnas. Speciell doft i de där gamla Mercorna som inte jag har känt på annat håll. Mins särskilt sånna detaljer som den gröna första förbandskudden i bakrutan och campingbordet i som ibland fanns med i bagageluckan. Man behövde inte ens rastplatser på den tiden. Är det mugghållarens intåg som har radikaliserat fikandet längs vägarna..? Nostalgin slog till.

//Robert
Skriv svar